RAT SRBA I HRVATA ZA NEBO BALKANA! Evo ko ima jaču AVIJACIJU i BOLJE NAORUŽANE borbene mašine (INFOGRAFIKA)
Bitka za gospodara neba Balkana je u toku, a evo da li je jače ratno vazduhoplovstvo Hrvatske ili Srbije
Analiza ratnog vazduhoplovstva Srbije i Hrvatske može vam doneti začuđujuže podatke, a detaljno poređenje uradio je portal tangosix.rs, a proverite čije borbene mašine su trenutno jače i u boljem stanju!
Hrvatska je od svog osamostaljenja 1991. do danas uložila na desetine pa i stotine miliona dolara samo u kupovinu tehnike od koje je dobar deo i dalje u upotrebi a u periodu od 1994-2012. nabavljeno je oko 93 aviona, od čega 49 borbenih i oko 58 helikoptera od čega 12 borbenih.
PUTIN ĆE ZANEMETI, SRBI PRAVE SUPER TENK! Evo kako će izgledati novo MOĆNO ORUŽJE Srbije! (FOTO)
Srbija, prvo u sastavu SR Jugoslavije a posle i samostalno trošila je resurse tehnike nekadašnje JNA a u periodu 2009-2012. nabavila je samo 17 školskih i jedan avion za aero-foto snimanje.
Školski avioni Lasta još nisu uvedeni u operativnu upotrebu. Najveća investicija iznosila je 30 miliona evra u periodu 2007-2010. kada su iz Nacionalnog investicionog plana izdvojena sredstva za remont pet lovaca, tri transportna aviona i nekoliko transportnih helikoptera.
Situacija nakon nakon bombardovanja 1999. naročito je bila teška za pripadnike RV i PVO VJ kada je bilo perioda u kojima su piloti borbenih aviona imali samo nekoliko sati naleta, resursi su bili na izdisaju, remonti usporeni usled manjka rezervih delova a nije bilo ni dovoljnih količina goriva.
Boljitak je počeo da se oseća negde 2007-8, narednih par godina povećan je nalet iako je i dalje bio nedovoljan. U periodu 2007-2010. remontovano je oko 32 vazduhoplova ali poslednjih godina iz remontog zavoda izlazi svega jedan do tri vazduhoplova godišnje dok istovremeno ističu resursi pa se tako ne povećava broj operativnih aviona i helikoptera.
U budžetu Srbije za ovu godinu izdvojeno svega 9 miliona evra za funkcionianje RV i PVO dok su zvaničnici saopštili kako je već izdvojeno 9,2 miliona dolara za lovačku avijaciju i da su spremni da ulože još oko 5 miliona evra. Samo za funkcionisanje HRZ država Hrvatska godišnje izdvoji nekoliko desetina miliona dolara (samo 2013. za HRZ i PZO je izdvojeno 100 miliona evra), za remont i dokup MiG-ova 21 u Ukrajini izdvojeno je 17,7 miliona evra a u toku je i remont helikoptera Mi-8.
Hrvatski piloti su u poslednjih 15 godina više leteli od srpskih kolega pa tako danas pojedini iskusni piloti HRZ imaju par hiljada sati naleta dok istovremeno prosečan major ili potpukovnik starosti od oko 40 godina u RV i PVO ima svega oko 300-500 sati u vazduhu.
Za razliku od Hrvata Srbija ima veliki problem sa kadrovima, pre svega sa starošću pilota ali i pripadnika vazduhoplovnotehničke službe pa su tako iskusni pripadnici RV i PVO ili pred penzijom ili imaju više od 40 godina. Istovremeno priliv novih pilota je veoma slab pa se tako dešava da u toku godine nema kandidata za pilote ili ih je u procesu selekcije vrlo malo.
U Srbiji je stanje sa školskim avionima depresivno. Ove godine ističu resursi na nekoliko aviona Utva-75 na kojima je vršena selekcija i početna obuka u 252. školsko-trenažnoj avijacijskoj eskadrili, 204. vazduhoplovne brigade na aerodromu Batajnica. Njihova zamena, avion Lasta V-54 još nije zvanično uveden u upotrebu a ispostavilo se da taj avion nije baš pogodan za selekciju pilota već za naprednije školovanje pa i za neke elemente obuke koja se sprovodi na školsko-borbenim avionima Super Galeb G-4.
Srbija je naručila 15 Lasti a u Vojci Srbije su korišćena i dva prototipa, jedan za RV Iraka a jedan za Vojsku Srbije. Uvođenje u upotrebu i školovanje kadra za ovaj tip aviona očekuje se ove godine.
Srbija ima savremenije lovačke avione MiG-29 ali je njihova brojnost nedovoljna jer je reč o svega 4 aviona od toga tri jednoseda MiG-29 i jedan dvosed MiG-29UB koji su remontovani u periodu 2008-2010. Treba istaći da jedan jednosed već pet godina nije aktivan i da je najavljen njegov remont.
Upotreba ovih aviona je od remonta do danas bila praćena velikim logističkim problemima usled toga što nisu na vreme i u kontinuitetu nabavljani rezervni delovi i potrošna oprema. Dežurnu paru na Batajnici iz sastava 101. lovačke avijacijske eskadrile čini par lovaca MiG-29 naoružanih sa po dve infracrveno samonavođene rakete R-60MK ili R-73E.
Pre nekoliko godina je za jednosede nabavljeno i 8 inercijalno i poluaktivno radarski samonavođenih raketa vazduh-vazduh tipa R-27R1. U istoj eskadrili aktivno je i samo tri aviona MiG-21 od kojih jedan jednosed MiG-21bis i dva dvoseda MiG-21UM. Oni za sada služe kao nadopuna MiG-ovima 29 a jednosed MiG-21bis bi trebalo da bude povučen iz upotrebe ove godine. Koristi se takođe s vremena na vreme u dežurnoj pari gde je naoružan obično sa po dve rakete R-60MK a društvo mu pravi nenaoružani dvosed MiG-21UM.
Lovačka avijacija Srbije vrlo brzo može spasti na samo 4 lovca MiG-29 koji nikako ne mogu biti dovoljni za kontrolu vazdušnog prostora.
Detaljniju analizu pogledajte OVDE!
(Telegraf.rs / Izvor: tangosix.rs)