Istraživanje pokazalo da deca u Srbiji na televiziji gledaju filmove i serije, a kritikuju rijaliti

Povodom obeležavanja 20. novembra, Međunarodnog dana deteta, udruženje je obavilo mini-istraživanje "Deca i tradicionalni i novi mediji"

Deca ne vide sebe u medijima, gotovo polovina nije obučena za korišćenje interneta i društvenih mreža, smatraju da su sadržaji puni lažnih vesti, dezinformacija, rijaliti programa i zahtevaju bolju medijsku pismenost, pokazalo je istraživanje među učenicima Udruženja Prijatelji dece Srbije.

Povodom obeležavanja 20. novembra, Međunarodnog dana deteta, udruženje je obavilo mini-istraživanje "Deca i tradicionalni i novi mediji", sprovedeno u Dečjoj nedelji tokom Sednice učeničkih parlamenata 2019. godine, 8. oktobra, a učestvovalo je 56 učenika iz cele Srbije.

Kako se navodi u saopštenju Udruženja, učesnici istraživanja su odgovorali na pitanja koja se tiču korišćenja tradicionalnih i novih medija, stavova o njima, te dali preporuke za unapređivanje položaja dece u njima.

Prema istraživanju, od svih tradicionalnih medija, deca najčešće koriste televiziju - 89,3 odsto, potom radio - 52,7, a nakon toga štampane medije - 42,9 odsto.

Deca, učesnici istraživanja, na televiziji u većini prate filmove i serije, a mali broj koristi TV kao sredstvo informisanja.

Od negativnih fenomena na televiziji navode štetan sadržaj (najčešće se osvrću na rijaliti programe), smatraju da se plasira dosta lažnih informacija, da nema dovoljno sadržaja koji je deci zanimljiv, te da ima previše reklama.

Kada je reč o štampi, u većini ističu negativne fenomene, poput: lažnih vesti, skandalizacije, neprofesionalnosti i plasiranja netačnih informacija u javnosti, te da ne postoje sadržaji koji su od značaja za njih.

Što se tiče praćenja vesti i društvenih dešavanja, deca se u apsolutnoj većini izjašnjavaju da prate vesti i trenutna društvena dešavanja - 83,9 odsto, a to rade uglavnom putem interneta i internet portala - 45 odsto, potom društvenih mreža - 34 odsto, dok putem televizije i štampanih medija svega 21 odsto.

Istraživanje pokazuje da se internetu i društvenim mrežama najčešće okreću zbog njihove pristupačnosti, brzog dolaženja do potrebnih informacija, te mogućnosti selekcije i lakog odabira sadržaja koje će pratiti.

Što se tiče izveštavanja o deci i programa za decu u medijima, ispitanici u većini ističu da nema dovoljno kvalitetnog sadržaja koji bi njima bio zanimljiv, kao i da se deca često prikazuju kao žrtve/nasilnici, a da se uspesi dece zanemaruju i ne daje im se dovoljan medijski prostor.

Istrazivanje je pokazalo i da deca u većini, 56,6 odsto, smatraju da ne znaju dovoljno o korišćenju i zaštiti na društvenim mrežama i internetu, a svoj deci poručuju da je, prilikom korišćenja društvenih mreža i interneta prevashodno potrebno razmišljati o bezbednosti i zaštiti identiteta, sadržaju koji dele i postavljaju, kao i da treba kritički preispitivati sve informacije na društvenim mrežama i internetu.

Video: Frizer na točkovima kod kojeg je svako dete mirno kao bubica

(Telegraf.rs/Tanjug)