Zašto nam je u Srbiji 250 dinara za kafu bezobrazno skupo, a kada odemo u Grčku, kafa od 3 evra je sasvim ok?

Zanimljivo je da niko nije promenio lokaciju jer je espreso skuplji nego na nekom drugom mestu, a u gradu u kom živimo menjamo lokale u kojima je kafa skuplja

Godišnji odmori još uvek traju, a oni koji su se vratili sa putovanja ne kukaju o tome kako su sve pare potrošili. Cene po plažnim barovima i kafićima u letovalištima su poprilično visoke za naš džep, ali niko nije preskočio kafu na moru.

To nas je navelo na razmišljanje zbog čega nam je u Knez Mihajlovoj ili na Adi Ciganliji puno da damo 250 dinara za kafu, a u Grčkoj nam je ta ista cena (2-2.5 evra) sasvim korektna. Isti slučaj je i ostalim pićima - kokteli u Grčkoj koštaju najmanje 7 evra, dok u Srbiji retko izdvojimo 500-600 dinara za jedan.

Pukla sezona na Adi! Vlasnici i konobari uglas: Ovo je katastrofa, vreme je očajno, ubiše nas i silni akva-parkovi koji se otvaraju

"Bila sam u Italiji početkom juna. Kako s toplijim danima najviše volim da pijem "aperol spric", naručila sam jedan i tamo. Rekli su da je jedan 6 evra, a ako naručim dva, koštaće me 10. Bez razmišljanja sam pristala. I neka sam, bilo mi je lepo. Ipak, kada sam po povratku kući razmišljala o tome, zaključila sam da ovde nikada ne bih dala 1.200 dinara za dva pića, te da mi je u Srbiji mnogo da izdvojim 400 dinara za omiljeno piće, pa da ga poručujem par puta mesečno, kada sam u mogućnosti. I uvek popijem jedan."

Kako bismo dobili odgovor na ova pitanja, kontaktirali smo psihologa Aleksandra Šibula, koji nam je objasnio da je reč o rasterećenosti i tome da su cene u evrima za nas psihološki manje.

- Ljudi su na odmorima raspoloženi da troše više novca nego inače, e onda kad se vrate onda moraju da se navikavaju na ovdašnji režim. Kada pogledate u prvi mah 2 evra i 30 dinara, refleksno ćete posegnuti za nižom brojkom, a ne cenom - rekao je Šibul.

Turisti pre nego odu na bilo koju destinaciju uvek se raspituju o cenama i uslugama ili na internetu, preko prijatelja ili u agenciji.

Međutim, zanimljivo je da niko nije promenio lokaciju jer je espreso skuplji nego na nekom drugom mestu, a u gradu u kom živimo menjamo lokale u kojima je kafa skuplja.

Diplomirani turizmolog Sanela Stamenković, rekla nam je da je u ovom slučaju sve stvar psihološke igre i igre reči.

- Agenti ljudima čim sednu forsiraju frazu "to vam je turističko mesto" i vi odmah imate iskrivljenu sliku stvarnosti. To je kao neko podrazumevajuće shvatanje, jer našu zemlju ne možemo da povežemo sa turizmom. Druga "caka" je da kažete da su cene kafe, sokova, ležaljki relativne i da se može naći za četiri evra, ali i za devet. Na kraju svake ponude je važno da kažete "to vam nije obavezan trošak" - otkrila nam je Stamenković male tajne agenata i turističkih radnika.

Ona je dodala da najvažnija ulogu prilikom ugovaranju putovanja igraju mali brojevi, do 10, pa nam se onda čini kao da je reč o dinarima, a ne evrima.

Čak i kada se na letovanje ode bez posrednika, polazi se sa mišlju koju nam je Sanela predočila o turističkom mestu "jednostavno, skuplje je".

Pišite nam u komentarima gde ste vi popili najskuplju kafu ili ručak, a da toga niste bili odmah svesni.

(S.Čenad - s.cenad@telegraf.rs)