Nova pravila za propuštanje pešaka: U kojoj situaciji smete da date gas dok neko prelazi "zebru" (GRAFIKA)

Kako će se u praksi primenjivati nova pravila koja ublažavaju stres vozača od potencijalne kazne zbog nepropuštanja pešaka. Šta tada morate, a šta ne smete da uradite i koji dokazi će se prihvatiti kao dokaz protiv vozača?

Ovogodišnje izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja propisuju malo blaže obaveze vozača prema pešacima i daju im mogućnost da sami procene da li treba da se zaustave na pešačkom prolazu bez semafora da bi pešacima omogućili bezbedan prolaz.

Činjenica da ne moraju da zaustave vozilo po svaku cenu, ubrzaće protočnost saobraćaja i malo će olakšati život vozačima, a mi sada rešavamo dilemu kako se bezbedno i u skladu sa zakonom prošušta pešak.

Od prvog juna počelo je da se vozi 130 na sat po auto-putu: Uvodi se i nova signalizacija

PROPUŠTANJE BEZ STAJANJA

Izmenom Člana 99. Zakona o bezbednosti saobraćaja, propisano je da vozač ne mora po svaku cenu da se zaustavi na obeleženom pešačkom prelazu kako bi propustio pešake, što je obradovalo mnoge vozače jer će se osloboditi stresa i bojazni da će napraviti prekršaj, a istovremeno će se i saobraćaj u gradovima znatno brže odvijati.

- Suština je u tome što vozač sada može samo da uspori i što ne mora obavezno da se zaustavi da bi oslobodio pešaka, ali važno je zapamtiti da pritom ne sme da ga natera da ustukne ili ubrza korak. Dakle, ako pešak bude primoran da promeni ritam svog kretanja, to je onda prekršaj zbog kojeg vozač može da odgovara pred sudom, ali ako može nesmetano da pređe ulicu bez promene ritma kretanja, tu je onda sve čisto i prekršaj nije ni napravljen, - objasnio je za Magazin SAT Milan Marinović, predsednik Prekršajnog suda u Beogradu.

Ukoliko u naselju na putu sa dve ili tri saobraćajne trake u istom smeru, pešak tek zakorači na pešački prelaz u krajnju desnu traku, a vozilo se kreće krajnjom levom trakom i može da prođe pre nego što pešak uopšte stigne do tog mesta, slobodno sada to može da učini i to više nije prekršaj. To naravno važi u slučaju kada između njih nema vozila koja su se već zaustavila da bi propustila pešaka.

FOTOGRAFIJE KAO DOKAZI

Ova izmena propisa već je stupila na snagu. Fotografije koje saobraćajci dostavljaju kao dokaze u postupku protiv vozača, trebalo bi da snime da se sa njih vidi udaljenost  vozila od pešaka kako bi sudija mogao da proceni da li je tu zaista moglo da dođe do kontakta ili je vozilo moglo nesmetano da prođe, a da pešak nimalo ne uspori svoje kretanje.

ŠTA TAČNO PIŠE U ZAKONU?

Član 99. Zakona o bezbednosti saobraćaja:

"Ukoliko na pešačkom prelazu saobraćaj nije regulisan uređajima za davanje svetlosnih saobraćajnih znakova niti znacima policijskih službenika, vozač je dužan da prilagodi brzinu vozila tako da u svakoj situaciji koju vidi ili ima razloga da predvidi može bezbedno da propusti pešaka koji je već stupio ili stupa na pešački prelaz ili pokazuje nameru da će stupiti na pešački prelaz".

KO ĆE BITI OSLOBOĐEN?

Zanimljivo pitanje koje se samo nameće je kako će biti oslobođeni vozači protiv kojih je već pokrenut postupak za prekršaj koji je u međuvremenu prestao to da bude?

- Ako u činjeničnom opisu prekršaja piše da se vozač nije zaustavio ispred pešačkog prelaza na koji su stupili pešaci, kao što najčešće piše, velika je verovatnoća da bi takav zahtev mogao biti odbačen jer je u međuvremenu donet propis koji je povoljniji po učinioca prekršajs. Verujem da će se ipak svaki slučaj posebno ceniti - kaže Marinović.

VIDEO: Pogledajte i kako jedan stranac koji živi u Srbiji vidi srpske vozače:

(Telegraf.rs/Magazin SAT)