Vojinović: Vodiće se dve istrage o padu ultra-lake letelice, telo nastradalog na obdukciji

Vreme čitanja: oko 3 min.

U padu aviona, kako je "Telegraf.rs" objavio juče, poginuo je pilot Aleksandar A.

Povodom pada ultra-lake letelice, koja se u četvrtak srušila nedaleko od aerodroma "13 maj", kod Zemun Polja, vodiće se dve istrage - civilna i ona strukovna, koja obično traje tri meseca, izjavio je osnivač portala "Tango siks" Petar Vojinović.

"Istraga zbog pada letelice u kojoj je poginuto pilot, vlasnik letelice, biće civilna, vodiće je tužilašto, kako bi utvrdilo da li je bilo kriminaliteta i sličnih namera, i ona vazuhoplovna iz Centra za istraživanje vazuhoplovnih nesreća, čiji je cilj da analizira tehničke i aspekte ljudskog faktora kako bi se izvukle pouke i lekcije i kako se nešto tako ne bi više ponovilo", rekao je Vojinović za Tanjug.

Dodao je da se u istrazi o padu ultra-lake letelice Esqual VM-1C angažuju stručnjaci iz raznih oblasti, da se tehnička ekspertiza radi na fakultetu, a analizira se i "istorija" pilota. Vojinović je ukazao da kod nas generalna avijacija. ne aviosaobraćaj. već rekreativna, privatna avijacija, nije zabeležila udes sa fatalnim ishodom preko dve godine.

"Poslednji udes sa fatalnim ishodom na aerodromu '13. maj' dogodio se 2018. godine i po sredi je bio ljudski faktor. Od osnivanja tog aerodroma 2001. godine ovo su jedina dva udesa sa fatalnim ishodom", naveo je on.

Prema njegovim rečima, Esqual VM-1C je visokoperformansna ultra-laka letelica čiji je inženjerski i proizvodni projekat sada pokojni Aleksandar Arsić otkupio pre 10 godina od grupe inženjera iz Španije. Bio je to pouzdan i kvalitetan projekat, naveo je osnivač portala "Tango siks". "Globalno ih je proizvedeno oko 20 primeraka. Nakon otpočinjanja proizvodnje u Srbiji izrađeno ih je ne više od pet. Letelice su proizvođene u kitu (segmentima koje kupac sam sastavlja), ne serijski", naveo je on i precizirao da se letelica registracije YU-A299 srušila nakon poletanja sa aerodroma "13. maj" kod Zemun Polja. Takve letelice su popularnije u opštoj avijaciji, jeftine su i podjednako moraju biti sertifikovane kao sve ostale, rekao je Vojinović i dodao da pilot mora da ima dozvolu, da poštuje sve procedure.

Prema njegovim rečima, razlozi za nesreću mogu biti brojni, a činjenica da je letelelica uspešno poletela govori da su se problemi pojavili posle toga. Sreća u nesreći je, kako smatra, da je očevidac bio jedan od najiskusnijih pilota ovakvih letelica i da je video šta se dešavalo, da mu je pilot rekao da ima poteškoća sa komandama i kontrolom letelice. To može, kao je ocenio, da znači svašta, a istraga će utvrditi da li je pilot možda dobio srčani udar, da li se nešto zaglavilo ili otpalo... Prema njegovim rečima, tu je i činjenica da je otpao deo letelice, što je pomenuo očevidac. Na pitanje šta kaže statistika, odnosno šta može da krene po zlu, Vojinović poseća da to što je rekareativna i privatna avijacija u Srbiji bila dve godine bez ikakvih udesa sa fatalnim ishodom predstavlja dobar bezbednosni rezultat.

Prema njegovim rečima, statistički, ljudski faktor je najčešći uzor nesreća.

"Tehnika jako retko otkazuje, ali i ona mora da se nadgleda, pa tu opet dolazimo do ljudskog faktora. Mašine se kvare i sada će biti najvažnije da se utvrdi uzrok nesreće", rekao je on.

Na pitanje kako je moguće prizemljiti ultra-laku letelicu na terenu poput onoga kod Zemun polja, u kukuruzištu, Vojinović navodi da, kada motor otkaže, to ništa nije strašno jer su letelice tako napravljene da mogu da jedre bez pogona određeno vreme, ali da je problem ako se dogodi strukturno oštećenje, što se ovde pominje.

Istragu vodi više javno tužilaštvo u Beogradu.

U padu aviona, kako je "Telegraf.rs" objavio juče, poginuo je pilot Aleksandar A. Njegovo telo predato je na obdukciju.

(Telegraf.rs)