Mira (77) dobila račun za vodu 9.860 evra! "Došli su da menjaju vodomer, a onda je krenuo pakao"
Zamislite da otvorite račun za vodu i u njemu pročitate da za taj mesec morate da platite skoro 10.000 evra. U objašnjenju, pod kategorijom ‘potrošena količina‘, stoji da ste tog meseca potrošili tačno 5852 kubika vode - dovoljno da se napune dva olimpijska bazena. U takvoj se situaciji nalazi Mira Blažinović (77), gospođa iz mesta Kučilovina koje administrativno pripada Gradu Zagrebu. Za problem je, kaže, kriv događaj iz leta 2024. godine, a od tada pati od velikog stresa i nesanice.
"Sve je počelo 29. jula prošle godine kad su mi menjali vodomjer. Sama sam u kući. Žena sam od 77 godina. Izašla sam u svoje dvorište i vidim čoveka u svom šahtu. Pitala sam ga da li je došao da očitava vodomer. Radnik mi je rekao da nije zbog toga došao, već da je došao da ga promeni. A ja ga, ovako neznalački i starački, upitam – a zašto? Šta ovaj stari ne valja? A on je meni rekao da se svakih pet godina vodomjr rutinski mora promeniti", započinje Mira svoju priču za Jutarnji.
Prilikom zamene vodomera, Mira tvrdi da joj je radnik otvorio ventile zbog kojih je u dva meseca potrošila 5852 kubika vode, a da za to nije ni znala. Gradska voda se slivala u bazen na brdu udaljenom nešto manje od kilometra od njene kuće.
"Nekad tokom 1970-ih, gore smo u brdima kopali spremnik u koji se slivala voda iz obližnjeg izvora. Tu je vodu koristilo nas deset konzumenata. To je bilo pre nego je došao vodovod. To je naša voda koju ne plaćamo", objašnjava Mira.
Naselje Kučilovina nalazi se na obroncima Medvednice, a pripada gradskoj četvrti Sesvete. Gospođa Mira se priseća vremena kada im je u selo stigla voda iz gradskog vodovoda.
"Vodovod je stigao kasnije, čini mi se negde 2000. godine. Ima više takvih spremnika, odnosno bazena ovde. Sami smo ih kopali i spajali ih na svoje kuće. Za to smo imali jedan šaht koji nije imao vodomer, jer je to bila naša proizvodnja. Kad je došla gradska voda, dobili smo drugi šaht. Došao je čovek s gotovim šahtom i spustio ga tu u rupu. Spojili su ga i s prvim šahtom zato što su bili blizu. Ja sam i dalje koristila vodu iz bazena, dok je nje još bilo. Na starom vodomeru je meni pisalo 9 kubika, pre nego što ga je radnik promenio", govori ogorčeno.
Da imaju problem, otkrili su sasvim slučajno
Potrošnja vode naglo joj je, s jednog meseca na drugi, porasla za 650 puta. Problem s otvorenim ventilom sasvim slučajno otkrio je njen zet koji je ga je pritom odmah i zatvorio. Oboje su bili poprilično šokirani saznanjem da je kroz vodomer prošla količina vode koja može napuniti dva olimpijska bazena.
"Puštala mi je slavina, pa je on otišao u šaht da zavrne ventil. Zatvorio je, a voda je i dalje curila. Zabrinuo se i opet otišao u šaht gde je otkrio čudo od čuda. Sva voda je nekako išla gore u taj bazen. U brdo. Tu su vodu iz bazena onda koristili svi konzumenti i ja s njima skupa. Niko nije znao šta se događa, a ja se u ništa to ne razumem. To je sve tu složeno – šaht do šahta. Nije ta voda išla samo meni, išla je svima. Sada žele da sprovedu izvršenje nad ženom koja već 27 godina živi sama i koja je bolesna, zbog duga od 9.800 evra. To je toliko nepravedno. Toliko vode se izgubi u cevima da ne razumem kako oni meni taj račun ne mogu oprostiti. Ne mogu platiti ono što su i drugi potrošili", rekla je shrvano.
Izvođač radova joj je rekao da će on sam sve to srediti, ali tu pomoć na kraju nije dobila. Posao nije radio vlasnik te firme već njegov radnik, objasnila je. Radnik je, očito, prilikom zamene vodomera okrenuo ventil koji nije smeo.
"On je trebalo da promeni vodomer i ostavi ga onako kako ga je našao, a ne meni da pootvara ventile. Ta voda nije meni curila. Ja bih se potopila od tolike vode. To je 6000 kubika vode, celo bi selo bilo pod vodom. I sad mene terete da platim tu vodu, a ja pojma nisam imala što je on u šahtu radio. Požderaće me nepravda. Ako ja to moram platiti, mislim da će mi to biti zadnja stvar koju ću uraditi na ovom svetu. Možda bi me deca mogla finansijski podupreti, ali me ta nepravda... Neka računaju koliko jedna stara žena koja živi sama može potrošiti vode. Koliko godina bi morala trošiti vodu za račun od 10.000 evra, ja ne znam", pita Mira nadležne.
