U Novom Sadu otvoren novi Žeželjev most: Vučić poručio - Nastavićemo da gradimo i da se borimo za bolju budućnost građana (FOTO) (VIDEO)

U Evropskoj komisiji ocenjuju da je Žeželjev most ključna karika trans-evropske mreže koja će omogućiti bolju navigaciju duž Dunava, obnoviti putni i železnički saobraćaj i doneti novu dinamiku regionalnoj saradnji

U Novom Sadu danas će preko mosta, na mestu srušenog Žeželjevog, krenuti i drumski saobraćaj, čijem otvaranju prisustvovati predsednik Aleksandar Vučić,  evropski komesar Johanes Han, koji je sinoć doputovao u Srbiju, gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević, potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović, predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović, kao i direktroi javnih preduzeća, uključujući Zorana Babića, direktora Koridora Srbije.

Han doputovao u Beograd: Sačekao ga Fabrici, pa se pridružio Vučiću na radnoj večeri (FOTO)

Vučić i Han su se rukovali pored info-table, nakon čega su na početku mosta uklonili plastične barijere i time simbolično otvorili drumsku saobraćajnicu i prošetali do polovine mosta.

Na početku obraćanja, predsednik Aleksandar Vučić zahvalio je svim prisutnima što su uveličali današnji dan i poručio da je često tuda prolazio tokom radova, ali da ni sam nije bio svestan "kakvu lepoticu gradimo".

- Kada stanem ovde i pogledam ovaj predivni most, više nego ikada mi je jasno da se ceo posao svodi na građenje mostova. Mostovi su uvek tamo gde se ukrštaju ljudske potrebe. Oni su nam danas itekako potrebnu. Ka budućnosti, ka ciljevima, uspešnim i vrednim ljudima - rekao je on okupljenima.

On je rekao da kada pogleda ovaj predivni most, više nego ikada je jasno da se ceo posao svodi na građenje mostova koji su uvek tamo gde se ukrštaju ljudske potrebe i da su nam danas itekako potrebni, preko svih naših razlika, a Srbija ih je puna.

Kako je rekao, kada je pravljen stari Žeželjev most, mnogi nisu verovali u njegovu izdržljivost i stabilnost, ali je taj most, 38 godina kasnije, u NATO agresiji 12 puta gađan dok se nije srušio, koliko je jak bio. 

Podsetio je i da su tada srušena još dva mosta u Novom Sadu, bolnice, pruge i mnogo naših vrednosti, onih kojima se grade mostovi, bačeno je u provaliju u tom užasnom ratu.

- U izgradnji mosta učestvovali su i Srbija i Vojvodina i Novi Sad, a ponajviše Evropa, ka kojoj se ovaj most pruža ponovo. Bez mostova ne možemo nigde ni da odemo, ni da se vratimo, a bez njih nema ni našeg puta ka EU, ka prosperitetu, standardu, sigurnosti i boljitku koji i novi sada i nasa zemlja zaslužuju - poručio je predsednik i naglasio da je srećan što može da vidi nove vozove koji su kupljeni od Švajcaraca.

Predsednik je primetio i da se neretko čini da ne poštujemo dovoljno novac i pomoć evropskih partnera, zog čega je in danas imao potrebu da posebno zahvali tim partnerima, ali i komesaru Hanu, ali i evropskim prestonicama koje su, kako je naveo, 2014. stotinama miliona evra pomogle da Srbiju učinimo sigurnijom u budućnosti.

- Hvala za novac bez kojeg ne bismo mogli da oporavimo zemlju i na investicijama koje daju nadu našem narodu - rekao je Vučić, pokazao na voz koji se nalazi na mostu i rekao da on dostiže brzinu od 160 kilometara, ali da mi treba da još više požurimo da stignemo Evropu.

Vučić je tome dodao da veliku zahvalnost Srbija duguje i svojim ruskim i kineskim prijateljima s kojima gradimo pruge ka Evropi, te ponovio da mi sasvim sigurno idemo ka Evropi, ali da se ne odričemo naših prijatelja i "svima u lice govorimo šta je srpska politika".

S tom ćemo politikom nastaviti, poručio je.

- A ovim mostom premostili smo veliku istorijsku nepravdu, a svima koji su gradili ostaje želja da nastavimo s gradnjom mostova. Bićemo tako bliži drugima i biće jasnije gde putujemo. Iz priče o Žeželjevom mostu vidimo da i najčvšći beton može biti srušen kad se udruže najgore politike - i njihova i naša. Ali isto tako vidimo i kako se gradi dobrim politikama - i našom i njihovom - poručio je.

Predsednik je naglasio da smo treći u Evropi po stopi rasta, konačno brzo napredujemo, ali i dodao da su decenije potrebne da stignemo razvijenu Evropu. Ponovio je i da Srbija ima najivše direktnih stranih investicija, kao i da je 80 odsto iz zemalja EU, ali je dodao i da "hoćemo više i da moramo još bolje".

- Smanjujemo i javni dug, kad sam postao premijer bio je 79 odsto, a do kraja godine očekujemo da bude 49 odsto - rekao je predsednik.

Poručio je i da zna da su mnogi i dalje siromašni, da nemaju koliko im treba, ali poručuje da je siguran da ljudi vide da smo na dobrom putu i što je još važnije, da "nećemo krasti od sopstvene dece, nećemo da im ostavimo da vraćaju što smo mi potrošili, ostavićemo im sigurnu i uređenu kasu".

