19 godina od napada na voz u Grdeličkoj klisuri: Broj mrtvih do danas nije tačno utvrđen

U eksploziji i plamenu od bombi, poginulo je i povređeno mnogo putnika. Tačan broj poginulih i ranjenih do danas nije sa sigurnošću utvrđen

Foto: S. Pikula

Na današnji dan, 12. aprila pre 19 godina u 10.40 bombardovan je međunarodni, putnički voz. Napad se dogodio u Grdeličkoj klisuri 12. aprila 1999. godine (drugog dana Pravoslavnog Vaskrsa), kada je avion NATO pakta ispalio dve rakete i pogodio putnički voz koji je prelazio preko železničkog mosta na Južnoj Moravi u Grdeličkoj klisuri. Tačan broj žrtava nikada nije utvrđen.

Najveća vojna tajna koju NATO krije: Evo zašto su tokom bombardovanja Srbije prestali da koriste "apače"

U eksploziji i plamenu od bombi, poginulo je i povređeno mnogo putnika. Tačan broj poginulih i ranjenih do danas nije sa sigurnošću utvrđen. Pronađeno je devet leševa i još četiri dela ljudskog tela, a mnogi se vode kao nestali.

Bombardovanje se desilo tokom NATO agresije na SRJ, a agresija je na svom početku bila usmerena na vojne ciljeve. Sredinom aprila težište napada proširilo i na strateške i ekonomske ciljeve kao što su saobraćajnice a naročito mostovi.

Prema izjavama dvojice mašinovođa, Bobana Kostića i Gorana Mikića iz Niša, voz je iz niške stanice 12. aprila 1999. godine krenuo sa 15 minuta zakašnjenja, a u to ratno vreme, niko nije proveravao koliko je putnika u vagonima međunarodnog voza koji je saobraćao do Ristovca.

Iz NATO aviona ispaljena su četiri projektila. Dva su pogodila voz, a dva su pala na drumski most koji se nalazio u blizini.

Od prvog projektila, ispaljenog tačno u 11.39 časova, lokomotiva i prvi vagon su se odvojili od ostatka kompozicije, a drugi projektil spržio je treći vagon, dok je četvrti ostao zalepljen za šine.

Prema generalu Vesliju Klarku, koji je bio glavnokomandujući NATO snaga u to vreme, voz je išao previše brzo a bomba bila previše blizu cilja da bi mogla da se otkaže.

Naveo je da je prva raketa ispaljena sa velike udaljenosti od cilja zbog čega pilot nije bio u mogućnosti da vizuelno prepozna voz. Shvatajući da je voz pogođen ali verujući da može još uvek da završi misiju ispaljivanjem na most sa koga je prošao voz, pilot je u još jednom prolazu ispalio drugu raketu. I ova raketa je pogodila voz.

Klark je tada opisao drugi pogodak kao "neoprezan incident" u kome se voz "kretao u području cilja, skrivajući se u dimu prvog pogodtka", naglašavajući da je pilot navodno imao manje od sekunde da reaguje.

Tačan broj poginulih i ranjenih još uvek nepoznat

Pronađeno je devet leševa i još četiri dela ljudskog tela, a mnogi se vode kao nestali. Prema izjavi konduktera posle nesreće, u vozu je broj putnika bio veći od 50, a među identifikovanim poginulima je bilo i dece i trudnica.

Na dan bombardovanja, kasno posle podne, iz leskovačke bolnice je javljeno da je primljeno 16 teže i lakše ranjenih putnika. Ali, nije svima povređenima pomoć ukazana u Leskovcu. Tačan broj nastradalih putnika nikada nije utvrđen.

Među poginulima su bili tek venčani Ana Bjeletić i Ivan Marković, istraživači u oblasti hemije. Oštećeni most je popravljen i ponovo otvoren u septembru 1999. godine.

Svakog 12. aprila se na godišnjicu ovog ratnog zločina prigodnom manifestacijom i polaganjem venaca na spomen obeležje saučestvuje se sa žrtvama ovog zločinačkog napada i njihovom rodbinom i čuva sećanje na pogibiju bespomoćnih putnika.

(Telegraf.rs/niskevesti.rs)