Sve što znamo o padu aviona kod Batajnice: Telo pilota na obdukciji, slede veštačenja i saslušanja svedoka
Avio je, nakon pada, završio u njivi, među kukuruzima. Ubrzo je buknula vatra, a policija je pronašla telo nastradalog pilota
Pilot Aleksandar A., koji je upravljao ultralakim avionom Esqual VM-1C, poginuo je juče pri padu tog aviona u njive kod Batajnice, u blizini aerodroma "13. maj". Pilot je tokom leta otkrio da je avion neispravan, a kontroli letenja je, već nekoliko minuta nakon poletanja, rekao da ne može da uspostvari kontrolu nad letelicom.
Kako saznaje Telegraf.rs, avion je bio u padu zbog neispravnog zakrilca, koje je otpalo. Pilot je pokušao da ga prizemlji, ali je letelica bila veoma nestabilna i "klatila se". Avion je "klizio" po njivi, da bi se na bi se na kraju zapalio, a pilot poginuo.
Telo pilota poslato je na obdukciju, a čeka se veštačenje aviona. Takođe, Više javno tužilaštvo, koje vodi istragu, saslušaće ljude sa kojima je pilot u kontaktu neposredno pre nesreće.
Meštani mislili da se pali strnjika
Avio je, nakon pada, završio u njivi, među kukuruzima. Ubrzo je buknula vatra, a policija je pronašla telo nastradalog pilota.
- Avioni ovde često kruže, idu jako nisko i često im mahnemo. Danas sam ga video odavde da je išao, ali nisam video da je pao, video sam dim. Posle samshvatio da je na 500 metara odavde pao deo aviona - rekao je za Telegraf.rs, meštanin Dragan Kerečki nakon pada aviona.
Kako je rekao, oko devet sati video je avion i "mahnuo mu", a oko 12 sati video se dim.
- Dim jeste bio gust, ali nisam obraćao pažnju, jer se u ovo vreme često pali strnjika. Ovo je prvi put da sam doživeo tako jedan nesrećan slučaj - dodao je.
Kako je rečeno iz MUP Srbije, odmah nakon nesreće, odnosno gubitka kontakta sa letelicom Spasilačko-koordinacioni centar Direktorata civilnog vazduhoplovstva uzbunio je Helikoptersku jedinicu MUP-a Srbije koja je poslala dežurni helikopter u pretragu. Letelica je locirana za manje od 10 minuta.
Dve istrage
Povodom pada letelice vodiće se dve istrage - civilna i strukovna, koja obično traje tri meseca, objasnio je osnivač portala "Tango siks" Petar Vojinović.
- Istraga zbog pada letelice u kojoj je poginuto pilot, vlasnik letelice, biće civilna, vodiće je tužilašto, kako bi utvrdilo da li je bilo kriminaliteta i sličnih namera, i ona vazuhoplovna iz Centra za istraživanje vazuhoplovnih nesreća, čiji je cilj da analizira tehničke i aspekte ljudskog faktora kako bi se izvukle pouke i lekcije i kako se nešto tako ne bi više ponovilo - rekao je Vojinović za Tanjug.
Dodao je da se u istrazi o padu ultra-lake letelice Esqual VM-1C angažuju stručnjaci iz raznih oblasti, da se tehnička ekspertiza radi na fakultetu, a analizira se i "istorija" pilota. Vojinović je ukazao na to da kod nas generalna avijacija, ne aviosaobraćaj, već rekreativna, privatna avijacija, nije zabeležila udes sa fatalnim ishodom duže od dve godine.
- Poslednji udes sa fatalnim ishodom na aerodromu "13. maj" dogodio se 2018. godine i po sredi je bio ljudski faktor. Od osnivanja tog aerodroma 2001. godine ovo su jedina dva udesa sa fatalnim ishodom - naveo je on.
Razlozi za nesreću mogu biti brojni, a činjenica da je letelelica uspešno poletela govori da su se problemi pojavili posle toga. Sreća u nesreći je, kako smatra, da je očevidac bio jedan od najiskusnijih pilota ovakvih letelica i da je video šta se dešavalo, da mu je pilot rekao da ima poteškoća sa komandama i kontrolom letelice. To može, kao je ocenio, da znači svašta, a istraga će utvrditi da li je pilot možda dobio srčani udar, da li se nešto zaglavilo ili otpalo...
Prema njegovim rečima, tu je i činjenica da je otpao deo letelice, što je pomenuo očevidac. Na pitanje šta kaže statistika, odnosno šta može da krene po zlu, Vojinović poseća da to što je rekareativna i privatna avijacija u Srbiji bila dve godine bez ikakvih udesa sa fatalnim ishodom predstavlja dobar bezbednosni rezultat.
Uzrok nesreća je, najčešće, ljudski faktor.
- Tehnika jako retko otkazuje, ali i ona mora da se nadgleda, pa tu opet dolazimo do ljudskog faktora. Mašine se kvare i sada će biti najvažnije da se utvrdi uzrok nesreće - rekao je on.
Kada je u pitanju prizemljenje letelice na terenu kakav je bio onaj na kom je avion pao, to nije problem ukoliko dođe do otkazivanja motora aviona, ali, ukoliko dođe do strukturnog oštećenja, kao u ovom slučaju, to može da bude kobno.
Ultralaka letelica koja se srušila u Batajnici je Esqual VM-1C, u vlasništvu "Arsi Aviation". Njegova oznaka je YU-A299.
Brzina leta ovog aviona je 220-230 kilometara, ima dva rezervoara po 50 litara.
Domet leta zavisi od brzine leta, a može biti i do 1.500 kilometra uz manje brzine.
(Telegraf.rs)