Koliko košta taksi u Beogradu, a koliko u glavnim gradovima bivših republika SFRJ: Uporedili smo cene
Svi oni nude određene popuste, a od vozila ima svega: od šklopocije do limuzine
Ako pitate Beograđane da li radije biraju taksi ili gradski prevoz, odgovoriće vam ovo drugo, jer vožnja taksijem po srpskoj prestonici nimalo nije jeftina, mada ne možemo da se pohvalimo ni javnim prevozom. Pa još ako naletite na nekog "divljeg", više nikada nećete ni sesti u vozilo, jer će vas opelješiti. Sa druge strane, naše komšije verovatno više i češće koriste usluge taksi vozila, jer po podacima do kojih smo došli, vožnja taksijem je jeftinija u Zagrebu, Sarajevu, Skoplju i Podgorici, nego u Beogradu. Zato Ljubljana prednjači po ceni taksi prevoza
Dok kod nas postoje posebne tarife u zavisnosti u koje doba dana se vozite, kao i da li je nedelja ili praznik, u zemljama regiona uglavnom postoji jedna cena za sve zone grada. Mnogi taksisti daju i popuste na poziv kako bi primamili klijente, ali, kako smo zaključili nakon dobijenih informacija, vožnja taksijem predstavlja luksuz većini stanovništa.
SRBIJA
Krenućemo prvo od Srbije, tačnije od Beograda. Za razliku od ostalih gradova širom zemlje, vožnja taksijem u Beogradu može da vas košta puno. Još ako upadnete u kolaps, što je uglavnom neizbežno, pa taksista mora da kruži više nego obično, bez 1.000 dinara u džepu ne smete da sednete u vozilo.
Start u Beogradu košta 170 dinara, a taksi službe uglavnom imaju tri tarife: od 06 do 22, kada kilometar košta 65 dinara, od 22 do 06, kada je kilometar 85 dinara i posebnu tarifu nedeljom i praznicima, kada je kilometar 130 dinara. Čekanje po satu je 750 dinara. Imaju i stara ali i nova i udobna vozila, dok taksisti uglavnom slušaju muziku koju vole ili "vode svoju politiku", pa, ako ste raspoloženi, sa njima možete da se ispričate.
Ovako izgleda odnos cena u zemljama regiona:
MAKEDONIJA
Prema postojećoj tarifi, cena starta taksija u Skoplju iznosi 76 dinara (40 makedonskih denara), a svaki naredni kilometar se naplaćuje po 48 dinara (25 makedonskih denara). Čekanje u mestu i vožnja brzinom manjom od 20 kilometara na sat košta 570 dinara (297 makedonskih denara) za svaki sat.
Boreći se za klijente, skoro sve taksi kompanije daju popuste, neke 20, neke 40 posto u zavisnosti od razdaljine i destinacije. Popust, međutim, važi samo na sume iznad 190 dinara.
Procenjuje se da u Skoplju ima oko 2.400 registrovanih taksi vozila, ali je to nedovoljno da opsluži polumilionski grad. Građani muku muče, pogotovo u špicevima, da nađu taksi vozilo, jer su mnogi taksisti prestali da se bave ovim poslom zbog previsokih dadžbina. A oni koji uspeju da "uskoče" u taksi žale se na starost i neudobnost raskantanih vozila, neljubaznost ili brbljivost taksista, neprijatan miris u vozilu...
Kada dođe vreme za naplatu, taksisti po pravilu "nemaju sitno" ili zaokruže sumu na veću cifru. Vozači ni jedne taksi kompanije u Skoplju nemaju prepoznatljivu, čistu i ispeglanu uniformu, već voze u odeći kao da su krenuli na pijacu. Retka su ona taksi vozila koja su relativno nova i udobna, a još ređi ljubazni taksisti koji pitaju klijenta da li žele grejanje ili hlađenje u vozilu, da li im se muzika sviđa ili ne i koji se na kraju vožnje zahvale što ste se baš sa njima vozili i koji vam na izlasku iz taksija požele lep dan, kaže naš dopisnik iz Severne Makedonije (D. J.)
HRVATSKA
I taksi službe u Zagrebu imaju različite cene vožnje, a naravno da nude i određene popuste. Kako smo se informisali na njihovim sajtovima, start košta 160 dinara (oko 10 kuna), kilometar vožnje je 95 dinara (6 kuna), dok sat čekanja iznosi 635 dinara (40 kuna).
Međutim, pronašli smo i neke firme kod kojih je cena vožnje niža, pa tako start košta 80 dinara (5 kuna), svaki kilometar plaća se 48 dinara (3 kune) , dok minimalna tarifa iznosi 205 dinara (13 kuna).
BOSNA I HERCEGOVINA
U najvećoj taksi firmi u Sarajevu, "Sarajevo taksi", start je 120 dinara (2 konvertibilne marke), a vožnja po kilometru iznosi 60 dinara (1 km). Sat vremena čekanja je 725 dinara. Kako smo saznali, ostale taksi službe u gradu imaju nešto jeftiniji start, koji iznosi 90 dinara (12 km).
Za prevoz putnika koriste se razna vozila, od šklopocije do limuzine, kako smo saznali od portala Klix.ba. Kako nam kažu, uglavnom su to dobro održavani automobili.
Zato, kada se nađete u nekoj od prestonica u regionu, slobodno se provozajte bar jednom taksijem sada kada znate koliko će vas otprilike koštati vožnja, pa ćete sami shvatiti po čemu se razlikuju od nas.
CRNA GORA
U gradskoj zoni u Podgorici u firmama poput City taksija prošli biste bez plaćanja startnine, cene kilometra po 0,55 evra, čekanjem 0,15 evra po minuti, a minimalno biste taksisti ostavili 1 evro. Na zvaničnom portalu ističu da ovakve cene važe bez izuzetaka u godini.
SLOVENIJA
Startnina u Ljubljani kreće se po ceni od 0,80 do 1,50 evra, navodi portal "Visit Ljubljana", dok je cena za kilometar vožnje od 0,70 do 1,70 evra.
U firmi "Metro taksi" cenovnik je na sredini: start je 0,95 evra, a kilometar voženje 0,89. Ipak, sat čekanja pitanje je koliko se isplati pošto je najskuplji u regionu - 13,90 evra.
(A. M.)