Koliko košta politički marketing? Sekunda na televizijama 20, ali i 200 evra
Najskuplji termini neposredno pre i posle udarnih informativnih emisija
Sekunda političkog marketinga različito košta na televizijama, a na iznos utiče i u kom terminu su stranke odlučile da se oglašavaju. Mediji su, inače, još pre početka izborne kampanje imali obavezu da objave tarife za političko oglašavanje, uz pravilo da kriterijumi po kojima se određuje cena političkog reklamiranja i uslovi plaćanja moraju važiti za sve kandidate na izborima i sve podnosioce proglašenih izbornih lista, odnosno proglašenih kandidata.
Prema istaknutim cenovnicima koje su objavile televizije sa nacionalnom frekvencijom, jasno je da su najskuplji termini neposredno pre i posle udarnih informativnih emisija.
Na prvom programu RTS-a sekunda reklamnih spotova kreće se od 2.400 dinara do 23.000 dinara. Sekunda oglašavanja ispred Dnevnika 2 košta 16.000 dinara, a posle te emisije 23.000 dinara. Oglašavanje posle Dnevnika 2 je čak skuplje od sekunde kada je Liga šampiona - 21.000 dinara.
Na drugom kanalu RTS-a cene oglasnog prostora iznose od 1.450 dinara do 4.400 dinara.
Cene na TV Pink se kreću u rasponu od 50 evra po sekundi do 220 evra - i to u terminu od 19 do 20 časova od ponedeljka do petka, odnosno subotom i nedeljom u terminima od 18 do 19 časova, od 19 do 20 časova i od 20 do 21 čas.
Kada je reč o TV Hepi, političko oglašavanje košta od 20 do 100 evra po sekundi, a najskuplji termini su oko 17.20 časova, kada se emituje informativna emisija Telemaster, kao i u periodu od 21 do 22 časa, i od 22 do 23 časa.
Na Prvoj TV sekunda političkog marketinga se kreće od 35 do 115 evra, a na B92 od 10 do 60 evra. Na cenovniku TV Prva i B92 se navode i popusti, pa tako političke stranke koje odluče da potroše 50.000 evra za reklamiranje imaju popust od pet odsto, odnosno za više od milion evra popust je 45 odsto.
Kopredsedavajući Privremenog nadzornog tela za praćenje medija Rade Veljanovski rekao je za Telegraf.rs da svaka stranka mora da proceni da li može pod komercijalnim uslovima da ima svoju promociju na raznim medijima.
- Privremeno nadzorno telo za praćenje medija je uputilo poziv da svi mediji objave i pre nego što je počela predizborna kampanje svoje cenovnike, a i da se drže određenih, kao i da te cene budu prilagođene materijalnim mogućnostima u našem društvu. Smatramo da je važno da se znaju cene unapred i da se one odmere na jedan pravilan način, jer znamo da postoji velika disproporcija među strankama i njihovim mogućnostima - rekao je Veljanovski.
On je naveo da Privremeno nadzorno telo za praćenje medija nije tražilo da im se dostave cenovnici, ali da će ih svakako pogledati, te ako uoče disproporcije u odnosu na prethodne periode, probaće da utiču na to.
- Znamo da u prethodnom periodu cene nisu bile transprentne. Mediji nisu bili dužni ranije da objave te cenovnike, neki jesu, neki nisu. Uopšte se nije znalo ko koliko naplaćuje. Ovoga puta ćemo pogledati to, pa ako možemo pozitivno da utičemo na te cene to ćemo učiniti - rekao je Veljanovski.
Na pitanje koliko je važno da se političke stranke pojave na televizijama i da li to utiče na izborni rezultat, Veljanovski kaže da televizija jeste najjači mediji i ostavlja najveći utisak na birače, ali, kako kaže, mora se priznati da to nije dovoljno ako se dešava u kratkom vremenskom periodu neposredno pred izbore.
- Pojavljivanje pojedinih političkih aktera na televiziji i u drugim medijima je mnogo važnije ako postoji na jedan uravnotežen način koji sa stanovišta političkog pluralizma omogućava svima da se artikulišu u javnom prostoru- zaključio je Veljanovski.
(Telegraf.rs)