Počela rasprava o 1.148 amandmana: 10 zakonskih predloga iz oblasti građevinarstva i saobraćaja pred poslanicima Skupštine
Potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je da je cilj izmena i dopuna Zakona o planiranju i izgradnji koje se odnose na Inženjersku komoru da se zaštiti i unapredi struka, umesto da se štite privilegije pojedinaca
Skupština Srbija počela je danas raspravu o 1.148 amandmana na predložene zakone u oblasti građevinarstva i saobraćaja, a cilj svih 10 zakonskih predloga jeste da se domaći propisi usklade sa standardima EU.
Završetak skupštinske rasprave: 10 predloga zakona o saobraćaju i građevinarstvu i dalje na čekanju
Izmene i dopune Zakona o planiranju i izgradnji i Zakona o ozakonjenju bespravnih objekata, kako je obrazložio predlagač Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, omogućiće lakše i brže uklanjanje bespravnih objekata i sprečiti nelegalnu gradnju.
Izmenama zakona predviđeno je da je, umesto pravosnažnog rešenja kojim se odbija ili odbacuje zahtev za ozakonjenje, dovoljno konačno - najčešće drugostepeno rešenje kojim se zahtev za ozakonjenje odbacuje ili odbija.
Kada je reč o izmenana Zakona o planiranju i izgradnji i Zakona o ozakonjenju objekata, biće rešen problem nesavesnih investitora i moći će lakše da se ruše nelegalni objekti, pošto su do sada upravni sporovi trajali i po nekoliko godina.
Izmene će pružiti državi, građevinskim inspektorima i lokalnoj samoupravi nove mogućnosti za još efikasniju borbu protiv neodgovornih i bahatih investitora koji grade bez dozvole i pokušavaju da zarade na kršenju zakona.
Predviđeno je da svi nelegalni objekti imaju zabranu prometovanja do donošenja konačnog rešenja o ozakonjenju ili njegovog odbijanja, što je pre svega usmereno protiv neodgovornih investitora koji žele da se obogate kršenjem zakona i izbegavanjem plaćanja građevinskih i komunalnih opštinskih i gradskih taksi.
Takođe, biće produženo trajanje građevinske dozvole sa dve na tri godine, a lokacijski uslovi sa 12 na 24 meseca.
Predlog zakona predviđa da se rokovi za izradu planskih dokumenata skrate na najviše 12 meseci, sa sadašnjih najmanje 18, a neretko traju i po nekoliko godina.
Usvajanjem izmena zakona omogućiće se da se Plan generalne regulacije primenjuje direktno i da svi planski dokumenti budu javno dostupni u Centralnom registru planskih dokumenata.
Inženjerska komora Srbije i izdavanje licenci preći će u nadležnost Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i licence će se proveravati na pet godina,
Među predloženim zakonima su i novi Zakon o građevinskim proizvodima i izmene Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju i Zakona iz oblasti vazdušnog i vodnog saobraćaja.
Donosi se potpuno novi Zakon o građevinskim proizvodima koji će prvi put regulisati kvalitet građevinskih proizvoda i urediti to tržište.
Izmene i dopune Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju će posebno regulisati taksi prevoz, pošto u Srbiji ima najmanje 17.000 taksista koji su sastavni deo transportnog sistema svakog grada.
Glavni ciljevi donošenja zakona o izmenama i dopuna Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju jeste da se dodatno uredi oblast taksi prevoza, povećaju kapaciteti inspekcijskih organa i pojača borba protiv sive ekonomije.
Donošenjem zakona o izmenama i dopunama Zakona o istraživanju nesreća u vazdušnom, železničkom i vodnom saobraćaju preciziraće se odredbe kojima se olakšava primena zakona u praksi i omogućava pouzdana i nezavisna istraga nesreća.
Između ostalog, omogućava se istraga udesa bespilotnih letelica, kao i uključivanje predstavnika EASA ili civilnih vazduhoplovnih vlasti druge države u svojstvu savetnika u istragama koje sprovodi Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju.
Predložene su izmene i dopune Zakona o transportu opasne robe, za koji je rečeno da beleži i da su zato neophodne određene izmene koje će biti usaglašene i sa Zakonom o opštem upravnom postupku, u kojem su propisane sve procedure koje se sprovode tim zakonom.
Usvajanjem zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnoj pripadnosti i upisu plovila i Zakona o izmenama i dopunama Zakona o pomorskoj plovidbi, domaće zakonodavstvo biće dodatno usaglašeno s propisima EU.
Mihajlović: Ne ukidamo inženjersku komoru, štitimo struku
Potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je da je cilj izmena i dopuna Zakona o planiranju i izgradnji koje se odnose na Inženjersku komoru da se zaštiti i unapredi struka, umesto da se štite privilegije pojedinaca.
- Priče koje dolaze od opozicije - da Vlada Srbije ukida Inženjersku komoru Srbije - nisu radi zaštite struke nego očuvanja privilegija. Niko ne ukida Inženjersku komoru. Interes Vlade je da zaštitimo struku i zato vraćamo nadležnosti za izdavanje licenci Ministarstvu, onako kako je to bilo i do 2003 - rekla je Mihajlovićeva u parlamentu.
Ona je dodala da su priče koje plasira opozicija pokušaj da se zaštite privilegije vezane i za novac kojim komora raspolaže, a to je više od milion evra samo od članarina.
- Nakon usvajanja izmena ovog zakona, inženjeri, njih više od 30.000, više neće biti u obavezi da plaćaju 7.500 dinara godišnju članarinu - navela je ministarka.
Ona je ocenila da su napadi na izmene zakona o planiranju i izgradnji mnogo više priča o politici i privilegijama, nego o struci, a da je interes Vlade upravo da zaštiti struku i da zato vraća nadležnost za izdavanje licenci resornom ministarstvu.
- Upravo je bivši ministar, a sadašnji predsednik Inženjerske komore i potpredsednik Demokratske stranke Dragoslav Šumarac, izmestio taj proces iz Ministarstva u Komoru. Ono što vidimo kao napade opozicije na zakone zapravo je pokušaj da se zadrži postojeći način upravljanja i novac - rekla je Mihajlovićeva.
(Telegraf.rs / Tanjug)