- Treba gledati pravo, jer da se trebalo gledati unazad, dobili bismo oči na leđima - citirao je Boru Pekića na kraju obraćanja predsednik Vučić i još jednom se zahvalio Novom Sadu i Srbiji, posle čega je, puštanjem balona, završena svečanost otvaranja novog mosta, začnije puštanja drumskog saobraćaja u promet.

Evropski komesar, Johanes Han, poručio je na početku obraćanja da mostovi spajaju ljude i da je ovo simbol evropske budućnosti Srbije.

- Ne mogu da zamislim boji simbol od mosta da opiše značaj evropskih integracija. Integracija znači izgradnju mostova između građana, naroda, izmejdu prošlosti i budućnosti. Ovaj lepi, iskonski most povezuje vaša grad s drugom obalom reke, ali i vašu zemlju sa EU, sa evropskom porodicom - naglasio je on.

Han je ukazao da je most deo strateškog evropskog koridora 10, te da je EU dala bespovratna sredstva u visini od 35 miliona evra, za most čija je izgradnja koštala 54 miliona evra.

Prema njegovim rečima ovo je dobro utrošen evropski novac, jer je to investicija u zajedničku evropsku budućnost.

- Finansiranje mosta je samo mali deo pomoći koji EU pruža Srbiji. Od 2007. mi smo 2,2 milijardi evra bespovratnih sredstava dali Srbiji, a ta sredstva će do 2020. dostići tri milijarde evra. Ukoliko ima neodumica ovo nisu zajmovi sa nekim uslovima već bespovratna sredstva a koja dajemo Srbiji u cilju poboljšanja života građana u različitim oblastima, od obrazovanja, preko prava potrošača, čisticje živitne sredine, zaštite dečijih prava, do podrške poljoprivrednicima - primetio je Han.

Han je rekao da su evropske finansijske institucije, povrh toga, dale povoljne zajmove Srbiji u vrednosti od 10 milijardi evra, čime je Unija najveći donator i finansijski podržavalac Srbije, na šta je, kako je podvukao, posebno ponosan.

- Radimo to jer želimo da se približite i da postanite članica evropske porodice naroda što pre. U procesu evropskih integracija ima brojnih mogućnsoti za građane i one su stvarne i mogu se videti. Ovaj most je samo jedan primer. Tu je mnoštvo konkretnih projekata širom zemlje koji su pokazatelji kako će proces evropskih intetracija nastaviti da dalje poboljšava životni standard Srbije, a jedan takav primer prepolovljena stopa nezaposlenosti. Čestitam predsedniku Srbije i vladi na ovom velikom uspehu - poručio je on.

Integracija, kako je ponovio, je druga reč za izgradnju mostova, i dodao da će Unija rado nastaviti da gradi mostove sa Srbijom i čitavim božanstvenim regionom.

- Šta god da radimo u i za ceo region to doprinosi miru i stabilnosti, a ovaj most bi trebalo da bude najbolji primer - naglasio je on poručivši građanima Novog Sada i Srbije da uživaju u korišćenju novog mosta.

Vučević: Most ima ogorman infrastrukturni značaj za Novi Sad i celu Srbiju

Gradonačelnik Novog Sada, Miloš Vučević, rekao je da novi most ima ogorman infrastrukturni značaj za Novi Sad i celu Srbiju, pošto se nalazi na železničkom Koridoru 10 i deo je buduće brze pruge Beograd - Budimpešta.

- Stvaraju se uslovi da se realizuje jedan od najvećih infrastrukturnih projekata brza pruga Beogad - Budimpešta - rekao je Vučević i naglasio da most povezuje ne samo dve obale Dunava, bačku i sremsku, već da olakšava i tranzitni putnički i teretni saobraćaj koji ne mora više da ide kroz grad.

- Most ima i simoblično značenje, znak je pobede oporavka i obnove Novog Sada i Srbije nakon NATO agresije 1999. Evo, 19 godina kasnije Novi Sad je dobio ono što mu je nepravedno oduzeto 1999. godine - poručio je on posle otvaranja.

Most je od maja meseca već prohodan za železnički saobraćaj, a simboličnim pomeranjem čunjeva, danas će most biti otvoren i za drumski. Posle toga, biće uklonjen privremeno-montažni most koji je postavljen 2000. godine.

Ceremoniji svečanog otvaranja prisustvuje veliki broj građana.

Gradonačelnik Vučević ranije je najavio da će sada, nakon "završene priče o porušenim mostovima", pokušati da realizuje ideju o izgradnji još jednog, četvrtog novosadskog mosta o čemu će razgovarati sa predsednikom Srbije, Aleksandrom Vučićem, kako bi dobio podršku za realizaciju te ideje.

Most je od velikog infrastukturnog značaja zato što povezuje, ne samo sremsku i bačku stranu, već pre svega ljude, rekao je gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučivić. Takođe, gradonačelnik je podsetio je da se most nalazi na železničkom Koridoru 10, da treba da bude u funkciji brze pruge Beograd - Budimpešta koja je od značaja i za našu državu i za Mađarsku, kao i ovaj deo Evrope. Govoreći o ceni mosta, Vučević je pojasnio da je sa 25 miliona evra finansiran od strane EU. Isto toliko su zajedno dali pokrajina i grad, a država vanredno izdvojila nešto manje od pet miliona evra, kako bi sve bilo završeno, tako da je puna cena mosta oko 54 miliona evra.

(Telegraf.rs)