Menja se zakon o saobraćaju u Hrvatskoj: Duplo veća kazna za prebrzu vožnju
Predlagač, Ministarstvo unutrašnjih poslova, povećanje iznosa kazne obrazložilo je činjenicom da sadašnja visina novčane kazne ne ispunjava svoju svrhu, odnosno počinioce prekršaja ne odvraća od ponavljanja prekršaja
Hrvatska vlada je sredinom novembra uputila u proceduru izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima kojima se, među ostalim, planira povećavanje visine novčane kazne za prekršaj neprilagođene brzine s 500 na 1.000 kuna (od 8.000 do 15.500 dinara), navodi Index.
Predlagač, Ministarstvo unutrašnjih poslova, povećanje iznosa kazne obrazložilo je činjenicom da sadašnja visina novčane kazne ne ispunjava svoju svrhu, odnosno počinioce prekršaja ne odvraća od ponavljanja činjenja prekršaja.
HAK Revija (Hrvatski auto-klub) kontaktirala je kabinet ministra Davora Božinovića kako bi utvrdila koliko su strože kazne dosad imale efekta.
- Možemo da kažemo da se represivne aktivnosti policije usmeravaju na sankcionisanje počinilaca prekršaja činjenjem kojih se događaju najteže saobraćajne nesreće ili pridonosi težini stradanja učesnika. Aktivnosti se prioritetno sprovode na lokacijama i u vreme gde, prema analitičkim pokazateljima ili prema saznanjima s terena, počinioci učestalo krše saobraćajne propise - kažu iz kabineta ministra.
Tako su od 1. avgusta 2019. do 31. oktobra 2021. godine utvrđena 1.630.062 prekršaja, i to: 654.883 – brzina veća od dopuštene, 165.831 – nekorišćenje sigurnosnog pojasa, 88.420 – nepropisna upotreba mobilnog telefona, 64.497 – alkoholizovanost vozača, 32.931 – neregistrovano i tehnički nepregledano vozilo, 15.279 – vožnja bez položenog vozačkog ispita i 9.781 prekršaj nekorišćenja zaštitne kacige na mopedima i motociklima.
Pandemija i zaključavanje
Iz kabineta ministra kažu kako je primena propisanih sankcija na kraju 2019. godine rezultirala povoljnim pokazateljima stanja bezbednosti u saobraćaju u odnosu na 2018. godinu, odnosno zabeleženo je: smanjenje broja saobraćajnih nesreća s poginulima za 6.1%, smanjenje broja nesreća s povređenima za 7.3%, smanjenje broja nesreća s materijalnom štetom za 5.7%, smanjenje broja poginulih za 6.3%, smanjenje broja teško povređenih za 9.3% i smanjenje broja lakše povređenih za 7.7%.
- Pandemija korona virusa obeležila je 2020. godinu, koja je uticala uopšteno na život građana u Republici Hrvatskoj, ali i na saobraćajna zbivanja, odnosno u jednom delu smanjen je saobraćaj vozila na putevima - navode u kabinetu ministra.
- Činjenica je da je tokom ove godine, nakon lokdauna u 2020. godini, došlo do svojevrsnog opuštanja građana, što se odrazilo i na više smrtno stradalih u saobraćaju. Jednako tako očigledno je da je ovo negativno stanje posebno generisano kroz letnje mesece (jun, jul, avgust), kad je zabeleženo 105 smrtno stradalih osoba, što je za 19 osoba ili 22.1% više nego 2020. godine - navode iz kabineta ministra za Reviju HAK.
Poseban nadzor na 4 glavne ubice u saobraćaju
Napominju kako će se represivne aktivnosti i dalje usmeravati na nadzor i sankcionisanje prekršaja iz tzv. grupe četiri glavne ubice u saobraćaju, a to su brzina, alkohol, nekorišćenje sigurnosnog pojasa i nepropisna upotreba mobilnog telefona tokom vožnje.
- Jednako tako, posebna pažnja usmeriće se na vozače mopeda i motocikala, vozače bicikala, mlade vozače, recidiviste, vozače kojima je izrečena zaštitna mera zabrane upravljanja vozilima, vozače koji upravljaju vozilima pre sticanja prava, kao i na saobraćajne prekršaje koji utiču na pasivnu sigurnost, poput nekorišćenja zaštitne kacige - navode u MUP-u.
(Telegraf.rs)