Inovativni udžbenik niškog nastavnika: U zadacima za matematiku Brus Vilis, Majnkraft i Pju di Paj

Autori novog udžbenika odlučili su da nauče decu da kreativno misle i rešavaju probleme koji ih čekaju u životu

Kako da njujorški policajac Džon Meklejn, koga u filmu “Umri muški” igra Brus Vilis, izmeri četiri litra vode kako bi sprečio bombu da eksplodira ako ima jednu bocu od pet, a drugu od tri litra? Ovo je samo jedan od zadataka iz udžbenika iz matematike za peti razred osnovne škole čiji je autor niški nastavnik Radoje Košanin. Ovaj udžbenik bi od septembra trebalo da uđe u školski program

Radoje Košanin, nastavnik matematike u niškoj OŠ “Vožd Karađorđe” i Ivan Anić, profesor novosadskog PMF radikalno su promenili dosadašnji predavački metod nastojeći da mališane zainteresuju za ovaj predmet zadacima prepunih primera iz svakodnevnog života i uvodeći u njih internet ikone kao što su jujtuber "Pju di Paj", pa i elemente igrice "Majnkraft". 

Cecina cela "Kukavica" ostaje u zbirci, a dva stiha pesme "Lepi grome moj" lete: Autori objasnili zašto je to tako

Smatrajući da je matematika mnogo više od običnog računa na koji se svode zadaci za uzrast jedanaestogodišnjaka, autori novog udžbenika odlučili su da ih nauče da kreativno misle i rešavaju probleme koji ih čekaju i u svakodnevnom životu.

- Znanje se rađa u glavama učenika, a mi smo babice koje pomažu pri porođaju. Đaci nisu tu samo da slušaju nastavnika, oni treba da pričaju, da pronalaze način rešavanja problema, a mi smo tu da ih usmeravamo. Zato se naš udžbenik razlikuje od svih dosadašnjih - kaže Košanin.

On objašnjava da udžbenik ima 535 zadataka, dok drugi sadrže oko 1.700, što znači da đak petog razreda treba dnevno da reši dvanaest, što je, prema njihovom mišljenju previše.

- Drugo, ne vidimo razlog da deci uskratimo korišćenje digitalnih uređaja koji će im olakšati da dođu do podataka potrebnih za rešenje matematičkih problema. Zamisao je da đaci imaju tablet sa aplikacijom Volfram Alfa koja će im pomagati u rešavanju zadataka i odgovarati na pitanja. Matematika 21. veka nije samo rešavanje zadataka, već učenje dece da prikupe podatke, vode diskusiju, da rezonuju i reše problem iz života - objašnjava Košanin.

Knjiga je prepuna strip ilustracija koje na maštovit, a pristupačan način objašnjavaju matematičke pojmove. Parčići pice su iskorišćeni za ilustraciju razlomaka, zid od cigle za geometrijski račun, a jedna lekcija čak nosi naziv "pokvareni digitron".

- Na digitronu je pokvarena tipka sa brojem 6, a deca treba da dođu do određenog rezultata koji podrazumeva upotrebu ove cifre…Ovakav zadatak zahteva izuzetno razmišljanje, pronalaženje načina za zamenu nedostajućeg broja, a da se ipak dođe do postavljenog rešenja. Takvi zadaci su idealni za decu tog uzrasta, oni se nalaze u fazi kada im je potrebna stimulacija ovakve vrste, jer se mozak razvija i raste kroz rešavanje ovakvih problema. Preokupiranost kreativnim sadržajima sa druge strane dovodi do smanjivanja agresivnosti kod dece - objašnjava Košanin.

Za novi nastavni metod opredelilo se pet odsto srpskih nastavnika koje će autori knjige obučiti za njenu primenu.

- Ključno je da prihvate prelaz sa nastavnika koji je u centru na učenika koji treba da bude aktivan. Đaci treba u školi da nauče da pričaju, da rešavaju, da budu kreativni što je osnov za preduzetničko delovanje - ističe Kašanin.

Sa ovim udžbenikom njegov izdavač BIGZ učestvovaće na konkursu za najbolji udžbenik Evrope čiji će pobednici biti proglašeni u Frankfurtu početkom oktobra.

(D.K.)