Yandex bi da naplaćuje vožnje manje i da daje popuste, ali naši zakoni mu to ne dozvoljavaju
U jednom od najskupljih gradova na svetu, u Moskvi, prosečna cena vožnje taksijem je približna kao i u Beogradu, dok je prosečna plata dva puta veća
Yandex Taxi predlaže da se promeni zakonodavstvo u oblasti taksi usluga: da otkaže regulisanje cena i da dozvoli dobijanje licence za nove vozače.
Da bi se Beograd i ostali gradovi Srbije pretvorili u savremene "pametne gradove", država mora radikalno da izmeni zakone u oblasti legalnog taksi prevoza. Ovo mišljenje je izrazio Anton Petrakov, direktor za vezu sa državnim organima Yandex taksija iz Rusije, na konferenciji Innovation Talk 2018, održanoj pod pokroviteljstvom Ministarstva za inovacije Republike Srbije.
- Koncept "Smart City", između ostalog, podrazumeva značajno smanjenje upotrebe i čak potpuno napuštanje ličnih automobila. Ako je u gradu dobro razvijen, ne samo tradicionalni javni prevoz, već i "lični" (taksi, car sharing), koji je jeftin i udoban za korišćenje, njihov automobil postaje nepotreban. Zašto gubiti vreme i novac za kupovinu automobila, osiguranje, održavanje, traženje parking mesta, brinući o sigurnosti vozila dok šetate ili dok idete u restoran, kada u bilo kom trenutku i u bilo kom mestu u gradu možete naručiti jeftini taksi - kaže Petrakov.
U mnogim razvijenim gradovima sveta to se već dešava, ali u Srbiji to nije moguće zbog ozbiljnih zakonskih ograničenja u oblasti taksi usluga.
- Cene prevoza se utvrđuju zakonom i veoma su visoke. U jednom od najskupljih gradova na svetu - u Moskvi - prosečna cena vožnje taksijem je približna kao i u Beogradu, dok je prosečna plata dva puta veća. Pored toga, važeći zakon je napravljen tako da dobijanje taksi licence u zemlji već duži niz godina je nemoguć. Broj vozača je prirodno smanjen, a za one koji žele da zarađuju dodatni novac, postoji samo jedan izlaz - da se to uradi nezakonito, zaobilazeći zakon i poreze - kaže Petrakov.
Yandex već radi u 14 zemalja.
- Taksi tržište u zemlji je trenutno u ozbiljnoj krizi, a ako se ništa ne uradi, za nekoliko godina će i nestati. Taksisti, naravno, brinu o njihovim zaradama i mogu ih shvatiti. Iz istog razloga, protestuju protiv dolaska tehnoloških platformi, verujući da one uzimaju njihov novac i ne osiguravaju sigurnost prevoza. Ali kako pokazuje naše iskustvo, sve se događa potpuno suprotno: kada se cene za prevoz smanje i tržište postaje otvoreno, vozači počinju zarađivati više. Platforme poput naše pomažu u tome: zahvaljujući modernim tehnologijama, vreme mirovanja i čekanja vozača je smanjeno nekoliko puta, tako da stvarno zarađuju većinu radnog dana - kaže Petrakov.
Kako bi taksi iz "elitnog" sredstva prevoza postao javni prevoz dostupan svim lokalnim stanovnicima, zadržavajući sve prednosti legalnog tržišta Yandex.Taxi predlaže tri temeljne izmene zakonodavstva Srbije:
- Sposobnost određivanja tržišnih tarifa
- Mogućnost popusta u vožnjama u taksiju
- Promeniti pravila za izdavanje licenci za pružanje taksi usluga: ukloniti ograničenje njihovog broja i uspostaviti proceduru koju može doneti svaki vozač koji želi da zaradi novac taksiranjem.
Yandex.Taxi veruje da će te promene s jedne strane dovesti do brzog rasta potražnje za taksi uslugama, a sa druge - povećanju tržišnih kapaciteta, stvaranju novih licenciranih taksi službi i mnogim novim radnim mestima u zemlji. Taksi usluge će nastaviti da pružaju vozači sa licencama, ali će se potražnja i ponuda na tržištu povećati više puta. Kao što pokazuje praksa, svi će imati koristi od toga: putnici, vozači i država.
(Telegraf.rs)