Četvrt veka misterije: Direktor JAT Živorad Žika Petrović ubijen ispred zgrade, zločin nikada nije rešen

Vreme čitanja: oko 2 min.
Foto: Printscreen/YouTube/Rudar7

Prošlo je četvrt veka od kada je Beograd zanemeo pred vestima o hladnokrvnoj likvidaciji koja se dogodila u noći 25. aprila 2000. godine. Živorad Žika Petrović, generalni direktor Jugoslovenskog aerotransporta (JAT), ubijen je sa četiri hica ispred zgrade u kojoj su živeli njegovi roditelji, u Ulici Jaše Prodanovića na Paliluli. Ovaj zločin ni posle 25 godina nije rasvetljen, a ubice i nalogodavci ostaju nepoznati.

Kobne noći, dvojica napadača sačekala su Petrovića i u njega ispalila hice iz pištolja sa prigušivačem - dva u glavu, dva u leđa. Egzekutori su munjevito pobegli sivim "audijem", kojem se potom izgubio svaki trag.

Mesto gde se dogodilo ubistvo Printskrin: Youtube/RUDAR 7

Petrović je važio za izuzetno sposobnog menadžera koji je uspeo da stabilizuje posrnuli JAT. Iako je bio visoko pozicioniran i smatran bliskim režimu Slobodana Miloševića, nije bio politički eksponiran niti se kretao uz obezbeđenje.

Njegovo ubistvo odmah je dobilo epitet "terorističkog akta" od strane najviših državnih zvaničnika, a tadašnji ministar pravde Dragoljub Janković spekulisao je čak i o "specifičnoj vrsti državnog terorizma, uvezenoj iz inostranstva".

Tokom godina, u javnosti su kružile brojne teorije o motivima ove surove likvidacije, ali nijedna nije zvanično potvrđena.

Spekulisalo se o umešanosti Petrovića u navodni ilegalni transport novca JAT avionima na Kipar u vreme sankcija, pa čak i o misterioznom nestanku "džaka para" namenjenog Marku Miloševiću.

Druga teorija povezivala je ubistvo sa kupovinom novih "Erbasovih" aviona, dok je treća ukazivala na spor oko zakupa kockarnice u hotelu "Slavija", koju su vodila braća Šaranović. Zloslutna je činjenica da su svi potpisnici tog ugovora - Petrović, Branislav Šaranović i advokat Vladimir Zrelec - stradali u atentatima.

Živorad Žika Petrović Foto: Printscreen/YouTube/Rudar7

Ipak, kao potencijalno najopasniji motiv pominjala se borba za kontrolu nad Aerodromom Golubovci u Podgorici. Petrović je, navodno, insistirao da se aerodrom, u koji je JAT godinama ulagao, knjiži na jugoslovenskog avioprevoznika. Angažovao je međunarodne revizore i izveštaj poslao na arbitražu, što je moglo ugroziti interese moćnih krugova u Crnoj Gori.

Nadu da bi slučaj mogao biti rasvetljen podgrejao je iskaz svedoka-saradnika Miladina Suvajdžića - Đure Mutavog 2007. godine, koji je za ubistvo optužio "zemunski klan". Međutim, konkretni dokazi koji bi potkrepili ovu tvrdnju nikada nisu pronađeni.

Živorad Žika Petrović ostao je upamćen kao čovek koji je podigao JAT, obnovio flotu i vratio kompaniji ugled na međunarodnom nebu.

(Telegraf.rs)