Izmena Zakona o prevozu putnika znači kraj za taksije i "kombi od vrata do vrata"

U ministarstvu za saobraćaj ističu da to ne znači i zabranu upotrebe digitalnih aplikacija u delatnostima koje se bave prevozom putnika

Predlog izmena Zakona o prevozu putnika, između ostalog, propisuju obavezu taksista da koriste taksimetar, izdaju račune i pečatiraju ga. Da li to onda znači i stop servisima koji omogućavaju naručivanje vožnje preko mobilnog telefona u Srbiji?

IT organizacije imaju niz primedbi na ovaj predlog zakonskih rešenja. Žale se da se isključuje mogućnost korišćenja savremenih tehnologija.

Sutra veliki štrajk kombi prevoznika "od vrata do vrata": Bune se zbog ukidanja međugradskih i međunarodnih linija

Međutim, u ministarstvu za saobraćaj ističu da to ne znači i zabranu upotrebe digitalnih aplikacija u delatnostima koje se bave prevozom putnika.

Nove zakonske mere, upozoravaju u IT firmama, ne idu naruku korišćenju savremenih tehnologija u prevozu putnika. To znači da bi građani mogli da ostanu bez mogućnosti da se jeftinije voze, naručuju vožnju preko jednostavne aplikacije, i bezgotovinski plaćaju po unapred poznatoj ceni, uglavnom nižoj od važećih taksi-cenovnika. Šta više, novim nacrtom zabranjuje se nuđenje usluge prevoza "po ceni koja nije u skladu sa odlukom jedinice lokalne samouprave".

Osam IT organizacija, podsetimo, predalo je prošle nedelje dopis ministarki saobraćaja Zorani Mihajlović u kome izražavaju zabrinutost zbog najavljenih izmena Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Navode da se njima "eksplicitno isključuje mogućnost korišćenja savremenih tehnologija u prevozu putnika, onemogućava unapređenje oblasti prevoza putnika i nanosi šteta krajnjim korisnicima".

CarGo, servis koji je bo u centru pažnje i zbog nedavnog protesta taksista, saopštava da izmenama Zakona o prevozu putnika u značajnoj meri ograničavaju dalji razvoj delatnosti prevoza putničkim vozilom, obeshrabruju korišćenje novih tehnologija, inovativno poslovanje i razvoj konkurencija ne srpskom tržištu.

Neke od najproblematičnijih stavki iz nacrta Zakona o prevozu putnika su, kažu u CarGo, da ne predviđaju digitalnu aplikaciju kao zamenu za tehnološki zastareli taksimetar, zatim insistiraju na pečatu što je suprotno Zakonu o privrednim društvima i naporima Vlade Srbije da se digitalizuje srpsko tržište. Njima su problematične i stavke po kojima je dozvoljen samo određen broj taksi prevoznika.

- Izmenama se insistira da taksi vozač ima završenu tačno određenu srednju školu, čime se ograničava sloboda rada drugim građanima koje nema utemeljenje u ZOBS, a ograničenjem „jedna dozvola, jedan vozač, jedno vozilo“ u Beogradu, troškovi neefikasnosti se svaljuju na građane. Izmenama Zakona je namerno i direktno onemogućena usluga iznajmljivanja vozila sa vozačem, osim u nekoliko određenih slučajeva, a odredbom da limo vožnja mora biti „dogovorena u sedištu prevoznika“ zakonski se zabranjuje dogovaranje telefonom, putem interneta ili na drugi način, što je suprotno Zakonu o obligacionim odnosima - saopšteno je iz CarGo.

Pitaju resorno ministastvo zašto važan sektor IT zajednice nije bio uključen u radnu grupu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture koja se bavila ovim izmenama, a u kojoj su učestvovali predstavnici Taksi udruženja.

Na pitanje da li je, i na koji način, novim nacrtom regulisano pitanje poslovanja kombi-prevoznika "od vrata do vrata", u Ministarstvu saobraćaja odgovaraju:

- Prevoz putničkim vozilima "od vrata do vrata" ne postoji kao vrsta prevoza, osim kada ga obavljaju taksi prevoznici. U novom Nacrtu zakona predložili smo uvođenje još jedne kategorije iznajmljivanja vozila sa vozačem, a to je limo servis. U ovom prevozu dozvoljeno je korišćenje putničkih vozila, koja ispunjavaju utvrđene kriterijume.

Ministarstvo, pak, u odgovoru Večernjim novostima demantuje navode ovih IT organizacija, tvrdeći da "postojeća zakonska rešenja omogućavaju korišćenje savremenih tehnologija i aplikacija i da su neke već u uspešnoj upotrebi u Srbiji".

Radna verzija novog nacrta zakona nije dostupna na zvaničnim sajtovima, a nije organizovana ni javna rasprava jer su u pitanju manje izmene. Tako se i IT sektor o najavljenim izmenama informisao na forumima taksi prevoznika, dok na zvaničnoj stranici Ministarstva saobraćaja i dalje stoji stara verzija nacrta tog istog propisa, koji je još 2015. godine usvojen.

(Telegraf.rs/B92)