Zbog iste kobne greške jedan umro, drugi završio u opekotinama: Ako vam se zapali auto, ovo nikako ne smete da uradite
Protivpožarni aparat je neophodan u Makedoniji, Bugarskoj, Grčkoj, ali ne i kod nas
Dve stravične nesreće sa skoro istim scenarijem, ali, na sreću, ne i istim ishodom, potresle su u poslednja dva dana Srbiju. Dvojica vozača stradala su u pokušaju da ugase zapaljen automobil - jedan smrtno, drugi sa opekotinama drugog stepena. Obojica su, čini se, napravili istu kobnu grešku.
I vozač koji je smrtno stradao u Ljigu i onaj koji je zadobio ozbiljne opekotine u Jagodini, pokušali su sami da ugase automobil koji je zahvatila vatra.
Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović, kaže za Telegraf da oni koji nemaju protivpožarni aparat u kolima ne bi trebalo ni da pokušaju da ugase zapaljen autobomil.
- Prva stvar koju bi svako morao da uradi, bez obzira da li ima ili nema protivpožarni aparat, je da pozove vatrogasce na 193, da im kaže što tačniju lokaciju, tip goriva koje automobil koristi, ali i model automobila, jer su neki od njih jako složeni za gašenje i za njih moraju da se upotrebljavaju posebna sredstva - kaže Okanović.
On kaže da protivpožarni aparat nije obavezan u privatnim putničkim automobilima, ali da to ne sprečava ljude da ga ipak kupe.
- Ja ga imam i savetujem svima da ga drže u automobilu. Ukoliko nemate protivpožarni aparat, najbolje je da po izbijanju požara zaustavite vozilo koje ga ima, a to su kamioni, autobusi i taksisti. Bez protivpožarnog aparata ne prilaziti vatri ili dimu - kaže Okanović.
On objašnjava da do požara uvek dolazi u motornom prostoru i da je zato važno ne otvarati haubu naglo i do kraja kada se uoče dim ili vatra.
- Haubu bi trebalo samo minimalno odškrinuti, najmanje moguće, i to tek onda kada ste spremni da kroz otvor uperite aparat za gašenje požara. U suprotnom, naglo otvaranje poklopca vatri daje kiseonik i ona se širi i rasplamsava - objašnjava Okanović.
Takođe, Okanović napominje da je važno da se aparat ne isprazni do kraja.
- Prah kojim se gasi vatra nema svojstvo da rashladi mesto požara, pa može da se desi da dođe do ponovonog izbijanja vatre. Zato je poželjno osatviti određenu količinu praha u aparatu. Bez obzira što je požar ugašen, trebalo bi sačekati vatrogasce - kaže Okanović.
Važno je znati da ako se požar prošiti van motornog prostra u putničku kabinu, on više ne može da se ugasi protivpožarnim aparatom.
- U tom slučaju može samo da se odustane i skloni u stranu, na bezbednu daljinu - kaže sagovornik portala Telegraf.rs.
S obzirom da zakon ne propisuje kao deo obavezne opreme, vlasnici putničkih automobila najčešće uopšte ne razmišljaju o držanju protivpožarnog aparata u svom autu. Većina ih se seti tek kada vide auto koji je u plamenu ili je već izgoreo, pa čak ni tada ljudima ne dolazi do svesti da je protivpožarni aparat važan deo bezbednosne opreme. Ni cena ne bi smela da bude prepreka, jer u proseku koštaju od 1.000 do 2.000 dinara.
Kako aparati služe isključivo za gašenje početnih požara, a ne i za gašenje vozila koje je već zahvatio plamen, vozačima je dovoljan i najmanji aparat koji sadrži kilogram praha za gašenje.
Najbolje bi bilo da se nalaze na dohvat ruke u automobilu, recimo ispod sedišta. Mogu da budu i u prtljažniku, a najvažnije od svega je to da u svakom trenutku znate gde se aparat tačno nalazi.
Protivpožarni aparat je neophodan u Makedoniji, Bugarskoj, Grčkoj.
VIDEO: Izgoreo legendarni Stojadin usred vožnje:
(G. Avalić)