Auto svačije mladosti napunio 62 godine: Fića je prvi put proizveden na današnji dan (FOTO)

Ponosili su se njime svi Jugosloveni; i policajci i pekari i komšije...

Na današnji dan 18. oktobra 1955. godine je u Kragujevcu proizvedena prva Zastava 750, koja je u legendu ušla kao "fića".

"Fića" mi je bolji od BMW-a: Miroslav skuplja ove stare automobile i pretvara ih u prave lepotane, čak se i oženio u fići (FOTO) (VIDEO)

Ušli smo u fiću koji je danima parkiran ispred policijske stanice na Bulevaru despota Stefana (FOTO)

Poslednji fića je proizveden u novembru 1985. godine a u periodu od 30 godina proizvedeno je 923.487 primeraka ovog vozila, koje je nezvanično proglašeno za "nacionalnu klasu".

Snaga motora bila je 23 KS (na početku proizvodnje) do 27 KS (u poslednjoj godini proizvodnje). Poslednji proizvedeni automobil bio je model "Z-750 LE" koji se čuva u Muzeju "Zastava".

Ukupno je u svetu proizvedeno 4.921.626 vozila, od toga u fabrici u Fijatu 2.695.197, u Zastavi 923.487, u Seatu (Španija) 814.926, Sevelu (Argentina) 304.016, u Nemačkoj (Fijat Nekter) 172.000 i u Čileu (Fijat) 12.000 primeraka.

Početkom pedesetih godina 20. veka u Jugoslaviji se počelo razmišljati o proizvodnji putničkih automobila. Da bi fabrika bila rentabilna, trebalo je da proizvede i proda 10.000 automobila godišnje. Kako je u to vreme u Jugoslaviji standard bio nizak, a kupovna moć stanovništva mala, postavilo se i pitanje opravdanosti čitave investicije.

U to vreme vojni vrh je od rukovodstva preduzeća "VTZ" u Kragujevcu tražio da se za potrebe vojske otkupi licenca za terensko vozilo Džip Vilis overland koja su bila prva vozila koja su 1953. montirana u Zastavi. Rukovodstvo Zastave je insistiralo i na proizvodnji civilnih putničkih vozila.

Započeti su pregovori sa italijanskim Fijatom, uprkos političkim tenzijama. Pregovore sa Fijatom vođeni su u vreme Tršćanske krize, vodio ih je inženjer Branko Nikolić, a uspešno su završeni nakon četiri meseca. Godine 1954. u Zavodu je započeta montaža vojnog terenskog vozila Fijat AP-55 (kampanjola) kao i putničkih vozila Fijat 1400 BJ i 1100 B.

Istorija Fiće počinje 1955. na sajmu automobila u Ženevi. Nekoliko godina ranije, Dante Đakoza, glavni Fijatov inženjer (1905—1996), dobio je zadatak da konstruiše malo vozilo za četiri putnika (za razliku od Fijata 500 Topolina, konstruisanog 1936. i koji je bio uzor mnogim proizvođačima malih automobila).

(Telegraf.rs)