Rusoova "USPAVANA CIGANKA" je poezija u ulju na platnu: Kratka priča iza velikog umetničkog dela (FOTO)

Anri Ruso je za svog života uglavnom bio ismejavan, mada je bilo i onih koji su prepoznali značaj onoga što radi. Među njima je bio i Pablo Pikaso koji ga je otkrio kada je na pariskoj ulici slučajno pronašao njegovu sliku koja se prodavala kao platno

Anri Ruso (1844-1910) je bio francuski postimpresionistički slikar naivnog ili primitivnog smera, samouki genije, inače carinik po zanimanju zbog čega su ga posprdno nazivali i Carinikom.

Da se ozbiljno bavi slikarstvom počeo je dosta kasno, u svojim ranim četrdesetim godinama, iz čega treba izvesti pouku: nikada nije kasno da krenete da radite ono što želite, i da se bavite onim što volite. Uprkos ismevanju sa kojim se suočio od strane kritičara, u 49. godini života daje otkaz na svom poslu i postaje profesionalni umetnik.

Njegov rad je ostvario veliki uticaj na niz generacija avangardnih umetnika, a stvarni proboj je doživeo tek pred smrt.

Naime, Pablo Pikaso je na pariskoj ulici slučajno naleteo na jednu njegovu sliku koja se prodavala kao platno preko koga će neki drugi slikar izraditi svoju. Dakle, prodavac je smatrao da je Rusoova slika bezvredna.

Ne i Pikaso.

On je momentalno shvatio genijalnost onoga što vidi pa je priredio banket u njegovu čast; "Rusoov banket" je postao praktično kultni događaj koji je američki pesnik Džon Malkolm Brinin nazvao "najvažnijim društvenim događajem XX veka", pre svega zbog imena koja su mu prisustvovala.

Kada je preminuo, na sahranu mu je došlo sedam najbližih prijatelja. Danas bi došle stotine hiljada ljudi, a jedan od razloga za to nalazi se na samom početku ovog teksta (kao i ispod ovih redova, gde možete videti još jedno njegovo čuveno delo, "Tigar na tropskoj oluji", koje je veliki Feliks Valoton nazvao "alfom i omegom slikarstva").

"Uspavana Ciganka" je ulje na platnu iz 1897. godine, i fantastični je prikaz lava koji se zabavlja nad telom usnule Ciganke pod mesečinom.

Sam je Ruso ovako sliku opisao: "Lutajuća crnkinja, sviračica mandoline, leži pored ćupa (vaze sa pijaćom vodom), preumorna i u dubokom snu. Lav igrom slučaja prolazi pored, nanjuši je, ali ne proždere. Tu je efekat mesečine, vrlo poetski".

Prvi put je izložena na 13. Salonu nezavisnih, ali Ruso nije uspeo da je proda gradonačelniku njegovog rodnog Lavala. Umesto toga, našla se u vlasništvu nekog pariskog trgovca ugljem.

1924. godine otkriva je kritičar Luj Vosel, i potom je kupuje trgovac umetninama Danijel-Anri Kanvajler. Jedno vreme se vodila rasprava o tome da li je slika krivotvorena, ali je to pobijeno. Napokon, kupio ju je istoričar umetnosti Alfred Bar i poklonio je njujorškom Muzeju moderne umetnosti (МоМА).

(O. Š.)