U Muzeju vazduhoplovstva dešava se velika promena, ali za posetioce se ništa ne menja: Ovaj objekat sada pripada vojsci
U svoju odbranu Ministarstvo odbrane iznosi podatak da je više od 80 odsto muzejskih predmeta iz stalne postavke vojnog porekla
Vlada je nedavno ukinula civilni deo Muzeja vazduhoplovstva, a zaposlene u ovoj ustanovi kulture preuzima Ministarstvo odbrane. Ali to ne znači da će muzej biti zbrisan sa kulturne mape Srbije niti da će njegovi kustosi postati potporučnici, piše Politika.
Za posetioce se ne menja ništa - muzej i eksponati će i dalje biti na istom mestu. Promene će osetiti zaposleni budući da će njihov poslodavac biti država. Bar tako tvrde u Ministarstvu odbrane. Kako za "Politiku" kažu, muzej će se finansirati iz budžeta države, a kako nezvanično saznajemo, svi zaposleni zadržaće svoja radna mesta.
Za sada je 16 od 19 stalno zaposlenih dobilo nove ugovore, a preostali tek čekaju prolazak kroz neophodnu proceduru. Do tada su dobili ugovore na šest meseci. Kako tvrdi izvor iz Ministarstva upoznat sa slučajem, na svojim mestima ostaju i dosadašnji honorarci.
- Ovo je zapravo rešenje problema finansiranja. Muzej se do sada dovijao da na razne načine isplati plate zaposlenim i namiri tekuće troškove, struje, održavanja zgrade... Deo su zarađivali od prodatih ulaznica, nešto izdavanjem parking mesta, prostora za snimanje filmova, reklama... - dodaje izvor Politike.
Zašto se onda u javnosti podigla prašina? Deo stručne javnosti smatra da u vladinoj odluci nema garancija da će muzej nastaviti sa radom, a zabrinuti su i zbog činjenice da se nigde ne spominju kulturna dobra. Brinu se da li će država o njima voditi računa i podsećaju da je kulturna baština zaštićena, a njeno otuđenje krivično delo. Drugi deo stručne javnosti, međutim, smatra da je reč o politizaciji slučaja i ističu da se u okviru ministarstva nalazi Uprava za tradiciju koja godinama brine o Vojnom muzeju.
U svoju odbranu Ministarstvo odbrane iznosi podatak da je više od 80 odsto muzejskih predmeta iz stalne postavke vojnog porekla, kao i da su većinski osnivač ovog muzeja upravo oni. Pored njih, među osnivačima su bili i "Er Srbija", aerodrom, Fabrika aviona "Utva", Prva petoletka, Kontrola letenja, DMB "Rakovica"... Većina preduzeća i sama je imala finansijske probleme, pa tako nije mogla da ulaže novac u Muzej vazduhoplovstva.
Doajen jugoslovenske civilne avijacije Miroslav Mika Isaković smatra da je ovo jedini način da muzej opstane.
- Od kada nema Jata, budući da Arapi nisu zainteresovani za srpsku avijaciju, a kamoli za njenu istoriju, ovo je jedino rešenje za opstanak. Razumem one koji smatraju da bi bolje bilo da ih je preuzelo Ministarstvo kulture, ali treba imati na umu da se moralo razmišljati i da li to ministarstvo ima dovoljno veliki budžet. Lično mislim da je ovo dobro rešenje i nije neobično jer je u muzeju više vojnih nego civilnih eksponata - kaže za "Politiku" Isaković, koji je ovom muzeju poklonio stotinak nagrada dobijenih na takmičenjima iz sportskog vazduhoplovstva.
S druge strane, protivnici novog modela organizacije kao argumentaciju koriste to što se u muzeju ne čuvaju samo vojni eksponati, a naročito ne veruju u dobre namere Ministarstva. Kako kažu, i ranije su zaposleni obaveštavali o problemima sa kojima su se susretali, poput rasparčavanja zbirki, nestajanja nekoliko motora za avione, spaljivanja celog filmskog fonda Ratnog vazduhoplovstva i PVO, a da za to niko nije odgovarao.
Inače, u ovom muzeju nalaze se važni eksponati iz oba svetska rata, kao i iz NATO agresije na našu zemlju u proleće 1999, ali i lični predmeti prvog srpskog pilota Mihajla Petrovića. Među najvrednijim eksponatima je čuveni "Fijatov" lovački avion i to jedini sačuvani primerak u svetu. Nažalost, nije izložen, već se čuva u delovima u depou muzeja.
(Telegraf.rs/Politika)