"Vozi 30 km/h na auto-putu, da li je on lud?" Evo šta kaže naš zakon za prespore vozače
Jedini deo puta gde možete automartski da budete kažnjeni za presporu vožnju je onaj koji je označen plavim znakom
"Vozim pre neki dan auto-putem iz Beograda ka Smederevu i ispred mene automobil ide 50 km/h. Odlučim da ga obiđem, pošto je maksimalna dozvoljena brzina na toj deonici bila 80, i samo što pređoh u levu traku, vidim da je ispred "jugo" koji ide 40 km/h. Nit' mogu levo, nit' nazad, desno. Kako je moguće da postoje kazne za vozače koji voze preko ograničenja, a da nema kazni za presporo kretanje auto-putem?" - pismo je jednog revoltiranog čitaoca Telegrafa koji je poslao mejl na našu adresu.
I zaista - pitanje itekako ima smisla, zaključili smo. Mnogo puta se vozačima desi da neko ide presporo na auto-putu, a da ne možemo da ga obiđemo... Proverili smo da li postoji najmanja dozvoljena brzina na srpskim auto-putevima.
Ukoliko deonicu auto-puta od jedne do druge naplatne rampe pređete vozeći u proseku brže od 130 kilometara na sat, očekuje vas ozbiljan udar po džepu. Sa druge strane, ako isti put pređete vozeći ispod 80 na sat, ugrožavajući pritom sporom vožnjom druge vozače, kazna vam neće stići.
Isto pravilo važi i za sve druge puteve u Srbiji. Ako prekoračite brzinu, policija će da vas kasni, ali ako vozite presporo - teško!
Malo se zaneo: Jurio brzinom od 223 km/h u naseljenom mestu, pa dobio paprenu kaznu
Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, objašnjava da ne postoji kazna za sporu vožnju, jer u zakonu ne postoji ni određena minimalna brzina kretanja na putevima.
- Postoji odredba da na auto-put ne mogu da izađu vozila koja po konstrukciji ne mogu da voze iznad 50 kilometara na sat. Ali, nigde ne piše da "porše" koji može da razvije 200 na sat, ne može da ide brzinom od 50 - kaže Okanović.
Jedini deo puta gde možete automatski da budete kažnjeni za presporu vožnju je onaj koji je označen plavim znakom i brojem u njemu koji označava najmanju dozvoljenu brzinu i tada preti kazna od 5.000 dinara. Tamo gde ovog znaka nema, nema ni kazni.
Okanović smatra da bi spora vožnja trebalo da bude kažnjiva, a da je milenje po putu opasno koliko i jurnjava smatra i profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić.
- Živote ne ugrožava samo bahata i brza vožnja. Jedina bezbedna vožnja u saobraćajnom toku bila bi kada bi svi vozili istom brzinom. Saobraćaj bi trebalo da teče kao reka. Kada jedan automobil svi pretiču, onda se mogu dogoditi i nezgode usled naglih kočenja i naleta - kaže Vujanić.
Prema Članu 42 Zakona o bezbednosti saobraćaja "vozač je dužan da brzinu kretanja prilagodi osobinama i stanju puta, vidljivosti, preglednosti, atmosferskim prilikama, stanju vozila i tereta, gustini saobraćaja i drugim saobraćajnim uslovima".
(Gorica Avalić/g.avalic@telegraf.rs)