Zašto nam pucaju bubne opne i dalje zbog glasnih reklama na televiziji i da li to može da se spreči?
U RTEM-u kažu da je najveći problem to što za ovu vrstu prekršaja nisu propisane kazne
Ako vam smeta zvuk reklama koji je neuporedivo i neprijatno jači od ostatka programa, za vas imamo lošu vest - bahatim televizijama i reklamnim agencijama niko ne može stati na put!
Reklama na račun Crnogoraca toliko oduševila, da je nasmejala i njih same (FOTO)
Svako od nas bar jednom u toku dana doživi šok kada miran film naglo prekinu bučne reklame. Iako je preglasan ton zakonom zabranjen, zakon koji ovo pitanje reguliše ima mnogo mana. Najveći propust je to što je kontrola glasnosti poverena Regulatornom telu za elektronske medije (RTEM) koji nema ni tehničke mogućnosti ni ljude obučene za ovu vrstu posla.
Nenad Janković, generalni sekretar RTEM-a objašnjava da je još ozbiljniji propust nepostojanje kazni za one koji ne poštuju propise.
- Mi se inače ne bavimo tehnikom, nego sadržajem, a ovaj zadatak nam je nametnut bez ikakvog smisla. Glasnost nekog programa može se izmeriti samo u trenutku u kom se emituje, na mestu na kom se emituje, a mi mogućnosti za to nemamo - kaže Janković.
On objašnjava da su najveći problem producentske kuće koje proizvode reklame sa zvukom koji je namerno jači od svega što se pre njih emituje. Janković kaže da će naposletku sve televizije morati da uvedu uređaje koji će automatski da izjednačavaju ton, tako što će starim filmovima, koji su tiši, da ga pojačavaju, a reklamama da smanjuju.
- Problem je što su ovi uređaji skupi i televizije neće da ih kupe, a mi nemamo načina da ih nateramo. Sve što mi možemo da uradimo je da ih opomenemo, pa ako ponove prekršaj da ih upozorimo i da ako uspemo da dokažemo da se na istoj reklami ponavlja prejak ton, od 24 sata do mesec dana zabranimo emitovanje baš te reklame - kaže Janković.
Paradoks je što mnoge televizije ne prelaze prag od maksimalnih 75 kiloherca, ali je u jedinicama glasnosti (LUFS) naša percepcija jačine zvuka viša nego ta vrednost.
(Gorica Avalić/g.avalic@telegraf.rs)