Mislili ste da je kolo obična igra za skakanje i zabavu, a zapravo ima važno značenje u srpskoj tradiciji

Kružna igra se sreće širom sveta. Razlog tome leži u verovanju u magijske moći kruga

U slovenskoj tradiciji najčešća reč koja označava narodnu igru jeste kolo. U kolu se ljudi drže za ruke (pojaseve, ramena) obrazujući kružni oblik (mada je ono često otvoreno). Igra podrazumeva ritmično kretanje u prostoru, najčešće otvorenom.

Srbi igraju kolo nasred Tirane: Nastup naših folkloraša u Albaniji je pod znakom pitanja, ali to ih nije sprečilo da se uhvate za ruke i opletu

Kružna igra se sreće širom sveta. Razlog tome leži u verovanju u magijske moći kruga. Okružujući predmet ili biće, ljudi stiču moć nad njim ili mu pak predaju svoje magijske moći. Kolo oblikom i pokretima koji se u njemu čine stvara zaokruženi prostor. On je obredno čist, što znači da je zaštićen, u njemu nema nečistih sila.

Da bi kolo sačuvalo svoju zaštitnu funkciju, ne sme da se kida, tačnije ne izlazi se iz kola pre završetka igre. U njega se ulazi sa spoljne strane i to najčešće u parovima. .

Kolo, kao i obredni svadbeni predmeti, jabuka, prsten i venac, oblikom podsećaju na sunce. Na taj način ono učestvuje u solarnom kultu koji je dominantan na svadbi. On podržava život, a osim toga unosi kosmičku dimenziju u ljudski brak, pa tako svadba mladića i devojke postaje metafora nebeske svadbe neba i zemlje Veza sa solarnim kultom vidi se i u kretanju kola. Njegov smer se uvek poklapa sa smerom kretanja sunca.

Bez obzira gde i kako se kolo igra, ono je znak veselja, radosti i zato ga uvek prate pesme. Kolo ima i funkciju u obezbeđivanju sklada na svadbi kao obredu prelaza. Ono omogućava lakši prelazak granice između svetog i profanog, svog i tuđeg, dve porodice, odnosno dva kulta predaka, dvoje ljudi. Igra je tu da obezbedi veselje, bilo da ono ima obrednu ulogu ili je nema, već iskazuje ljudske emocije u određenom trenutku života.

Kolom se ispraćaju svatovi koji kreću po devojku. Igra se oko trpeze za kojom sede glavni gosti. Igračka pesma spaja se sa počasnicom, jer se njom žele dobre želje. Magijom reči nastoji se obezbediti dobar čas, odnosno sreća na putu do nevestinog doma.

Ako je devojka spremna pre dolaska svatova, ona može da igra u svom kolu i to pored brata. Igra uz brata je veoma važna jer je on njoj najbliže biće.

Kada svatovi uđu u dvorište mogu odmah obigrati tri puta oko kuće, što je ritualna radnja i predstavlja predavanje dobre energije kući i zadobijanje vlasti nad njom, odnosno nad devojkom koja se iz kuće odvodi. Kolo igra u devojčinoj kući i u drugim prilikama, posebno dok ona daruje svoju rodbinu. Darivanje je inače važna obredna radnja jer učvršćuje veze među ljudima. Daruje se i kolo. Ono predstavlja narod, svatove, goste na svadbi. Darivanjem kola dever daje devojčinoj porodici neku vrstu nadoknade za to što je odvodi.

Svadbeno kolo je prilika da i mladoženja pokaže svoje emocije, kao što je to činio kao momak na seoskim svetkovinama i prelima. U patrijarhalnoj sredini muškarci retko iskazuju ono što osećaju.

Pošto mladu uvedu u novu kuću, pozivaju je u kolo. Zajednička igra sa članovima nove porodice zbližava je na još jedan način sa njima. Još važniju obrednu funkciju od nevestine majke ima mladoženjina majka. Ona sačekuje mladu pred kućom. Držeći pod rukom hleb, u rukama med i maslo, ona igra svekrvino oro pred kućom, vratima.

Igra u kolu treba da obezbedi i plodnost. U toj funkciji se posebno ističe šareno kolo.U njemu igraju samo parovi, najčešće oni koji imaju decu. Oni treba da obezbede da i mladenci brzo dobiju porod. Parovi su iz obe porodice, pa mladenci igraju čas pored parova iz njene, čas iz njegove familije da bi deca bila šarena, odnosno da bi ličila na oba roda. Kada su na svadbi prisutni gosti s obe strane, oni prave dva kola koja se prepliću, ukrštaju se praveći motiv tkanja. Tkanje u sebi nosi simboliku plodnosti i takvo igranje treba da obezbedi rađanje dece.

Uveče, kada dođe vreme svođenju mladenaca, igra se posebno poslednje kolo čija je uloga da se mledenci neprimetno izvuku sa veselja i odu na počinak. To je živo kolo, u njemu se podvikuje, pevaju se poskočice. To su često slobodnije pesme, kao takve one sasvim odgovaraju trenutku. Kroz lascivne tekstove u prošlosti se, već pomenutom magijom reči, obredno doprinosilo plodnosti.

VIDEO: Podsetimo se morskog kola Dragana Markovića Palme:

(Telegraf.rs/Ana Vukmanović/academia.edu/opanak.net)