Šansa za posao iz snova: Svetu će uskoro trebati 790.000 pilota, a evo kako se ova diploma dobija u Srbiji

Avioni već sada čame bez avijatičara, koji biraju gde će da rade i za koje pare

Čak i kada bi se svi stanovnici Crne Gore zaposlili kao piloti, svetski avioni bi i dalje ostali željni letača. Po procenama kompanije "Boing", čak 790.000 novih pilota biće potrebno do 2037. godine, a avio kompanije već se međusobno bore kako da najbolje avijatičare zadrže u svojim redovima.

Pilot otkriva: Ovo je jedini telefon koji morate da ugasite kada letite avionom

Dok su aerodromi širom sveta krcati turistima koji vuku svoje torbe, iza uglančanih kulisa odvija se prava mala drama. Avioni pojedinih kompanija poput irskog Rajanera ostali su na pistama, jer nema ko da ih podigne u vazduh. Nestašica pilota, njihovi sve jači sindikati i bolji uslovi konkurentskih firmi, potresaju ovu granu saobraćaja, dok za iskusnim avijatičarima tragaju i privatni, i biznis i komercijalni sektor.

"Boing" je procenio da će globalnoj avijaciji do 2037. godine biti potrebno oko 790.000 novih pilota, od čega 96.000 za biznis sektor, odnosno letelice kompanija, a 59.000 za helikoptere. Do nešto manje, ali ipak frapantne brojke, došao je "Erbus" po kome će se do 2035. godine otvoriti oko 450.000 novih radnih mesta širom sveta.

Dok nestašica pilota izaziva sve veće turbulencije, vreme nikada nije bilo bolje da se dobije dozvola za vožnju aviona, smatra ugledni magazin.

KAKO POSTATI PILOT U SRBIJI

Profitabilno zanimanje svakako traži poseban tip ljudi, koji znaju da se nose sa odgovornošću i stresom. Obuka pilota svuda je u svetu skupa, a u našoj zemlji, u nekoj od uglednijih škola, košta kao i pristojan stan - između 40.000 i 50.000 evra.

Vrtoglavu sumu same škole nude da ublaže, kreditima banaka ili otplatama u više rata. Konkurencija nije mala, te polaznici mogu da biraju u koje će otići, na osnovu iskustva instruktora, letelica, tipa obuke koja se nudi, savremenosti kurseva, mesta u kojima se obuka odvija ili čak i smeštaja u kojem borave. Glavna stavka svima njima je svakako priznanje koja diploma koju steknu ima van naše zemlje.

Pre nego što i počnu da prikupljaju novac, budući piloti moraju da dostave lekarsko uverenje da mogu da se bave ovim poslom, koje će čak i kada postanu iskusni letači morati da obnavljaju na svakih šest od 12 meseci.

Kako bi "upali" u pojedine od ovih škola, moraju da polože prijemni ispit iz matematike, fizike i engleskog jezika. Neki traže diplomu srednje četvorogodišnje škole. Prosek se ne postavlja kao bitan, mada na prijemnom svakako bolje prođu oni koji su u kontinuitetu učili ove predmete, koje nastavalju da izučavaju i tokom studija.

Ispit za sticanje dozvole profesionalnog pilota aviona sastoji se iz teorijskog i praktičnog dela.

Program polaganja teorijskog dela ispita obuhvata predmete kao što su vazduhoplovni propisi, poznavanje vazduhoplova, performanse leta i planiranje, ljudske mogućnosti i ograničenja, meteorologija, navigacija, operativne procedure, teorija letenja, komunikacije i nezaobilazan engleski jezik, sa upotrebom vazduhoplovnih izraza na engleskom jeziku.

Praktični deo ispita obuhvata proveru stručnog znanja i osposobljenosti za bezbedno upravljanje avionom, kao i poznavanje eksploatacije aviona i prinudnih postupaka.

Obuke mogu da budu postepene ili intenzivne, dok integrisane studije uglavnom traju do dve godine i obezbeđuju polaznicima oko 200 sati leta.

(D.Savanović d.savanovic@telegraf.rs)