Šajkača sa šljokicama, Maša i meda i pas sa velikim očima: Ovi motivi najčešće prodaju srpske suvenire, a nemaju veze sa Srbijom (FOTO)

Ako je suditi po našim prodavcima, Srbija je zemlja vunenih čarapa i tronožaca sa likovima crtanih junaka

Vunene čarape, šajkača, slovenska mitologija, slatka zimnica, frula, tronožac, ili magneti. Ili čak figura slona? To su suveniri iz Srbije. Suveniri treba da prenesu i šire sliku o zemlji ili mestu iz kog potiču i da turistima budu uspomena na mesto gde su boravili. Autentičnost i laka prepoznatljivost su

njihove glavne odlike, kažu stručnjaci za turizam. Zbog toga suvenir iz Srbije ne bi trebalo da bude slonče, a ima i ovakvih.

Kada kineski ambasador zasvira na fruli pesmu od koje svim Srbima zaigra srce (VIDEO)

Tronožac je dobra ideja, ali ne ako je oslikan junacima stranih crtanih filmova. Magneti su dosadna ideja, posebno kada je jedini sadržaj magneta ime grada. Ali, i tu ima izuzetaka, odličnih.

Na upravo održanom Sajmu turizma u Beogradu posetioci su mogli da vide ponudu suvenira na štandovima proizvođača iz cele države, ali i na štandovima

turističkih organizacija.

Na sajmu je bilo magneta od raznih materijala, 2D ili 3D, sa slikama, crtežima ili samo natpisom - ime grada na ćiriličnom i latiničnom pismu. Na nekima su

fotografije delova grada, crkve, na jednom je nad slikom poznate planine crtež psa sa velikim očima (?), a seljak sa šajkačom bio je često "pokriće" nad nazivima desetak srpskih gradova.

Iz dosadne ponude "iskočili" su drveni magneti iz Malog Zvornika koji pokazuju izgled tamošnjih kuća, zaprežnih kola i opanaka.

Još više su iskočili magneti Umetničke radionice Rod, koja se bavi izradom i prodajom suvenira inspirisanih srpskom i slovenskom mitologijom. Ručno su

rađeni, bojeni, patinirani, svaki je umetničko delo za sebe. Na magnetima su simboli iz slovenske mitologije.

Frula

Nacionalna asocijacija za stare i umetničke zanate i domaću radinost "Naše ruke" iz Beograda predstavila se raznim suvenirima, a odlika većine je - kratko i jasno. Drvena frula, bez pakovanja ili upakovana u drvenu kutiju, i to je dovoljno. Ili, minijaturna šajkača i opanci u drvenoj kutiji. Ipak, frula nije usko povezana sa Srbijom, ima je na svim delovima planete, još od starog Egipta.

Vunene čarape

Sudeći po suvenirima, Srbija je zemlja vunenih čarapa. Tako su se one našle na privesku, upakovane za poklon novorođenčadima, ali bilo je i onih koji su ih

iskoristili da naprave suvenir "dva u jedan". Vunene čarape u bojama srpske zastave! Da podsećaju i da greju. Ovo je ideja Ane Petrović, umetnice iz Kragujevca.

Šajkača

Šajkača je srpska nacionalna, izvorno vojnička kapa, koju nose seljani iz centralne Srbije. To je čini upečatljivim suvenirom. Ima je na čašicama za rakiju, čuturama, magnetima, na privescima. Najmanje je onih za glave, pravih kapa.

Na sajmu su zablistale "prave" šajkače poznate srpske primenjene umetnice Zagorke Stojanović. Reč je o šik kapama, koje imaju formu šajkače, ali su

rađene od modernih materijala ili tkane. Predstavljaju srpsku kapu, ali prilagođenu modi 21. veka. Teško koji turista bi mogao da zaboravi gde je ovu

kapu pazario, može da je nosi uz modernu garderobu, pa je ona jedan od najboljih suvenira sa sajma.

Figure

Aranđelovac se predstavio figurom iz svog čuvenog parka u Bukovičkoj banji, Žagubica figurama pastira i seljanki, Kragujevac figurom spomenika V3 i figurom koja predstavlja fiću. Drugi delovi Srbije predstavljaju se figurama lokalnih crkvi i spomenika. Iskorak u ovakvim suvenirima opet je pokazala Umetnička radionica Rod, figurama, odnosno skulpturama bogova iz slovenske mitologije- Morane boginje smrti, Vesne boginje proleća i života, Peruna boga neba.

Zanimljivi suveniri bili su i drvena krckalica za orahe, čegrtaljka, mala drvena obramica kakvu su žene nekada nosile na ramenu, a sluzi da se na dva kraja okače kante sa vodom. Mini obramica danas može poslužiti za nošenje kese.

Suveniri za nepca

Suvenir, odnosno ono što turista ponese iz nekog kraja, ne mora da bude samo magnet, figura ili šajkača. Može biti i rakija, slatko, hrana tipična za neko

podneblje. Ovakvi suveniri se u Srbiji sve više prodaju, a proizvođači se prilagođavaju ovom trendu i u smislu manjih pakovanja. Na Sajmu turizma malo je

bilo ovakvih suvenira, ali njihova ponuda u Srbiji se sve raznovrsnija.

Tako su bila izložena slatka u malim teglicama, od voća, ali i pečuraka, a najzanimljivija ponuda ove vrste opet je bila na štandu umetnice Ane Petrović-

vanilice u metalnoj kutiji sa motivima karakterističnim za njene slike i naše podneblje.

Prednost izloženih suvenira je što ih je bilo za turiste svih platežnih sposobnosti, oba pola, za mlade i stare, za poslovne ljude i domaćice. Nedostatak je što dosta suvenira ne predstavlja baš Srbiju i turista za pet godina neće znati gde je kupio taj suvenir.

(Marija Raca)