"Pravda je umrla, malo je reći - skandal": Vozaču autobusa koji je usmrtio malog Despota (4) umanjena kazna
Despotov otac Vukašin ističe da kazne moraju da se pooštre kako još neko ne bi doživeo sudbinu koju je doživeo njegov četvorogodišnji sin
Vozaču autobusa koji je osuđen za saobraćajnu nesreću u kojoj je pogunuo mali Despot Mrđić (4), kazna zatvora smanjena je sa prvobitne četiri na dve i po godine.
Despotovi roditelji odluku apelacionog suda smatraju sramotnom.
- Ročište Apelacionog suda je bilo 10. oktobra. Nama je usmeno rečeno da se žalba osuđenog odbija, da je neosnovana. Međutim, pre nekoliko dana smo dobili informaciju da je kazna od četiri godine, koja je sama po sebi sramotna, smanjenena na ništavnih dve i po godine. Ja sam posle toga otišao u sud i proverio informaciju. Mi, kao roditelji deteta koje je monstruozno ubijeno, nemamo pravo na žalbu, što je takođe skandalozno. Zbog takvog ponašanja Apelacionog suda i sudskog sistema uopšte, moja porodica i ja smatramo da je pravda, blago rečeno, umrla. Da se za ubistvo deteta od četiri godine dobije samo dve i po godine zatvora, to je, malo je reći, skandal - priča za Telegraf.rs Despotov otac Vukašin Mrđić.
On ističe da je vozač autobusa koji je usmrtio Despota i dalje zvanično zaposlen u GSP-u, a da takođe za jednu privatnu firmu vozi turističke ture van Srbije.
- Ne znam da li bi se ti ljudi koje on prevozi vozili u istom tom vozilu da znaju da je on ubio dete od četiri godine i da nema trunku kajanja - dodaje.
Napominje da je cela situacija veliki šok za porodicu, s obzirom na to da su smatrali da ni prva presuda na četiri godine zatvora nije bila pravedna i dovoljno visoka.
- On se žalio na presudu od četiri godine i žalba je prihvaćena. Mi, kao roditelji deteta koje je ubijeno, ni u jednom momentu nismo imali pravo ni na šta i ništa što je naš advokat tokom celog postupka predlagao nije uzeto u obzir. Bukvalno ništa. Svaki predlog našeg advokata je bio odbačen - objašnjava.
"Borimo se za više kazne"
Dodaje da trenutna situacija nije obeshrabrujuća samo za njegovu porodicu, već i za druge roditelje. Kako ističe, situacija u našem pravosuđu je takva da "ako vam neko stane na žulj, možete da ga udarite automobilom i da dobijete godinu do dve dana zatvora, a nakon dve trećine izdržane kazne da izađete na slobodu i bude vam vraćena vozačka dozvola".
Zasad nije poznato gde ni kada će vozač autobusa da ide na izdržavanje zatvorske kazne, a vozačku dozvolu i dokumenta za prelazak granice i dalje ima.
- Nažalost, to je slika društva u kom živimo. Da se neko ko je ubio dete na tako svirep način tako ponaša. Pravosudni organi gledaju na takav način. Sutra to može da bude neko drugi. Zato se mi sve vreme od kad se dogodila nesreća borimo da promenimo nešto, da se kazne pooštre, da se promeni član zakona i da najmanja zaprećena kazna bude 15 godina za ovakvo delo. Ako se bavite tim poslom, vi ste profesionalni vozač. Kao profesionalni vozač, neeko ne može da se ponaša isto kao neko sa regularnom vozačkom dozvolom, ko je položio pre nekoliko godina. To su profesionalci, za njih moraju da postoje stroži kriterijumi što se tiče samog polaganja vozačkog ispita, ali i njihove kontrole u toku obavljanaja dužnosti. Ne može pravosnažno osuđen čovek da ima pasoš i vozačku dozvolu - dodaje.
Obrazloženje suda bilo je da se vozaču uvažavaju olakšavajuće okolnosti, ali porodici nije saopšteno koje su olakšavajuće okolnosti u konkrentom slučaju.
- Koja olakšavajuća okolnost može da bude čoveku koji je na izricanju krivice rekao "Pa eto, desilo se"? Neko ko je monstrum, pa zgazi mačku ili kuče kolima, sigurno ima više empatije. Čovek nijednog momenta tokom celog postupka nije rekao izvini. Ne kažem da bi meni i mojoj porodici to zenšto značilo, ali je ljudski. Pokojni patrijarh Pavle je lepo govorio : "Svi smo mi ljudi, ali retko ko je čovek" - kaže Vukašin.
"Bahate se jer su kazne niske"
Kako ističe, bez obzira na sve, njihova borba za strože kazne za vozače se nastavlja. Petnaest roditelja dece koja su ubijena od strane bahatih vozača se udružilo i pokrenulo peticiju za promenu Zakona o bezbednosti saobraćaja koju je do sada potpisalo više od 20.000 ljudi.
- Zalažemo se za veću kontrolu vozača, smanjivanje dozvoljene brzine u zonama škole i u blizini pešačkoih prelaza i za pooštravanje kaznene politike. Naše sudstvo sudi po tome kakva je praksa. Koliko ja znam, mi nismo u anglosaksonskom sistemu prava, pa da imamo presedan i da se po tome sudi. Tužioci, sudije, radite po zakonu, radite svoj posao kako treba. Pogledajte šta se desilo pre neki dan u Zemunu. Čovek je udario devojku kolima, nije je pogledao, nego je izašao da se svađa s ljudima. Takav vid ponašanja je prouzrokovan time što su kazne mizerne. To je posledica našeg sudstva. I kakva je poruka poslata time da je neko ko je vozio sa 1,8 promila alkohola u krvi udario ljudsko biće pešačkom prelazu i umesto da joj pomogne ili je stavi u auto i odveze je u Zemunsku bolnicu, izašao da se svađa? To je praksa bahatih vozača jer znaju da im sud neće ništa - dodaje.
Napominje i da ljudi koji dobiju takve kazne zatvora idu u "idu u zatvor poluotvorenog tipa, gde dobijaju slobodne vikende da idu kući, imaju godišnji odmor, kao da je neko otišao u rehabilitacioni centar i da je tu zato što hoće i zato što mora".
- Najgore od svega je što će, ako se nešto ne promeni u smislu kontrole i kaznene politike, ovakvih slučajeva da bude sve više - ističe Despotov otac.
Podsetimo, Despot Mrđić je poginuo 24. novembra 2020. godine u Prvomajskoj ulici u Zemunu. Kada je sa bakom izlazio iz autobusa, vozač je prerano zatvorio vrata i pritom zakačio nogu četvorogodišnjaka, a potom nastavio da vozi do sledeće stanice, kada ga je zaustavila patrola policije.
Vozač autobusa je isključen iz saobraćaja tek nakon obrnutog kruga i pređenih 11 kilometara. Tužilaštvo je čekalo celih osam meseci, da bi na kraju podiglo optužnicu protiv vozača zbog teškog dela protiv bezbednosti javnog saobraćaja sa smrtnim ishodom. Iako je za takvo delo predviđena kazna do osam godina zatvora, vozač je u matru prošle godine osuđen na četiri godine, da bi ta kazna sada bila smanjena na dve i po.
(Telegraf.rs)