Skinuo sam aplikaciju za dojave o policiji na putu i upao u moralnu dilemu: Da li ona ubija ljude?

Da li je ovo alatka koja nesavesnim vozačima pomaže da izbegnu kontrole ili mala pomoć na putu za sigurniju i pažljiviju vožnju?

Foto: Pixabay/MyPatrol

Crvene tačkice pokazuju gde se nalaze patrole policije, žute su one koje nisu dovoljno potvrđene, a na mapi se vide i lokacije kamera za kontrolu saobraćaja. Može da se uključi i zvučno upozorenje, a postoji i lajv čet.

Ovako izgleda jedna od popularnih aplikacija koja vozače upozorava na prisustvo policijskih patrola na drumu. Korisnici osim "čitanja" podataka javljaju gde se nalaze patrole, a mogu da potvrde ili opovrgnu postojeće, na osnovu čega se formira ispis.

Printskrin: MyPatrol

Da li je ovo alatka koja nesavesnim vozačima pomaže da izbegnu kontrole ili mala pomoć na putu za sigurniju i pažljiviju vožnju?

Svako će, kada čuje da se negde nalazi policija usporiti, vezati pojas i pripaziti kako vozi. A upravo to bi trebalo i da bude cilj saobraćajnih patrola - da vas nateraju da poštujete propise, a ne da vas love dok činite prekršaje.

O ovoj aplikaciji komentar je na Tviteru dao i direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović. Njegovo stanovište je da su ove aplikacije štetne, što je izazvalo dugu polemiku u komentarima.

- Baš se nešto pitam da li je kreator i vlasnik aplikacije koja locira policijske patrole, srećan i zadovoljan svojim poslom, i pita li se nekada koliko je ljudi poginulo zato što su se usudili pijani da sednu za volan jer imaju njegovu aplikaciju - napisao je Okanović na Tviteru.

Mnogi su ukazali da je u nekim zemljama sasvim normalno da čak i policija obaveštava građane gde će kontrolisati brzinu, a da za radare postoje i posebni znaci. Uostalom, i kod nas se policijske akcije ponekad najavljuju.

- Tu aplikaciju treba uzeti sa rezervom, jer vrlo često prijave nisu tačne. Taj koji sedne pijan u automobil sigurno ne konsultuje aplikaciju. U Grčkoj, na primer, postoji saobraćajni znak koji upozorava na radare i kamere, zašto tako nešto ne postoji i kod nas? - glasi jedan od komentara.

Foto: Marko Jovanović

Sa druge strane i same aplikacije toliko su uznapredovale da se lokacije unapred i precizno znaju i jeste realno moguće voziti tako da se one zaobiđu, a postoji i lajv čet, mogućnost zvučnog upozorenja i slično. Svaki korisnik može da prijavi patrolu, ali i da je potvrdi ili negira.

To može dovesti i do opsesije vozača da, umesto da se fokusiraju na vožnju, neprekidno prate gde se nalaze patrole.

- Nikada nisam voleo "solidarne" vozače koji blinkaju kolegama na putu obaveštavajući ih o patroli. Nikada to ne činim i sada vidim da činim pravu stvar - napisao je drugi tviteraš.

Foto: Pixabay

Neko, ipak, ni u ablendovanju ne vidi problem.

- Ljudi malo više obrate pažnju, znajući da ima patrola. To je kao da kažemo da je "blicanje" štetno, a u 90 posto slučajeva ljudi uspore kada im neko "blica", što povećava bezbednost. Ja nekad "blicam" i bez razloga, da bi divljaci usporili - glasi jedan od komentara.

Inače, ovog leta zabeležen je izuzetno veliki broj saobraćajnih nezgoda, a poslednja teška nesreća dogodila se kod Županjca na Ibarskoj magistrali, kada je pijani vozač usmrtio 4 ljudi.

VIDEO: Snimak vozača koji je napravio karambol u Strahinjića Bana. On nema ni aplikaciju ni moralnu dilemu

(M. Beljan)