Sa šaltera na šalter
Nakon saznanja da mora da plati račun od skoro 10.000 evra ili će uslediti prinudna naplata, uputila se u Zagrebački holding. Kaže da je danima hodala od šaltera do šaltera, ali problem nije bio ništa bliži rešavanju.
"Mislila sam da će to biti lagano. Mislila sam da ću otići u Holding i da će se to rešiti, kad se odjednom to toliko zakomplikovalo da mi je došlo da sebi štrik zavežem za vrat. Samo se molim da postoji neka pametna osoba koja zna da je to nemoguće, da jedna starica napravi bilo kakav kurcšlus ili grešku", jada se.
Govori da ju je zatim posetio jedan gospodin. Ne može se setiti ko je tačno to bio, ali zna da je zaposleni "Vodoopskrbe i odvodnje". Gospodin joj se predstavio i pokazao joj vizitku. Dizao je šahtove i gledao ih, a onda je Miri rekao - da "sam ja dobio ovaj račun za vodu, ja bih se na mestu smrznuo".
"Meni su rekli da su svi glasali ‘za‘ da se meni oprosti taj račun, samo je jedan bio ‘protiv‘. On je valjda najglavniji tamo. Rekao je ne. Većali su o mom pitanju i svi su izglasali da mi se račun oprosti, osim njega. Tako mi je stiglo u dopisu", prepričava Mira.
Vodovod krivicu za pogrešno rukovanje ventilima svaljuje na vlasnicu.
"Vodoopskrba i odvodnja d.o.o. upoznata je s okolnostima vezanima za evidentiranu potrošnju vode iz javnog sistema vodosnabdevanja u objektu u Kučilovečkoj cesti 50. Utvrđeno je da je do velike potrošnje došlo zbog istovremenog priključenja objekta na dva vodovoda (lokalni i javni) te mogućeg pogrešnog rukovanja internim ventilima u objektu od strane korisnice, čime je tok vode iz javnog vodovoda preusmeren u lokalni vodovod, što je zabeleženo na vodomeru ViO-a u tom objektu. Odeljenje vodnog redarstva ViO-a izašao je u terensku proveru na adresu korisnice u januaru 2025. godine. Od tada smo s korisnicom, kao i Većem gradske četvrti Sesvete koje je nadležno za lokalni vodovod, u intenzivnoj komunikaciji s ciljem rešavanja nastale situacije", stoji u dopisu koji su poslali Jutarnjem.
Opisali su i što se događa usled prekomerne potrošnje vode. Dugovanja se mogu i zamrznuti, ali samo u slučaju da korisnici traže otpis vodnih usluga.
"Kao javni isporučilac, ViO u slučaju prekomerne potrošnje vode u domaćinstvima može delovati samo ako korisnici zatraže otpis vodnih usluga, o čemu smo jasno informisali korisnicu i u sledećim danima očekujemo dobijanje dokumentacije koja će biti podloga za dalje postupanje. S obzirom na to da je potrošnja iskazana i na računima ViO-a, rokovi za naplatu dugovanja pauziraju se predavanjem navedenog zahteva", odgovorili su.
Šaht je uzak i mračan
Mira tvrdi da je niko iz Holdinga nije zvao da ju pita za njenu verziju priče. Kaže da se u šaht nije spuštala zato što to fizički ne može da učini.
"Mene niko nije zvao. Da me nazove taj glavni, ja bih ga samo pitala što da je to njegova baka ili majka od 77 godina. Bi li on promenio svoju odluku? Kažu – ali, prošlo je kroz vaš vodomer. Da, ja to ne sporim, ali zašto je prošlo? Sigurno ne mojom greškom. Ja nisam bila u šahtu. Ja u njega ne mogu ni ući. Znate kako šaht izgleda? Ima metalne stepenice, mora sposobna noga po njima da hoda. Mračno je i usko unutra. Svaka pametna osoba zna da to nisam mogla ja uraditi", pravda se Mira.
Zbog duga od skoro 10.000 evra koji joj visi nad glavom, govori da ne može normalno da spava. I dalje veruje da će neko shvatiti kako ona nije mogla da okrene te ventile.
"Ja ne tvrdim da voda nije prošla, ali – zašto je prošla? Zašto se nije od 2000. godine, od kad je gradska voda tu, to dogodilo. Ja ne gledam što radnici rade u šahtu. Svaki put kada su očitavali vodu, tako su radili. Otvore taj šaht, pogledaju i odu. Prolazim kroz veliki stres. Ne mogu normalno spavati i funkcionisati. Ubilo me je sve ovo", rekla je za kraj.
(Telegraf.rs)