Belouzov "JELEN KOD ŠARKIJA" izaziva ključanje krvi: Kratka priča iza velikog umetničkog dela (FOTO)
Umetnik je odlučio da brzim potezima kičice stvori zamućenu sliku, kako bi simulirao dva boksera u pokretu, što mu je i te kako pošlo za rukom. Pored toga, genijalna je i njegova odluka da ugao gledanja postavi nisko, čime se posmatrač slike baca u gomilu koja uživo posmatra borbu
Džordž Vesli Belouz (1882-1925) bio je slikar američkog realizma, po nekim najistaknutiji u svojoj generaciji, i društveno angažovani ilustrator.
Poznat po drskim, odvažnim i surovim prikazima gradskog života Njujorka u kojem je proveo poslednje dve decenije svog kratkog života, odrekao se nakon studija košarkaške karijere da bi se potpuno posvetio svojoj pravoj ljubavi: umetnosti.
Slavu je počeo da stiče već 1908. godine kada je sa grupom slikara sličnog načina razmišljanja organizovao izložbu koja je privukla veliku pažnju zbog njegovih izvanrednih prizora teške i haotične svakodnevice običnih ljudi i njihovih susedstava, te zbog satiričnog prikaza viših klasa.
Ljubav prema sportu, premda očigledno manja nego ona prema slikarstvu, nije nestala. Voleo je boks i često je posećivao jedan privatni njujorški klub koji se nalazio preko puta njegovog ateljea. Klub se zvao "Šarki", a slika pred vama je nastala 1909. godine i zove se "Jelen kod Šarkija".
Kod "Šarkija" su se uglavnom tukli članovi kluba, ali bi uprava povremeno dopuštala ljudima sa strane da se bore, izdajući im privremeno članstvo. Ti autsajderi su se žargonski zvali "jeleni", te otud i naslov ovog dela.
Belouz je odlučio da brzim potezima kičice stvori zamućenu sliku, kako bi simulirao dva boksera u pokretu, što mu je i te kako pošlo za rukom. Pored toga, genijalna je i njegova odluka da ugao gledanja postavi nisko, čime se posmatrač slike baca u gomilu koja uživo posmatra borbu.
Ova slika — koja je od 1922. godine deo stalne postavke Klivlendskog muzeja umetnosti — svrstava se u okvire pokreta Eškenske škole koja je poseban akcenat stavljala upravo na prizore iz svakodnevnog života siromašnih Njujorčana sa početka XX veka, ali i generalno života tog grada u tom periodu.
"Jelen kod Šarkija" se takođe svrstava među četiri najbitnije slike sportske tematike u američkoj umetnosti. Preostale tri su takođe Belouzove: "Klupsko veče" iz 1907, "Oba člana ovog kluba" iz 1909. te "Dempsi i Firpo" iz 1924. godine. Takođe, sve su bokserske.
(O. Š.)