Dva su razloga za česte nesreće vozača traktora: Damir Okanović objašnjava koja su potencijalna rešenja

Vreme čitanja: oko 2 min.

Posledice naletanja automobila na traktor su u većini slučajeva tragične

Foto: D. K., Milena Đorđević

Vozačima traktora svakodnevno se upućuju apeli koji se tiču bezbednosti u saobraćaju, a sve češće su i kontrole zbog čestih nesreća sa smrtnim ishodima koje su brojnije tokom leta kada su u toku radovi. Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja objašnjava da postoje dva glavna razloga za česte nesreće u kojima učestvuju vozači traktora.

Tokom ovog leta, za manje od tri meseca, u nesrećama u kojima su učestvovali traktori nastradalo je najmanje 13 osoba. Kako kaže Okanović, traktori su problematični iz dva razloga - zbog nezgoda na putevima i nezgoda u šumama i na zemljanim terenima.

U prethodnih pet godina dogodilo se ukupno 170 saobraćajnih nezgoda sa poginulim licima u kojima su učestvovali traktori, kao i 1227 sa povređenim licima.

- Ono što je kritično kod traktora je to da su često neosvetljeni noću. Po našem zakonu, traktor noću i u uslovima smanjene vidljivosti mora da ima žuto rotaciono svetlo koje je vidljivo sa svih strana. Na zadnjoj strani traktora, odnosno prikolice, mora da ima oznake za spora vozila. Te oznake podsećaju na trouglove za prinudno zauustavljanje. Naravno, trebalo bi da imaju ispravna poziciona svetla pozadi i oborena svetla napred. Međutim, neretko se dešava da na putu traktor nema nijednu svetlost. Tada dolazi do naletanja na traktor, odnosno na prikolicu sa zadnje strane - kaže Okanović za Telegraf.rs.

Ono što Okanović objašnjava slikovito ilustruje video snimak zabeležen na putu u Donjem Barbešu kod Niša, na kom se vidi da traktor nije bio obeležen ili osvetljen ni na jedan način, te je predstavljao opasnost po bilo koga ko se kretao iza njega. Vozač automobila koji je snimio celu situaciju, na kratko je ugasio svetla kako bi pokazao da traktor potpuno nestaje u mraku i nazire se samo svetlost prednjih farova. Ipak, bez obzira na taj izvor svetlosti, vozači ne bi mogli da procene da li traktor ima prikolicu i koliko su mu blizu.

Posledice su u takvim slučajevima, po pravilu, tragične, jer se na zadnjem delu traktora nalaze priključci ili druge oštre ivice.

- Kada naletite na traktor, to nije automobil, pa da pozadi ima prtljažnik kao nešto što će da amortizuje udar, nego nalećete na vrlo oštre i nezgodne delove traktora, priključke ili prikolice. Sa druge strane, problem kod traktora je i levo skretanje - kada traktor, bez prethodne provere da li ga neko pretiče, započne skretanje ulevo. Onda dolazi do sudara traktora i vozila koje se kreće u istom smeru i pokušava da obiđe traktor. To su najčešći problemi na putu - dodaje.

Objašnjava i da do prevrtanja traktora van puteva, u šumama i na ostalim neravnim terenima, jer vozači traktora precene svoje mogućnosti.

- Ono što bi doprinelo da posledice budu blaže jeste da na traktoru postoji kabina ili zaštitni ram. Najščešće stradaju vozači takozvanih otkrivenih traktora - onih koji nemaju zaštitni ram, ni kabinu, zbog toga je nedavno započeta akcija da se ti ramovi dele besplatno - zaključuje Okanović.

(Telegraf.rs)