Najiritantnije stvari u radnjama na koje se narod žali non-stop: Zašto plaćamo kese, zašto radi jedna kasa i da li je gužva namerna da nam uzmu više para?

Često se čuje pitanje kupaca "zašto radi samo jedna kasa" pa je ekipa Telegrafa.rs odlučila da ispita zašto ne rade sve kase u prodavnicama

Za kupovinu hleba, mleka, osnovnih namernica potrebni su čelični živci jer se redovi za plaćanje ponekad "protegnu" do kraja prodavnica. Iako se u njima u najvećem broju nalazi više kasa, one su uglavnom ne koriste, bez obzira na to što kupci gube strpljenje i viču sa ciljem da skrenu pažnju da gube dragoceno vreme.

Često se čuje pitanje kupaca "zašto radi samo jedna kasa" ali ono ostaje bez odgovora. Iz tog razloga ekipa Telegrafa.rs odlučila je da ispita iz kog razloga u prodavnicama ne radi više, ako ne i sve kase.

- U našoj prodavnici se nalaze tri kase a uglavnom se koristi samo jedna, druga se "otvori" kad vidimo da je u redu trudnica, mlađe dete, starija osoba. Postoji razlog za to a koji retko kome padne na pamet. Nama je u interesu da ljudi što duže budu u prodavnici jer će onda više kupiti - započela je razgovor za Telegraf.rs Milica K. prodavačica koja je jedva podelila poslovnu tajnu sa nama, a iz straha da zbog toga ostane bez posla zamolila je da ostane anonimna.

Prodavci se služe raznim trikovima kako bi kupci trošili više para, verovatno niste ni svesni njihovih skrivenih "fora"

Na potrošačima je da izaberu da li će izaći iz prodavnica u kojima ne radi dovoljan broj kasa i da potrebne artikle kupe na drugom mestu.

- Pretpostavljam da u prodavnicama ne rade sve kase jer svi trgovci imaju problema sa radnom snagom, da bi hteli da ima što manje ljudi kako bi im ostalo više novca. Potrošači, ako naiđu na gužve ne moraju da kupe u toj radnji, neka izaberu drugu prodavnicu i na taj način mogu da "kazne" trgovca jer on živi od potrošača. Potrošač treba da bira prodavnice u kojima ima manje redova i u kojoj ga više poštuju jer otvorene kase su odraz poštovanja - kaže Zoran Nikolić iz Udruženja potrošača.

Na ovo pitanje nijedan od lanaca trgovine nije hteo da nam da odgovor do objavljivanja teksta.

NAPLAĆIVANJE KESA KOJE SU DO 15. APRILA BILE BESPLATNE

Konačno kad kupci dođu na red, užurbano počinju da pakuju stvari u kese kako bi što pre izašli iz prodavnice u kojoj su izgubili previše vremena, a i više novca nego što su planirali. A onda ih prodavačice obaveste da kese moraju da plate.

- Izvinite, kese naplaćujemo dva dinara - napominje Milica K. kupcu koji nestrpljivo cupka sa noge na nogu dok stavlja još jednu od stvari koje nije nameravao da kupi.

- Nema veze, samo je naplatite, žurim, već sam previše vremena izgubio čekajući na kasi, što je sramota a tih dva dinara mi zaista ništa ne znači - odgovara ljutito kupac.

Ali ima i onih koji neće da uzmu kesu, neki zbog principa a drugi jer smatraju da je "glupo da bacaju pare na njih".

- Neću da plaćam kesu jer oni i na taj način zarađuju na kupcima. Ne verujem da su zbog zaštite šivotne sredine to uradili već da bi i na taj način napunili kase. Ja, od kad je krenula naplata, sa sobom nosim ceger i ne razmišljam. Jedino što mi je sad teže jer moram sama da pakujem namernice u njega, ne pomažu mi prodavačice jer ne mogu da ga dohvate - podelila je svoju muku za Telegraf.rs jedna od mušterija koja svakodnevno kupuje u prodavnici.

Lanaci trgovine koji su krenuli sa naplatom kesa, kako su sami naveli, imali su za cilj očuvanje životne sredine, a iz Udruženja potrošača se slažu da je to dobar put.

- Potrošači treba da budu svesni da uzimanje besplatnih kesa ne vodi nigde u smislu zaštite životne sredine i da su one veoma štetne. Dobar podatak jeste da je za samo tri dana, od kad je uvedeno da se kese plaćaju, njihova količina je prepolovljena što govori o našim navikama. Treba, kao nekad, da nosimo cegere kako bismo zaštitili životnu sredinu jer ne može niko drugi o tome da razmišlja umesto nas - objasnio je Zoran Nikolić iz Udruženja potrošača.

Kupovina kesa zavisi od prodavnice do prodavnice. U nekima kupci uzimaju kese kao i pre nego što je krenula naplata a u nekim sve više ljudi u prodavnice ulazi sa cegerima. Starije ženske osobe najčešće odlaze u kupovinu "opremljene".

Ali zbog toga moraju same da spakuju ono što kupe jer je prodavačicama nezgodno da im u tome pomognu. To pokreće novo pitanje - da li su prodavačice dužne da pakuju namernice u kese ili cegere?

DOBRA VOLJA ILI OBAVEZA

- Mi ne moramo da pakujemo artikle u kese. To je naša dobra volja. Na taj način želimo da ukažemo poštovanje kupcima. Naročito želimo da pomognemo onima kojima to teže ide, odnosno starijim osobama, kao i ljudima koji u naručju drže decu - zaključila je razgovor za Telegraf.rs Milica K. prodavačica.

Pakovanje u kese zavisi od situacije, kao i od gužve na kasi.

- Dužnost naših zaposlenih jeste da ponude potrošačima samo najbolje, kao i da obavljaju svoj posao na najbolji mogući način. Na samim radnicima je da procene da li gužva u redu dozvoljava ili ne, da kupcima pomognu tako što će pakovati artikle u kese - objasnili su iz lanca trgovine Univerexport.

Prema Zakonu o bezbednosti hrane bitno je da svaka namernica bude propisno upakovana a kako će kupac da je prenese do kuće ne zavisi od prodavca.

- Prodavačice ne moraju da stavljaju namernice u kese kad ih kupac plaća. To je na potrošaču - rekao je za Telegraf.rs Zoran Nikolić, iz Udruženja potrošača.

Kad krenemo u banku, poštu ili kod lekara pripremimo se da ćemo čekati u redovima i koliko god da nam teško pada, prihvatimo to jer tamo idemo svega nekoliko puta mesečno, a nekad i ređe. Međutim čekanje u redovima u prodavnici izluđuje svakog jer u kupovinu idemo najmanje svaki dan, ako ne i nekoliko puta dnevno.

Potrošači na te situacije mogu da utiču tako što neće ulaziti u prodavnice u kojima je gužva a onda će trgovci morati da promene dosadašnji način poslovanja.

VIDEO Još jedna stvar na koju se građani žale je i pomeranje vremena. Istraživanja pokazuju da u tom periodu i trgovina trpi gubitke:

(Ivana Vlajković/i.vlajkovic@telegraf.rs)