Ko ima najskuplji, ko najveći, a ko najstariji avion u regionu: Evo u kojim letelicima se voze predsednici na Balkanu (FOTO)

Telegraf je istražio kakva je situacija u regionu i kakvim avionima raspolažu državnici članica EU, Mađarske, Slovenije, Hrvatske, Bugarske, Rumunije, ali i Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Makedonije

Posle najave da bi najkasnije do početka sledeće godine Vojska Srbije trebalo da iz Rusije i Belorusije dobije ukupno 14 lovačkih aviona Mig-29, postavlja se pitanje da li bi flota Vlade Srbije mogla da se obnovi s obzirom da raspolaže letelicama starim preko 30 godina.

Srbija uskoro jača za čak 40 različitih vrsta oružja: Evo šta sve stiže u Vojsku Srbije

Naime, na Falcon FA-50 u poslednjih nekoliko godina desila se nekolicina kvarova i problema zbog kojih su predsednici, premijeri i članovi Vlade Srbije u par navrata rizikovali i živote.

Telegraf je istražio kakva je situacija u regionu i kakvim avionima raspolažu državnici članica EU, Mađarske, Slovenije, Hrvatske, Bugarske, Rumunije, ali i Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Makedonije.

Bosna i Hercegovina (Republika Srpska)

Vlada BiH u svom posedu je do 2015. godine imala svoju flotu, ali je zbog nagomilanih dugova morala da je proda. Trenutno samo Republika Srpska operiše sa modelima "Cessna 525 Citation I". Sa dva mesta u kabini i kapacitetom od pet putnika, ovaj avion može da leti brzinom od 853 km/h.

Cena Cessna citation -  4.76 miliona dolara

Bugarska

Vlada Bugarske prvo je rasplogala putničkim Airbus A319, ali su u međuvremenu prešli na Dassault Falcon 2000, dok predsednik, premijer i ostali funkcioneri mogu da koriste i helikoptere "mil mi-8" i "Augusta AW 109  Power".

Dassault Falcon 2000 model može da leti brzinom 851 km/h, proizveden je 2000. godine, njime može da lete dva člana posade i ukupno osam do deset putnika.

Cena Dassault Falcon 2000 - 5.4 miliona dolara

Rumunija 

Rumunija koristi putnički Boeing 707 za potrebe rumunskog predsednika. U oktobru 2010. godine administracija predsednika iznajmila je Airbus A310-300 od kompanije TAROM.

Prva verzija ovog Airbus A310 poletela je 1985. godine. Po svojim dimenzijama jednaka je prethodniku (A310-200), samo sa većim dometom i boljom aerodinamikom. Leti maksimalnom brzinom od 901 km/h.

A310-300 ima ukupno 244 sedišta, od čega je 12 predodređeno biznis klasi.

Cena ove letelice i to bez motora iznosi čak 68 milliona dolara.

Slovenija

Slovenačke vazdušne snage koriste Dassault Falcon 2000 EX za svoje VIP zvanice i članove vlade.

Falcon 2000EX, za razliku od svog tri godine mlađeg prethodnika, unapređena je verzija sa doletom većim za čak 920 milja, a u koju staje dva člana posade i do 16 putnika. Može da dostigne brzinu od 893 km/h.

Cena letelice iznosi 30 miliona dolara.

Hrvatska

Challenger CL-604 9A biznis džet, od 1997. godine namenjen je za potrebe predsednika, vlade i parlamenta. U pitanju je letelica dalekog doleta, sa moćnim motorima, a namenjena je za prevoz devet putnika i dva člana posade. Može da razvije brzinu od 867 km/h.

Cena 5.45 miliona dolara.

Mađarska

Viktor Orban raspolaže putničkim avionom Boing 737-500. manja je i najkraća verzija svojih prethodnika, ali sa znatno boljim performansama za gorivo.

Maksimalna brzina letenja 912km/h. Kapacitet putnika je 108.

Cena 13.000 dolara na sat.

Crna Gora

Vlada Crne Gore na raspolaganju ima Learjet 45, u koji staje dva člana posade i devet putnika. Ovaj avion je na raspolaganju i novoizabranom predsedniku Milu Đukanoviću. Leti maksimalnom brzinom od 858 km/h. U pitanju je prvi model sa novim dizajnom posle originalnog Learjeta. Postoji četiri verzije ovog modela u periodu od 1990. godine do 2012.

Cena 11,5 miliona dolara.

Srbija 

Srpska vlada raspolaže sa dva modela aviona, Falkon FA-50 i Lerjet 31-A.

Prva letelica proizvedena je 1981. godine, dok druga datira iz 1999. godine. Zbog toga što u "falkon" staje 12 putnika, a u "lerjet" samo sedam, ali i zbog toga što ima veliki dolet, naša delegacija za putovanja najčešće bira upravo "falkon".

Avion ima maksimalnu brzinu od 867 km/h, a cena letelice iznosi između 1.3 and 2.7 miliona dolara.

U kakvom stanju je flota avio-službe Vlade, najbolje potvrđuje podatak o broju kvarova i nepravilnosti koje su se desile tokom letova, kada su nelagodnosti pa i ozbiljne probleme doživeli predsednici, prvi potpredsednici vlade i ministri Tomislav Nikolić, Aleksandar Vučić, Ivica Dačić, Mirko Cvetković Dragan Šutanovac, Vuk Jeremić i mnogi drugi.

Petar Vojinović, urednik portala "Tango six" za Telegraf je rekao da nije sporno da Vlada Srbije treba da nabavi novu letelicu, ali da u tom smislu od najveće važnosti nije starost letelice, nego način na koji se avion održava i da li se i kada vrši pravovremena nabavka.

- Avion Vlade Srbije i dalje ima najveći dolet i može da parira rame u rame sa hrvatskim "čelendžerom". Vlade koje traspolažu putničkim letečicama, poput "boinga", svakako su bolje kada su u pitanju kapaciteti sedenja, ali su nabavka i održavanje takvih letelica dosta skuplji - objasnio je Vojinović i dodao da nije sporna potreba za boljom flotom svih država koje mogu da je priušte.

VIDEO: Pogledajte i kako izgleda avion budućnosti, Su-57 ruska moćna vazdušna zver:

(Telegraf.rs)