Đakon Nenad brani "Olimp": Takva predstava bi trebalo da se prenosi i na Bogoslovskom fakultetu
- Skoro nisam video neki proizvod savremene umetnosti koji može da izazove ovoliko poštovanje - kaže Nenad Ilić na početku svog pisma javnosti
Buka oko premijernog izvođenja predstave "Olimp" flamanskog reditelja Jana Fabra kojom je otvoren 51. Bitef, i dalje se ne stišava.
Poslednju reč o ovom 24-časovnom pozorišnom događaju dao je i đakon Nenad Ilić, i to posle različitih stavova, zgražavanja, mišljenja koja su na nas srušena zbog golotinje iz teatarskog poduhvata, koja je završila u direktnom prenosu RTS-a.
- Skoro nisam video neki proizvod savremene umetnosti koji može da izazove ovoliko poštovanje - napisao je đakon na svom Fejsbuk nalogu, inače reditelj nekoliko pozorišnih predstava među kojima je i "Laža i paralaža" koja je igrana u Narodnom pozorišu u Beogradu.
Njegovo pismo prenosimo u celosti:
"Kakav događaj!
OLIMP (u slavu kulta tragedije) - predstava koja traje 24 sata! I još direktan dan-i-noć prenos na televiziji (RTS 3).
Teško je za poverovati da se bilo koja pozorišna predstava može pratiti sa zanimanjem u direktnom TV prenosu. Pa još ako traje 24 sata!
Savremena civilizacija svečano je prvo objavila "smrt Boga", pa "smrt umetnosti", "smrt filozofije"... Ostale su samo tehnika i ekonomija.
Skoro nisam video neki proizvod savremene umetnosti koji može da izazove ovoliko poštovanje.
U predstavi OLIMP flamanskog reditelja Jana Fabra napravljen je herojski napor da se smrt umetnosti ne prizna. Zaista herojski.
Satima i satima glumci-igrači izvode podvig od kog zastaje dah. Iza spektakularnih slika nastalih savremenom analizom grčkih tragedija stoji dug i naporan rad. Posvećen. Posvećen u toj meri da mi hrišćani ne možemo da pozavidimo skladnoj zajednici na sceni. Glumci i glumice su mahom goli, a da ta golotinja nema veze ni sa pornografijom, ni sa provokacijom malograđanštine, pa čak ni sa podvučenom erotikom - ona je samo jedno od sredstava za iskreno ulaženje u probleme ljudskog postojanja. Nema podrazumevanja. Izvođači su bukvalno ogoleli sebe.
Glumci do iznemoglosti ponavljaju rečenice dok ih zaista ne prihvatimo i uđemo u dijalog sa njima, polivaju se bojama, mažu uljem, rvu se, igraju uz hipnotičku muziku i valjaju po zemlji, vode ljubav sa biljkama i nevidljivim vizijama - sve pod palicom debeljuškastog Dionisa iako se protive ostalim paganskim bogovima. Rade sve to do iznemoglosti. Pošteno. Svedoče svoju umetničku veru.
Ne spadam u ljubitelje ovakvih formi, ali ova predstava se definitivno izdvaja iskrenošću i autentičnošću.
Iza svega stoji tragedija, ali suočavanje sa njom nije lišeno humora i vitalnosti koja fascinira. Otpor pretvaranju čoveka u sastavni deo racionalnog zapadnog projekta. Nešto što liči na sve umetničke i pozorišne pobune od šezdesetih godina na ovamo, ali lišeno svega trivijalnog, banalnog. Otkrivaju nam šta stoji iza sumanute kulture ekstaze kao jedine pauze u sivilu svakodnevice.
Čovek je ograničeno ali veličanstveno biće govore nam, a izvođači predstave na kraju otvoreno traže priznanje za svoje herojstvo ali i za herojstvo čoveka uopšte. Tragičnog junaka.
Zatim ironišu taj svoj poziv pretvarajući ozbiljnu i za gledaoca zahtevnu koreografsku priču u banalnu erotičnu koreografiju sa medija kao što je naš nesrećni "Pink".
Upućeni se sete kako je buntovnik Bunjuel završio film o Svetom Simeonu Stolpniku u tadašnjem disko klubu. Mistička ekstaza vraća se na instant ekstazu savremenog doba. I na kraju kad se Dionis, alternativa suvom racionalizmu civilizacije, povuče, poručuju nam - "dišite slobodno i zamislite nešto novo!"
A mi hrišćani znamo da je jedino novo pod suncem - Hristos. I samo možemo da se zamislimo kako na pravi način ući u kontakt sa posvećenim umetničkim borcima za ljudskost bez Boga.
Divno je kad ti neko da povod za ozbiljan dijalog. Nezgodno je što te to obavezuje da izađeš iz sopstvene mlakosti i podrazumevanja.
Veliko je osveženje kad se makar za neko vreme možemo izmaći iz naših lokalnih (velikih) problema i sagledati probleme današnjeg čovečanstva. I naravno da možemo da se podsetimo obaveze svetske misije Pravoslavlja. Zašto ne i u kulturi?
Snimak ove izuzetne predstave trebalo bi prikazivati ako ne u bogoslovijama a ono sigurno na Bogoslovskim fakultetima. Da bi budući sveštenici i teolozi mogli na vreme da nađu pravi odgovor na krik ovog vremena - "dajte nam nešto zaista novo!"
A to da umetnici koji se inspirišu Pravoslavljem mogu da budu isprovocirani da nađu savremen prevod vizantijske estetike i hrišćanske slike sveta koja bi drugačijim ali podjednako vrednim umetničkim sredstvima kao u ovoj predstavi mogla da postane naš kulturni izlazak u svet - ne treba posebno podvlačiti.
(Telegraf.rs / Tanjug)