Glumila sam da sam muškarac i javljala se na oglase za konobarice, nisam mogla da poverujem da svi isto reaguju

U razgovorima sa poslodavcima sam se predstavljala kao muškarac. Postojali su i telefonski razgovori koji su mi davali mogućnost zaposlenja, "ako ne nađu nikog drugog"

Seksizam je problem protiv kog se bore žene širom sveta, a u Srbiji i dalje poprima nove oblike.

Podstaknuta oglasima koje sam viđala po različitim oglasnim tablama i internet stranicama, nazvala sam nekoliko poslodavaca koji su tražili radnice za rad u kafiću i konobarice i glumila da sam muškarac.

Ono što me je iznenadilo je isključivost prilikom izbora osoblja za rad. Po istom principu su funkcionisali svi razgovori.

Izmenila sam glas i malo slušalicu pokrila rukom.

Kada im je prišla ova konobarica u kafiću, muškarcima je ispala vilica do poda, a žene su joj čestitale na hrabrosti (VIDEO)

- Dobar dan, vidim vaš oglas, da li primate konobara?

Onda bi usledio odgovor kao iz topa - lepo piše na oglasu da nam treba konobarica, zar ne vidiš?

U tom trenutku sam počela sa insistiranjem na objašnjenju šta je to tako posebnije kod ženskog pola i zašto su one poželjnije u ugostiteljstvu.

U prilog jednom od oblika diskriminacije ide i to da su buduće konobarice morale da ispunjavaju određene uslove, pa da budu nasmejane, lepe, pedantne, atraktivne i slično. Učinilo mi se da posao konobarice ima daleko dublju pozadinu, pa se devojke lepog izgleda koriste kao mamac za mušterije.

Da su oglasi i ranije obilovali zavijenim seksizmom, tvrdi i psihološkinja Aleksandra Janković. Žena je oduvek prikazivana pored automobila, u kuhinji, sa nekim proizvodom. Žena je uvek bila "sigurica" da se nešto proda.

- To je sigurno zbog atraktivnosti, jer postoje neka pravila koja se protežu od davnih dana. Žena je nekako predodređena bila da služi, da prinese, donese. Pa i u narodnim pesmama imate lepe mlade krčmarice. Po pravilu je ženski pol komunikativniji, gosti se vežu za njih - objasnila je psihološkinja i dodala da se ti sterotipi menjaju, ali kao i za svaku promenu, treba vremena.

U ovoj "borbi" mišljenja, pozvala sam i mušku stranu, psihologa Aleksandra Šibula, i upitala ga šta on misli o ovim specifičnim okolnostima i uslovima poslovanja.

- Poslodavac najpre treba da angažuje nekoga ko će mu dati savete kako da poboljša svoj posao, a ne da traži atraktivniju pojavu - rekao je Šibul.

On je, takođe, dodao da do "prodavanja" bilo kakve usluge ili proizvoda dovodi individualni karakter i osobine, jednostavno ličnost, pa se onda za žene vezuje to da su one prijatnije.

 Postojali su i telefonski razgovori koji su mi tog dana davali mogućnost zaposlenja, "ako ne nađu nikog drugog".

Na kraju mog pokušaja da saznam zašto je potrebnija konobarica i radnica za rad u kafiću, shvatila sam da do konkretnog odgovora onih koji traže radnike, neću doći.

Ali, imam jednu poruku za njih - radnu efikasnost bi trebalo da postiže osoba, a ne pol.

(S.Čenad - s.cenad@telegraf.rs)