Nova pravila počinju da se primenjuju, vozači negoduju kao nikada do sada: Od danas ne važi trajna registracija za mopede

Ukida se trajna registracija i za radne mašine, motokultivatore i traktore

Foto: Marko Jovanović

Od danas prestaje da važi trajna registracija za mopede. Nakon tog datuma, svi će morati da imaju standardnu registraciju i da je obnavljaju svake godine.

Na ulicama i dalje mogu da se vide skuteri sa novim i starim, tj. trajnim tablicama. Pre nekoliko godina izmenjen je Zakon o bezbednosti saobraćaja, ali nije donet podzakonski akt u vezi tehničkih pregleda, pa je mopedima sa trajnom registracijom ostavljena mogućnost da zadrže taj status ukoliko ne dođe do promene vlasnika.

Mopedi već dugo ne mogu da dobiju trajnu registraciju, Foto-ilustracija: pixabay.com

Dakle, mopedi već dugo ne mogu da dobiju trajnu registraciju, ali oni koji su je imali, mogli su da je zadrže. Sve do aprila 2019. godine. Naime, u aprilu prošle godine stupio je na snagu izmenjen Zakon o bezbednosti saobraćaja, pa je vlasnicima mopeda sa trajnom registracijom ostavljeno godinu dana da uzmu nove tablice, tj. da obave standardnu registraciju. Dobijaju novu saobraćajnu dozvolu, nove registarske tablice i registracionu nalepnicu.

PROBLEMI KOD PREREGISTRACIJE

Registracija se produžava svake godine, a važe ista pravila kao za automobile. Sve mora da bude ispravno i bez izmena ili dodataka kada su u pitanju svetla, sedišta, upravljač i drugi delovi. Probleme kod "preregistracije" imaće mnogi vlasnici mopeda koji nemaju svu dokumentaciju ili im je maksimalna brzina veća od 45 km/h.

Po zakonskoj definiciji moped je motorno vozilo sa dva točka čija najveća konstruktivna brzina, bez obzira na način prenosa, ne prelazi 45 km/h, pri čemu radna zapremina motora, kada vozilo ima motor sa unutrašnjim sagorevanjem ne prelazi 50 cm3, ili sa motorom čija najveća trajna nominalna snaga ne prelazi 4 kW kada vozilo ima električni pogon“.

Prilikom registracije mopeda važe ista pravila kao za automobile, Foto: Marko Jovanović

Dakle, ako u dokumentaciji piše da je maksimalna brzina 48 km/h, moraće da se registruje kao motocikl, što znači da je za njegovu vožnju neophodna najmanje A1 kategorija. Ta 3 km/h razlike u praksi ne znače ništa, ali zakon je jasno napravio podelu.

VEĆI TROŠKOVI VLASNIKA TOMOS-A

Probleme će imati mnogi vlasnici Tomos motocikala (APN, ATX…) pošto im je maksimalna brzina preko 45 km/h. Imaće osetno veće troškove – skuplja registracija nego za moped i to svake godine, plus eventualno polaganje za A1 kategoriju. Ukoliko neko nema dokumentaciju o tehničkim karakteristikama, a siguran je da maksimalna brzina nije veća od 45 km/h, može na određenim tehničkim pregledima da obavi testiranje i dobije potvrdu.

Ukida se trajna registracija i za radne mašine, motokultivatore i traktore. Njihove potvrde o registraciji prestaju danas da važe.

Trajna registracija za traktore prestaje da važi danas, Foto: Telegraf.rs

U policiji su nam potvrdili da trajne potvrde o registraciji prestaju da važe danas:

Na osnovu odredbe člana 351. stav 9 Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, potvrde o registraciji vozila na motorni pogon izdate za radnu mašinu, motokultivator, bicikl sa motorom i potvrda o registraciji traktora namenjenog za obavljanje poljoprivrednih radova i priključno vozilo koje vuče ovaj traktor prestaju da važe nakon isteka jedne godine od dana stupanja na snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima ( „Službeni glasnik RS“ br. 24/2018) odnosno 03.04.2019. godine.

POLICIJA NA SVAKOM KORAKU MERI BRZINU KRETANJA

Pripadnici Ministarstva unutrašnjih poslova, Uprave saobraćajne policije, do 7. aprila će sprovoditi akciju pojačane kontrole saobraćaja koja će biti usmerena na kontrolu brzine kretanja vozila.

Akcija je počela 1. aprila na svim važnim putnim pravcima u 29 država koje su članice organizacije TISPOL (Mreža saobraćajnih policija Evrope).

Pripadnici saobraćajne policije će angažovati sve raspoložive uređaje za merenje brzine kretanja - ručne radare, radare u sistemima video nadzora i uređaje za merenje brzine u takozvanim „presretačima“, dok će na auto-putevima biti merena i prosečna brzina kretanja vozila.

Svaki kontrolisani vozač biće alkotestiran, Foto: Marko Jovanović

Policijski službenici će prilikom zaustavljanja svakog vozila koje prekorači dozvoljenu brzinu kretanja kontrolisati i korišćenje sigurnosnih pojaseva, a svaki kontrolisani vozač biće alkotestiran.

Takođe, danas će biti realizovana i celodnevna akcija "Speed Marathon", koja se sprovodi na svim evropskim putevima, tokom koje će na najvažnijim putnim pravcima biti neprekidno merena brzina u trajanju od 24 časa.

Ministarstvo unutrašnjih poslova napominje da se neprilagođena brzina javlja kao uticajni faktor u gotovo polovini saobraćajnih nesreća u kojima ima poginulih.

VIDEO: U patroli sa presretačima

(Telegraf.rs)