Novi pravilnik zatvara auto-škole, najgore će biti u Beogradu: Vlasnici imaju još samo nekoliko dana da ispune uslove
Iako su znali šta ih čeka od 25. oktobra, vlasnici auto-škola još nisu uspeli da se pripreme
Novi pravilnik za auto-škole u Srbiji stupa na snagu 25. oktobra i zbog ovih propisa preti opasnost da više od trećine centara za obuku vozača prestane sa radom.
Mladen Rašeta iz Privredne komore auto-škola Srbije kaže da po anketi koju su uradili s više od 150 auto-škola, njih 37,8 odsto neće ispunjavati nove uslove. Najvažnije izmene po novim odredbama Pravilnika o osposobljavanju kandidata vozača su da svako vozilo za obuku mora da ima ABS kočioni sistem i da na poligonu postoji uspon za kretanje automobila pod ručnom kočnicom.
Pitanje na kojem padaju i najbolji vozači, a nema ga na testu za polaganje vozačkog ispita! (FOTO)
Auto-škole moraju na poligonu i da obezbede prostor za skupove vozila, tačnije za vožnju unazad kamiona sa prikolicom sa skretanjem ulevo, odnosno udesno pod pravim uglom. Novina je i da kamioni i autobusi moraju biti opterećeni najmanje 30 odsto svoje nosivosti tokom nekoliko časova praktične obuke i na ispitu.
- U Srbiji radi oko 500 auto-škola, a nakon stupanja na snagu novog pravilnika, nove uslove neće ispunjavati više od 150. Najveći problem je u Beogradu. Polovina auto-škola u prestonici će se 'ugasiti'. Polaganje za kamion ubuduće neće biti moguće u glavnom gradu - ukazuje Rašeta za "Politiku".
Poligoni za obuku vozača u Beogradu su najčešće javne površine ili su iznajmljeni od nekih privatnih firmi. Izmenom zakona i početkom rada novog pravilnika poligon više ne može biti javna površina. Uspon, odnosno kretanje vozila pod ručnom kočnicom, kandidati su nekada vežbali na strmim ulicama, a sada će auto-škole za to morati na poligonu da obezbede uslove.
- To je i najmanji problem, koji se rešava izgradnjom uspona i košta nekoliko hiljada evra. Najveći problem imaće auto-škole koje obučavaju za takozvane više kategorije, kamione s prikolicom, autobuse, jer moraju na poligonu da dodaju jednu 'operaciju', a reč je o skretanju unazad pod pravim uglom ulevo i udesno. Da bi izveli tu radnju moraju da prošire poligon još 50 puta 40 metara. To je skupo i zahteva milione ulaganja, a nema nekog smisla jer su kandidati to ranije vežbali na otvorenom putu, gde postoje uslovi za takvo kretanje - smatra Rašeta.
Kada je reč o opterećenju vozila tokom časova praktične obuke, sagovornik "Politike" ističe da i tu može doći do problema.
- Ako je kamion, na primer, nosivosti 12 tona, kandidat mora da ima bar dva časa vožnje kamiona sa teretom. Nije problem natovariti kamion i naći teret, što bi u ovom slučaju bilo četiri tone. Ali, taj teret ne može stalno biti na prikolici i mi moramo neprekidno da utovarujemo i istovarujemo kamion kada radimo sa novim kandidatima - objašnjava Rašeta.
On zaključuje da su sve ovo neisplative investicije zbog čega će i polaganje vožnje poskupeti. Po novom pravilniku poligon za obuku vozača mora da bude u vlasništvu auto-škole ili da vlasnik ima ugovor o zakupu ili rešenje o korišćenju. Takođe, poligon može da se nalazi van grada, a polaganja u samom gradu.
U MUP-u navode da su se čelnici saobraćajne policije nekoliko puta sastajali sa predstavnicima auto-škola kako bi razgovarali o aktuelnim problemima. Dodaju da su u policiji napravili procenu prema kojoj 40 odsto auto-škola ne ispunjava uslove novog pravilnika.
VIDEO: Ovo su uslovi koje morate da ispunite da biste prošli tehnički pregled vozila:
(Telegraf.rs/Politika)