Roditelji gađaju učitelje vežbankama, a nastavnici piju sredstva za smirenje zbog bahatih učenika: Zbog koga je školstvo postalo cirkus?
Ko je odgovoran za agresivno ponašanje učenika prema učiteljima, nastavnicima i profesorima?
Sve se češće čuje da učenici ne poštuju autoritete i napadaju nastavnike verbalno i fizički. Jedan od razloga za ovo neprimereno ponašanje je što su i roditelji agresivni prema učiteljima i profesorima smatrajući da njihova deca zaslužuju bolje ocene i veća prava.
Kako kaže Milorad Antić, predsednik Foruma srednjih stručnih škola u Beogradu, pojedini roditelji se prema učiteljima, nastavnicima ili profesorima, ponašaju gore nego njihova deca i ističe da je to naročito izraženo u osnovnim školama.
- Dešava se da roditelji dođu kod nastavnika i bace vežbanku u lice, uz psovke, jer smatraju da njihovo dete nije pravedno ocenjeno - započeo je razgovor za Telegraf.rs Antić.
Naš sagovornik napominje da je učiteljima i profesorima nastava postala toliko stresna zbog ponašanja učenika i da neki od njih moraju da koriste sredstva za smirenje.
- Nastavnici doživljavaju razne uvrede, ponižavanja, čak ima i primera da su učenici pokazivali nož. Veliki problem je, što kad se nastavnici požale roditeljima na ponašanje njihove dece, mnogi od njih odgovore da oni tu ne mogu ništa i da se oni tako ponašaju i kod kuće - zaključio je razgovor Milorad Antić, predsednik Foruma srednjih stručnih škola u Beogradu.
Pored roditelja koji kažu da svojoj deci ne mogu ništa, ima i onih koji odbijaju da prihvate da njihova deca ne poštuju profesore i da ih verbalno i fizički napadaju.
- Najveći problem je što roditelji najčešće neće da se suoče da njihovo dete ima problem, već ga negiraju i smatraju da je uvek kriv ili nastavnik ili drugi učenik. Takvi su spremni da idu po inspekcijama i ministarstvima i da se žale. Na taj način dobijamo decu koja se prema nastavnicima ili profesorima ponašaju bahato - započeo je razgovor za Telegraf.rs Aleksandar Markov, predsednik Foruma beogradskih gimnazija.
Prema rečima Markova, roditeljima je ocena postala značajnija od znanja.
- Oni zato insistiraju da ocena bude viša i daju sebi za pravo da se više mešaju u način funkcionisanja škole i da vrše veliki pritisak na profesore. Preveliki uticaj roditelja je doprineo da se nastavnici možda malo i povuku i da učenici pomisle da imaju veća prava i da ih na kraju krajeva i dobiju i da ih zloupotrebe. Ne mogu da kažem da su roditelji potpuno krivi što učenici nemaju poštovanja prema autoritetima, ali definitivno postoji taj problem da roditelji smatraju da treba da imaju veliki uticaj i moć - zaključio je razgovor Aleksandar Markov.
MIŠLJENJE PSIHOLOGA
Dete koje je u svojoj porodici odraslo sa dobrim granicama, sa roditeljima koji su autoriteti sa ljubavlju, istinom, obećanjem koje održe, će poštovati starije i autoritete, kaže psiholog Aleksandar Šibul.
- Problem je što roditelji misle, ako sa decom imaju prijateljski odnos, da će detetu biti bolje. Ne! Detetu je potreban roditelj, onaj koji će da postavlja granice i koji će svojim zahtevima da podstiče dete da ono dalje napreduje. Bez toga je dete izgubljeno i prenosi to u školu. Još ako je roditelj agresivan prema profesoru, onda će i dete da bude - objašnjava naš sagovornik.
Prema mišljenju Šibula roditelji su sve prisutniji u školama jer sve rade umesto dece.
- Roditelji stalno uče sa decom, sažimaju im gradivo, ispituju ih. To nije njihova uloga. Oni treba da pokažu detetu kako se uči, i da motivišu dete da uči zbog sebe, svog obrazovanja, rasta i razvoja - zaključio je razgovor za Teleghraf.rs Aleksandar Šibul, psiholog.
RODITELJI MORAJU DA BUDU UKLJUČENI
Svaki roditelj ima svoj način vaspitavanja, a kad se upuste međusobno u razgovore, neretko dolazi do verbalnog sukoba jer svako misli da je u pravu. U poslednje vreme među njima se najviše vodi polemika oko škole i toga koliko roditelj treba da učestvuje u obrazovanju svog deteta.
- Često idem da pričam sa učiteljicom mog sina. Želim da znam kako uči, ali takođe, želim njoj da pokažem da ne može da se prema mom detetu ponaša kako ona hoće, već kako treba. Jednom mu je dala četvorku, a ja sam bila sigurna da je odlično uradio pismeni. Naravno da sam se požalila. Učiteljica mu nije promenila ocenu, ali je bar shvatila da sam ja tu da kontrolišem šta se dešava u školi - ispričala je J.K. (37) iz Beograda.
Pored majke koja često ide u školu, ima onih koji smatraju da treba da se pojavljuju samo kad su roditeljski sastanci ili "otvorena vrata".
- Mislim da učiteljica bolje zna od mene kako da prenese znanje mom sinu. Nisam kvalifikovana da budem učiteljica tako da mislim da ne treba da se mešam u njen posao. Moj "posao" je da budem majka i da naučim svoje dete da razmišlja samostalno. U školu idem kad je roditeljski ili kad me učiteljica pozove. U tim prilikama slušam šta govori, ne govorim ja - objasnila je M.L. (41) iz Beograda.
VIDEO: Otac uči svoju ćerku čojstvu i junaštvu a drugi roditelji preneraženi
(Ivana Vlajković/i.vlajkovic@telegraf.rs)