Utvrđuje se uzrok pada tri krana u Luci Bar tokom nevremena: Jedan radnik povređen
Olujno nevreme praćeno vetrom do 200 kilometara na sat, srušilo je i polomilo tri krana (pretovarna mosta), visine od preko 30 metara, dok je težina jednog krana 400 tona
Osnovno državno tužilaštvo Bar ispituje šta je uzrok pada tri krana u Luci Bar gde je lakše tesne povrede zadobio jedan radnik, a materijalna šteta je velika, potvrđeno je barskom Primorskom portalu.
U Luci Bar olujno nevreme praćeno vetrom do 200 kilometara na sat je srušilo i polomilo tri krana (pretovarna mosta), preko 30 metara visine, dok je težina jednog 400 tona.
Samo nekoliko minuta pre nego što se dogodila nezapamćena havarija u Luci Bar, radnici su se udaljili sa radnog mesta što je srećom spasilo njihove živote. Prema saznanjima Primorskog portala radar nije upozorio radnike na nadolazeće nevreme, niti su obavešteni od nadležnih službi o vremenskoj nepogodi toga dana.
“Nakon pada tri krana u Luci Bar na lice mesta je izašao dežurni tužilac. Takođe, na licu mesta su bili veštaci zaštite na radu i veštak mašinske struke. Nakon njihovih nalaza biće jasnije šta je uzrok pada kranova. Ono što se za sada zna je da je materijalna šteta velika”, kazao je rukovodilac Osnovnog državnog tužilaštva tužilac Radovan Đurišić.
Iskusni lučki radnici kazali su za Primorski portal da su usled vremenskih okolnosti koje su zadesile Bar juče, svi kranovi morali biti fiksirani te da se dizalice ne koriste kad je jak vetar i nevreme. Da li je i gde zakazao ljudski faktor pa je izostala i informacija da se očekuje nevreme tek će se utvrditi.
Pivatizovani deo luke Bar, Port of Adria, takođe, je bio na udaru orkanskog vetra. Na njihovim operativnim obalama kranovi nisu pali. Iz Luke Bar juče su saopštili javnosti da tri pretovarna mosta, koje je uništilo nevreme, datiraju još iz 1977. godine.
Međutim, izostala je informacija kada je rađen atest tih kranova i dizalica na što ih obavezuje Zakon. Nezvanično Primorski portal saznaje da je u toku izrada Akta o proceni rizika koji se, inače, dugo nije radio u Luci Bar, koji će propisati bolju zaštitu radnika i osavremeniti neke procedure.
Inače, lučko-tarnsportni poslovi pripadaju zoni opasnosti 1. Raditi na kranovima u nepovoljnim vremenskim uslovima povećava rizike po živote radnika. U nezavidnoj situaciji najvažnije je da nije bilo ljudskih žrtava. Sledi zahtevan posao uklanjanja uništenih kranova i iznalaženje alternative za pretovare roba u Luci Bar.
Jedna od alternative je i mobilna dizalica“LHM 420 koja je dopremljena u Luku Bar, septembra 2020.godine. Mobilna dizalica nabavljena je od nemačke firme ‘Liebherr’, svetskog renomea i jedne od vodećih svetskih proizvođača lučke i druge opreme.
Uz priključke koji su za dizalicu kupljeni i dopremljeni istim brodom, ukupna vrednost te investicije je bila 3.75 miliona evra. Luku Bar ubrzo nakon havarije je posetio ministar saobraćaja i pomorstva Filip Radulović koji je kazao da će “ kao odgovorna Vlada, stati iza Luke Bar”.
"Postoji mogućnost u Zakonu o kontroli državne pomoći da se zbog elementarnih nepogoda daje neki iznos za ovakve stvari. Vlada će pomoći čim dobiju konkretnu cifru o materijalnoj šteti", kazao je ministar.
(Telegraf.rs/Tanjug)