Turistički skandali tresu Srbiju: Agent može da otkaže put kad hoće, a vi zbog jedne činjenice da ostanete bez nadoknade
Prema rečima pomoćnice ministra trgovine i turizma Vere Božić Trefalt, u Zakonu o turizmu nigde nije naveden rok za otkazivanje putovanja
Uporedo sa razvojem civilizacije, većim pravima manjina, žena, potrošača dešava se apsurd da potrošačima, u ovom slučaju putnicima turističke agencije SAB travel, otkažu putovanje samo nekoliko sati pred put. Ti isti ljudi, godišnje odmore su započeli, želeli tu destinaciju i zaslužuju pored materijalne i nematerijalnu odštetu a, po svemu sudeći, neće dobiti ni jednu ili bar ne, u punom iznosu koji su uplatili.
Nekoliko hiljada putnika ostalo bez letovanja, SAB travel otkazao sva ugovorena putovanja
Ali, krenimo redom od toga kako je moguće da agencija može u tako kratkom roku da otkaže put. Prema rečima pomoćnice ministra trgovine i turizma Vere Božić Trefalt, u Zakonu o turizmu nigde nije naveden rok za otkazivanje putovanja.
- Međutim, ukoliko u ugovoru putnika s agencijom o putovanju stoji dole naveden rok za otkazivanje, onda agencija mora da ga se pridržava. U tom smislu, SAB travel je u problemu - navodi ona.
Direktor Nacionalne Asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić je nedavno drugačije naveo u slučaju oštećenih putnika agencije "Balkan fun". Tada je rekao da je putnička agencija dužna da putnike obešteti 100 odsto i ima pravo da do pet dana pred početak puta, otkaže aranžman.
- Kod očekivanih problema na putu ili usled nedovoljnog broja putnika, agencija može da otkaže putovanje i ima rok od 15 dana da vrati novac. U slučaju SAB travela koji je dva sata pred put otkazao, to nije po zakonu i po tom osnovu, vlasnik agencije može da bude naknadno kažnjen - tvrdi Seničić.
Kako je SAB travel članica YUTA-e, putnici će u najgorem slučaju biti obeštećeni od osiguravajuće kuće. U slučaju da vlasnik ne isplati putnike, tu obavezu preuzima YUTA.
- Država je angažovala dodatno ljudstvo i očekuje se da završi kontrolu do kraja nedelje i dostavi nam spiskove pošto mi ne možemo, jer smo garantovali za SAB travel. Tek kada oni to završe, pošto ne očekujem da će vlasnik obezbediti pare, pozvažemo putnike putem sajta da nam dostave svoje uplatnice koje ćemo da uporedimo sa spiskovima dobijenim od inspekcije. Onda dajemo nalog osiguravajućoj kući da isplati putnike - kaže Seničić.
Ovde dolazi do drugog problema jer polisa osiguranja pokriva iznos do 300.000 evra, a vrlo je izvesno da agencija putnicima duguje mnogo više. U tom slučaju, kako objačnjava Seničić, iznos se raspoređuje proporcionalno uplati svakog od klijenata, tako da su onda putnici delimično isplaćeni i dobiće 50 do 70 odsto.
Vlasnik "SAB Travela" uhapšen zbog prevare
- Ovde putnici imaju sreće jer svaka osiguravajuća kuća ima pravo da podnese krivičnu prijavu protiv agencije zbog krađe i od trenutka kad je pokrene, obustavlja se isplata, ali jedino s nama imaju takav ugovor da ne pokreću postupak i da će ti putnici sigurno dobiti deo novca i to prvo oni kojima je javljeno dva sata pred put jer je zakon takav da rok za obeštećenje teče od trenutka otkazivanja - uverava prvi čovek YUTA-e.
Razočarani putnici, kao što smo pomenuli, ovim dobijaju deo novca, a šta je sa ostatkom?
- Moj predlog građanima je da dobiju šta god, pa tek kad dobiju deo novca da tuže agenciju kroz lični spor jer će kod nas cela procedura i obeštećenje biti završeni. Ako odmah krenu u spor, čekaće godinama da dobiju bilo šta - savetuje Seničić.
Ovo je za "Telegraf" potvrdila i Božić Trefalt koja savetuje građane da ako ne dobiju sav novac od osiguravajuće kuće, tuže agenciju lično.
PRAVO NA OBEŠTEĆENJE ZA NEMATERIJALNU ŠTETU
Ovde se ne radi samo o novcu koji su za put izdvojili putnici, već i planiranim godišnjim odmorima i željenim destinacijama. Mnogi će biti prinuđeni da zbog ovog incidenta provedu godišnji odmor ili raspust kod kuće. Oni koji se bolje snađu, spustiće se do Crne Gore ili Hrvatske, ali promenom planova, šteta je već načinjena i na obeštećenje, prema rečima Božić Trefalt, svaki od putnika ima pravo.
- Svaki putnik ima pravo da lično po imenu i prezimenu podnese ličnu tužbeni zahtev sudu opšte nadležnosti koji treba da utvrdi visinu nematerijalne štete - kaže Trefalt.
Postoji i druga opcija.
- Oštećeni mogu nama da se obrate za nematerijalnu štetu, a onda možemo i pokrenuti sudski postupak - kaže Goran Papović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) .
OGORČENI U UDRUŽENJU POTROŠAČA
NOPS u ime svih oštećenih i ogorčenih putnika, zahteva od turističke inspekcije da počne da podnosi krivične prijave protiv odgovornih lica u turističkim agencijama.
"Nakon što je nekoliko hiljada putnika agencije S.A.B. travel već ostalo bez svojih aranžmana, a po svemu sudeći i bez dela novca koji su uplatili, NOPS poziva turističku inspekciju da, pored toga što "pokreće postupke za oduzimanje licence" kad je šteta već nastala, hitno počne da radi u interesu građana i zaustavi niz afera koje poslednjih godina pogađaju sektor turističkih usluga.
Nakon što je pravni tim NOPS-a, u slučaju agencije "El Greco" iz Novog Sada, utvrdio i dokazao da pojedine agencije i nakon "oduzimanja licence" nastavljaju da posluju i varaju putnike, samo pod drugim imenom, više je nego očigledno da sve mere koje turistička inspekcija preduzima nisu dovoljne, a ni efikasne, da spreče kriminalnu delatnost u ovom sektoru.
Zbog svega navedenog, poverenje u agencije koje savesno posluju je ozbiljno narušeno, pa će na kraju i one, pored građana koji ovih dana masovno ostaju bez aranžmana, avionskih karata i novca, platiti ceh "turističkoj mafiji", navodi se u saopštenju ove organizacije.
Inače, kako kaže Seničić, ove stvari se dešavaju svuda u svetu. Pomenuo je slučaj od pre godinu dana u Makedoniji i prošle godine u Bosni i Hercegovini kada su putnici ostali uskraćeni za putovanje.
Bahati vozač kombija prevozio putnike i divljao po putu:
(Slađana Vasić - s.vasic@telegraf.rs)