Ko zaista češće ne poštuje pravila ponašanja i saobraćajne propise - biciklisti ili pešaci?
Policijski službenici u kontroli saobraćaja preduzimaju zakonom propisane mere prema svima koji krše zakon
Da biciklisti nisu "cvećke" pokazuje i to što su za pola godine dobili preko 2.500 prijava. Da li su od njih gori pešaci koji nesavesno šetaju po stazama koje nisu njima namenjene? U susret proleću i biciklističkoj sezoni koja se približava, objasnićemo vam određena pravila kako bi svi učesnici u saobraćaju bili oprezni i bezbedni.
Nedavno se na Fejsbuku pojavio snimak koji je probudio gnev među ljudima zbog policajca koji je biciklisti pisao kaznu usred pešačke zone.
Ipak, policajac je postupio ispravno i po zakonu, jer je vožnja bicikla strogo zabranjena u pešačkoj zoni.
- Vozila koja imaju dozvolu mogu da saobraćaju pešačkom zonom. Dozvolu izdaje gradska Uprava za saobraćaj, pa im se izdaje i kartica. Oni koji je nemaju, u pešačku zonu ne mogu ni da uđu - ističu u policiji.
Čak je i Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja pre nekoliko meseci objavio tvit o pravilima koja važe za bicikliste.
- Dragi biciklisti, nemamo prednost kada biciklom prelazimo pešački prelaz, jer vozači imaju obavezu propuštanja isključivo, pešaka a ne drugih motornih i "nemotornih" vozila" - napisao je on.
PRAVILA ZA BICIKLISTE
Vozač koji pri skretanju vozila preseca biciklističku stazu ili traku, dužan je da propusti vozila koja se kreću biciklističkom stazom, odnosno trakom. Takođe, dužan je da propusti i pešake koji se kreću pešačkim prelazom.
Po pravilima saobraćaja biciklista se kreće po biciklističkoj stazi brzinom ne većom od 35 km/h.
Vozači dvotočkaša nisu dužni da siđu sa bicikla prilikom prelaska ulice, ali moraju da prihvate i činjenicu da nisu pešaci, te da nemaju takva prava.
Bitno je da biciklista razume da vozač automobila nije dužan da ga propusti. Problem je ako se na istom mestu nađu vozač kola koji je toga svestan i vozač bicikla koji veruje da automobil mora da se zaustavi, u tom slučaju može doći do nesreće.
On objašnjava da postoji i slučaj u kome biciklistička staza "seče" kolovoz. Zakon to ne prepoznaje kao zasebnu situaciju, već kao ukrštanje puteva (što biciklistička staza i jeste), odnosno klasičnu raskrsnicu.
- Zakon ne propisuje ni to da automobil mora da propusti biciklistu čak ni na stazi koja je paralelna sa samim pešačkim prelazom, ali to, naravno, u praksi nema logike. Zašto bi propustio pešaka, ali ne i biciklistu koji se nalazi iza njega? - objašnjava Okanović.
U situacijama ukrštanja kolovoza i biciklističke staze, poštuje se opšte pravilo raskrsnice, odnosno prednost desne strane.
- Ne kažem da to tako treba da bude, već da zakon o saobraćaju treba regulisati, ali do tada valja razrešiti nejasnoće, jer je nesporazum u saobraćaju problem koji dovodi do nesreća - zaključio je Okanović.
Policijski službenici u kontroli saobraćaja preduzimaju zakonom propisane mere prema svima koji krše zakon u saobraćaju.
Takođe, sprovode se preventivno-represivne akcije prema vozačima svih vrsta vozila kao i prema vozačima bicikala, na osnovu analize najčešćih uticajnih faktora u saobraćajnim nezgodama, u cilju unapređenja bezbednosti saobraćaja.
VIDEO Sergej Trifunović krši saobraćajne propise:
(Kristina Bezbradica - k.bezbradica@telegraf.rs)