Briga ih za kaznu od 100.000 dinara, ovi roditelji svesno vode sopstvenu decu u smrt
Roditelji, u najvećem broju očevi, svoje mališane često voze na skuteru, posebno tokom leta
Da li polomljene ruke, noge, glava ili beživotno telo deteta od dve, tri pa sve do 12 godina treba da razviju svest roditeljima da ih ne voze motorima? Sve je veći broj odraslih koji donose strašnu odluku da svoje mališane stave na dvotočkaše i da im na taj način ugroze zdravlje i život.
Poražavajuća slika deteta na motoru viđa se svakodnevno na ulicama i putevima širom Srbije. Dok sedaju na njih, mališani ne znaju da su na korak od ozbiljnih povreda ili u najgorem slučaju, smrti. O tome roditelji moraju da razmišljaju. Oni imaju obavezu da svoju decu zaštite od opasnosti. Nažalost, postoji veliki broj roditelja koji ih sami njoj izlažu.
- Naši roditelji prvo kažu da vole svoju decu, pa ih stave na najnebezbednije mesto u saobraćaju. Takvo ponašanje je nemoralno, neodgovorno i neozbiljno - započeo je razgovor za Telegraf.rs dr Vladimir Jeftić, predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista.
Roditelji ove dece su napravili samo jedan, identičan korak koji je njihove mališane odveo u smrt
MOTORI NIKAKO NISU PRAVLJENI ZA PREVOZ DECE
Roditelji, u najvećem broju očevi, svoje mališane najčešće prevoze na skuteru. Stave ih iza sebe ili ispred, kupe im zaštitne kacige i misle da će na taj način da spasu decu ukoliko se nešto dogodi. Razmišljaju kako da ih zaštite, što znači da su vrlo svesni da im ugrožavaju zdravlje, u najboljem slučaju i život u najgorem.
Međutim, ne postoji kaciga ili mesto na motoru koje može da spreči povrede ili smrt.
- Mesto na kome dete stoji ili sedi, nije predviđeno za njih. To umanjuje stabilnost motocikla i to vrlo često može da bude uzrok nastanka nezgode. Pored toga veoma je bitno da se kaže da ne postoji kaciga na tržištu koja može da ih zaštiti, jer oprema za decu do 12 godina ne postoji. Detetov vrat nije formiran da može da je nosi a prilikom pada postoji jako veliki rizik da vrat deteta strada. To se dešava u 80 procenata slučajeva - kazao je Jeftić.
Isuviše često se dešavalo da dete padne sa motora.
- Takve priče su teške, a najteže su za porodicu. Veoma je bolno ustati svako jutro sa mišlju da je zbog vaše gluposti i nepromišljenosti dete zadobilo niz teških povreda ili je poginulo. Kad mališani padnu sa motora oni uglavnom zadobiju niz povreda, stradaju im ruke, noge, glava - zaključio je razgovor za Telegraf.rs dr Vladimir Jeftić, predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista.
NE POSTOJI ADEKVATNA KAZNA ZA UGROŽAVANJE ŽIVOTA DETETA
Kazna za vožnju deteta na motoru koje je mlađe od 12 godina iznosi od 100.000 do 120.000 dinara ili zatvor. S obzirom na to da je mališanu u najmanju ruku ugroženo zdravlje, ona nije dovoljno velika.
Roditelj koji svesno ugrozi svoje dete, koje u njega ima najviše poverenja, treba na neko vreme da ostane bez njega. Tad bi shvatio da nema pravo da stavlja na kocku život mališana koje nije ni svesno opasnosti.
- Sudija za prekršaje ne može da pošalje roditelja u Centar za socijalni rad, ali bi bilo dobro da se nakon osuđujuće presude to uradi. Društvo i Centar za socijalni rad treba da reaguju kad je neko osuđen za to delo. Takođe bi bilo dobro da se takvi roditelji odmah dovedu pred sud i da se kazna odmah odredi. Ako je u pitanju novčana kazna, da mora odmah da je plati, a ako se presudi da ide u zatvor da se odmah nađe iza rešetaka - istakao je izvor iz Prekršajnog suda.
Iako sudija za prekršaje ne može da pošalje roditelja u Centar za socijalni rad, to može da uradi bilo ko.
- Gradski centar za socijalni rad u Beogradu reaguje na osnovu prijava, bilo anonimnih, potpisanih, elektronskih, ili telefonskih, koje mogu da dostave svi koji posumnjaju na zanemarivanje ili zlostavljanje dece. U skladu sa navodima konkretne prijave stručni radnici će sprovesti postupak i proceniti kapacitete roditelja, motivaciju, psihološke i vaspitne uslove za vršenje roditeljskog prava - objasnili su iz Gradskog centara za socijalni rad u Beogradu.
BICIKLI SU PODJEDNAKO OPASNI
Psiholog Aleksandar Šibul kaže da ne osuđuje roditelje koji prevoze decu na motoru jer je u Srbiji postojao jedan prelazni period što se tiče zakona i naglašava da je vožnja na bicikli rizik kao i vožnja na motoru.
-Roditelji voze decu mlađu od dve godine na bicikli, na nekom prednjem sedištu što je mnogo nebezbednije nego da se dete koje ima oko osam devet godina vozi na skuteru. Mislim da je vožnja dece na bicikli i motoru nešto što se radi po inerciji iz prošlosti - izjavio je Šibul.
U julu je deset ljudi izgubilo život na motoru. Od početka godine 28. Svi oni su sedali za volan i mislili da to ne može njima da se desi. Baš kao i roditelji koji decu stave na dvotočkaše. Izgubljeni životi su dokaz da svakoga može da zadesi strašna sudbina na motoru. Ne treba neko nevino, nejako biće svojim životom da nauči odrasle da je motor za njih najopasnije prevozno sredstvo.
VIDEO Kaciga glavu čuva naročito kada preko glave pređe kamion mešalica:
VIDEO U patroli sa saobraćajnom policijom:
(Ivana Vlajković/i.vlajkovic@telegraf.rs)