Ova kapa je najbolji predstavnik srpskog duha, i čuvar kosovskog zaveta i predanja (FOTO)
Gornji deo kape je napravljen od crvene čoje, kao simbolika krvi koju su prolili naši junaci za odbranu časti i slobode naroda
Kapa koja nosi simboliku i duh Kosovskog zaveta i Vidovdanskog predanja naziva se ličkom. Pravljena je tako da njeni delovi pričaju srpsku istoriju.
Šajkača se skida samo u crkvi i nigde drugo: Momo Kapor objasnio je suštinu Srba na najbolji način
Osnova ličke kape je kružna i uvek je crne boje, kako bi asocirala na tugu i žalost koju Srbi osećaju zbog poraza na Kosovu na Vidovdan 1389. godine, kao i zbog pada srpskog carstva.
Gornji deo kape je napravljen od crvene čoje, kao simbolika krvi koju su prolili naši junaci za odbranu časti i slobode naroda, vere, otadžbine i države.
Zadnji deo kape krasi devet kićanki od crne svile. Ovaj deo ličke kape ima dvostruku simboliku, jer "govore" o devet Jugovića, kao i o putu koji je deo srpskog naroda prešao od Kosova do Like. Što je ovaj put bio duži, to je uticalo na dužinu kićanki.
Devet kićanki na tradicionalnoj srpskoj kapi trebalo je da podseća i srpske porodice na potrebu da se ima što više dece, pa ukoliko roditelji imaju devetoro i više dece, to je bila osnova obaveze da se država oduži kumstvom devetom detetu i pomogne ovakvim porodicama.
Kada se kapa posmatra odozgo, vidi se da ima kružni oblik i da podseća na gumno koje je od davnina predstavljalo drugo kultno mesto porodice, roda ili plemena. Na njemu se odvajalo zrno od kukulja, odnosno u moralnom smislu dobro od zla.
Tu se sudilo i presuđivalo, dogovaralo i kretalo u svaki ozbiljan posao, odnosno rat, i na njega se s verom i nadom uvek vraćalo. Na gumnu se igralo kolo i pevalo, guslar slušao i Kosovski zavet kao predanje prenosio s kolena na koleno.
Kako ličku kapu pravi i veze žena, odnosno majka, to se njen rad prelama u simbolici ove kape onim što Majka Jugovića po ženskoj časti predstavlja u Srpstvu. Ona je sav svoj život posvetila svetoj službi najviše lepote ženske časti.
Stara shvatanja Srba podrazumevala su da je kapa jedna vrsta amajlije, te da štiti onoga koji je nosi.
Značajno je istaći i narodna verovanja da kapa može imati natprirodnu snagu, pa ako se kapa oduzme nekome, onda je taj kao obezoružan, i višom silom nezaštićen čovek.
Uz ostale delove naše narodne nošnje, lička kapa uz druge navedene, zaslužuje ljubav, razumevanje i poštovanje.
(Telegraf.rs/Rade S.N. Rajić/svevlad.org.rs)