Ko sve u Srbiji ostaje bez automobila zbog novog pravila o registraciji vozila

Po svemu sudeći, očekuju nas radikalne promene na linijama tehničkih pregleda

Evropska unija se odavno bavi pitanjem ekologije, što je za Srbiju do sada bilo sporno pitanje. Međutim, ovo će morati ubrzo da se promeni jer u protivnom nećemo moći da otvorimo poglavlje 27 koje je planirano za kraj ove godine. Naime, ovo će se ticati i vlasnika vozila, jer će se na drugačiji način obavljati registracija vozila.

Umesto 50, ograničenje skače na 80 km/h! Evo na kojim lokacijama u Beogradu ovo stupa na snagu

Novi pravilnik o tehničkim pregledima koji je već pripremljen i koji bi uskoro trebalo da bude usvojen, donosi značajne promene u ovoj oblasti i propisuje strožu kontrolu vozila, tako da overa tehničke ispravnosti više neće biti samo formalnost.

Zahvaljujući video nadzoru i pooštrenim pravilima za gubitak licenci koji će pretiti nesavesnim kontrolorima, više neće biti olakog propuštanja neispravnih vozila zarad što bolje prodaje polisa obaveznog osiguranja na linijama tehničkih pregleda. Međutim to ne znači da nas čeka stroža kontrola samo kočnica i drugih sistema na vozilima, niti da pregled više neće moći da se prođe sa oštećenim vetrobranom, što je do sada bilo maltene normalno.

Po svemu sudeći, očekuju nas radikalne promene na linijama tehničkih pregleda, u šta su se neki čitaoci magazina SAT već uverili.

- Ne pamtim kad mi je neko na tehničkom pregledu kontrolisao izduvne gasove, kao što mi se to ove godine dogodilo. Očigledno da se nešto menja iako još nije počelo najavljeno fotografisanje vozila koja se pregledaju - kaže za magazin SAT, Žarko Stevanović iz Beograda, vlasnik škode "felicije" stare skoro 20 godina, i pita da li je kontrola izduvnih gasova uopšte predviđena prilikom provere tehničke ispravnosti vozila.

Ovakvih slučajeva sigurno ima još, a tek će ih biti, jer kontrola izduvnih gasova naravno da jeste predviđena aktuelnim pravilnikom iako taj propis datira još od 1982. godine, ali mnogi današnji vozači za to ne znaju jer im je na tehničkim pregledima u poslednjih desetak godina, verovatno niko nikada nije zavirio u auspuh.

Pravila za izduvne gasove za dizelaše su strožija nego za benzince. Naime, kod dizelaa je glavni kriterijum srednja apsorpcija svetlosti. Za one koji su prvi put registrovani u Srbiji pre 1. januara 1980. godine kriterijum je nešto blaži u odnosu na one koji su registrovani posle 1. marta 2014. godine.

KAKO JE BILO U HRVATSKOJ

Pre nego što je Hrvatska i zvanično postala članica EU, njihovi propisi  o tehničkim uslovima koji se odnose i na emisiju izduvnih gasova, usaglašeni su sa evropskim. Međutim, primena strožih kriterijuma nije počela odmah nego je period prilagođavanja trajao skoro tri godine.

- Na njihovim tehničkim pregledima uveden je takozvani Ekotest, koji je podrazumevao obavezno merenje i kontrolu sastojaka izduvnih gasova, ali vozila koja nisu ispunjavala pooštrene uslove, nisu vraćali, već su im overavali tehničku ispravnost. Međutim, tom prilikom su obaveštavali i opominjali vlasnike da je neophodno da izvrše neku konkretnu popravku kako bi dobili prihvatljive rezultate i ispunili tražene uslove.

- U tom periodu su se i sami tehnički pregledi uvežbavali da dosledno primenjuju nove propise i da nauče da odgovore na mnogobrojna pitanja iz praktičnog rada. Tako su radili pune dve godine i posle proteka tolikog  vremena postalo je sasvim normalno da vlasnik vozila vodi računa o tome kako će proći tehnički pregled zbog loših rezultata merenja izduvne emisije - kaže Saša Lakić, koji često učestvuje na međunarodnim stručnim skupovima iz oblasti tehničkih pregleda u regionu.

Starija vozila koja, na primer, ispunjavaju normu Euro dva nisu proterana iz saobraćaja, nego se za njih traži da ispune uslove iz njihovog vremena. Međutim, sve neispravnosti moraju da budu otklonjene, a oni sa neispravnim katalizatorima ili DPF filterima ni u snu ne mogu da prođu tehnički pregled ako te delove fabrički treba da imaju, niti je tako nešto ikada bilo moguće.

(Telegraf.rs/magazin SAT)