Kada vozači Hitne pomoći mogu da prođu kroz crveno i zašto ipak sve češće koče na svakom semaforu?

Rotaciono svetlo na vozilu, zvuk sirene od kojeg se ledi krv u žilama, prolazak kroz crveno svetlo i borba za život nakon koje umesto pohvale stiže plavi koverat na kućnu adresu vozača Hitne pomoći

Vozači Hitne pomoći ustežu se da prođu kroz crveno svetlo na raskrsnicima gde ih snimaju policijske kamere za bezbednost saobraćaja. Razlog je što su počele da im stižu prekršajne prijave a vozači, iako svesni značaja posla koji rade, ne bi da plaćaju kazne niti da preko kaznenih poena izgube vozačku dozvolu.

- Vozači Hitne pomoći koji prolaze na crveno i jure kako bi na vreme zbrinuli pacijenta dobijaju prekršajne prijave i plaćaju novčanu kaznu od 5.000 dinara uprkos tome što su možda nekome spasili život. Pacijentu može iznenada da se pogorša stanje, a mi moramo da dokazujemo da je prekoračanje bilo jedini način - pričaju iz Hitne pomoći o slučajevima kada su ih kamere "uhvatile" u prekoračenju brzine.

U naselje iz pakla Hitna pomoć jedva stiže: Dok se ljudi bore za život, lekari ne mogu da ih nađu, a isti problem ima pola Beograda

Pored toga što je nekom život ugrožen, postoje i pacijenti iz prigradskih naselja koji u zakazano vreme moraju stići na terapiju, pričaju beogradski lekari za Blic.

- Reč je o pacijentima koji su u teškom stanju, recimo, u Lazarevcu, a mi nailazimo na deonice gde su ograničenje 80 kilometara na sat. Onda nama u firmu stiže prekršajna prijava i na kraju je vozač taj koji plaća novčanu kaznu jer se sve rešava po kratkom postupku.

Šta policija i Hitna pomoć kad su pod rotacijom smeju da rade na ulici: Dozvoljeno im je preticanje, prolazak kroz crveno...

- Ne postoji država u Evropi, a sigurno znam i za Ameriku, Kanadu i Australiju, gde vozilima Hitne pomoći nije dozvoljen prolazak kroz crveno svetlo. U nekim državama imaju apsolutnu prednost kad su uključeni sirena i rotacija, a u Srbiji imaju pravo da prođu kroz crveno ali prethodno moraju da propuste vozila koja imaju prvenstvo prolaza. Odnosno vozila koja imaju zeleno svetlo - objašnjava Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja za "013info".

On podseća da je bilo problema u Nišu gde su mediji preneli da se vozač Hitne zaustavio na više semafora do bolnice pa je intervencija, iako je doktorka zahtevala da se požuri, završena smrću deteta koje je spašavano. Prema navodima medija, i pre nego što je stiglo u bolnicu.

Okanović smatra da se za poštovanje saobraćajnih propisa vozači i uprava Hitne pomoći ne moraju nikome pravdati, i da nema mesta njihovoj odgovornosti. S druge strane napominje da odgovornost vozača može postojati ako se utvrdi da je zloupotrebio neka prava. U slučaju kada se posumnja da su propisi prekršeni uprava Hitne pomoći i vozači mogu da su to uradili zbog hitnosti situacije odnosno spasavanja života pacijenta.

Kada se pogleda Zakon o bezbednosti u saobraćaju nastaje prava zbrka.

Član 314a nalaže da "nadležna organizaciona jedinica Ministarstva može odustati od procesuiranja prekršaja - ako je on učinjen jer je učesnik u saobraćaju čineći radnju prekršaja postupao u cilju bezbednosti, odnosno spasavanja života, zdravlja ili imovine". Ipak, član 142 ne poznaje razliku između vozača Hitne i "običnih građana".

- U praksi, pojedini vozači Hitne pomoći, pa čak i vatrogasnih kola dobijaju prekršajne prijave i to je posledica nepravilnog tumačenja zakona od strane policijskih službenika - zaključuje Okanović.

(Telegraf.rs)