Ovo su tri crne tačke u Srbiji gde najviše ljudi gine: Sve više vozača pod dejstvom narkotika i alkohola
Od početka godine otkrili smo oko 570 vozača koji su bili pozitivni na neku vrstu opijata. Što je za 75 odsto više u odnosu na prošlu godinu. Najčešće je reč o kanabisu
Devojčice od šest i 11 godina iz Srbije juče su podlegle povredama koje su zadobile u dve odvojene saobraćajne nesreće. Crna statistika govori da je od početka godine nastradalo 90 ljudi, a tragedijama na drumovima najčešće su kumovale brza vožnja i alkohol.
Poznato je da je u januaru u razmaku od nekoliko dana poginulo četvoro mladih ljudi koji su imali probnu vozačku dozvolu. O tome da li možemo da sprečimo teške saobraćajne nesreće u intervjuju za "Telegraf.rs" govori Vladimir Vida, major iz Uprave saobraćajne policije Srbije.
- Kakva je situacija u Srbiji kada je reč o saobraćajnim nezgodama u odnosu na prošlu godinu?
- Od početka ove godine poginulo je 90 ljudi što je za 13 više nego za isti period prošle godine. Ukupno je bilo oko 7.200 nesreća sa više od 3.000 povređenih ljudi. Ova brojaka jeste zabrinjavajuća.
- Koje su tri crne tačke?
- Prema podacima kojima raspolažemo sada je auto-put gde je četvoro ljudi nastradalo, zatim Ibarska magistrala gde je stradalo dvoje ljudi i put od Pojata ka Užicu gde je problem što je to put sa dve saobraćajne trake gde ima svih učesnika u saobraćaju.
- Kako se roditelji ophode kada je reč o bezbednosti dece u vozilima?
- Prema podacima Agencije za bezbednost u saobraćaju malo više od polovine roditelja svoju decu vezuje na propisan način. Susrećemo se sa primerima gde roditelji dete stavljaju u krilo i tako voze. Nisu ni svesni kakve posledice to može da ima. Dete od malih nogu treba učiti kako se vozi i ponaša u vozilu. Kad preraste auto-sedište da sedi na zadnjoj klupi i da od 12 godine može sedeti na prednjem sedištu. Inače, prošle godine imali smo primer tetke koja je dete vozila tako što je ono sedelo na prozoru automobila. Kažnjena je sa 120.000 dinara i 9 meseci zabranom upravljanja vozila. Ne smem ni da pomislim šta bi se dogodilo da je došlo do kontakta sa drugim vozilom. Kazna za roditelje koji na nepropisan način voze svoje dete kreće se od 5.000 dinara.
- Kakva je situacija kada je reč o pijanim vozačima u Srbiji?Kako se policiji pravdaju pre i nakon alkotestiranja?
- Imali smo razne primere od toga da su jeli čokoladu sa alkoholom, pa odatle on u krvi do toga je "vozač jeo belo grožđe". Naravno, da smo sve to ranije ispitali i da je to nemoguće. Svako ko posumlja u rezultat alko-testiranja može da zatraži vađenje krvi. Ukoliko vozač odbije alkotestiranje on se kažnjava novčanom kaznom od 120.000 dinara.
- Koja je dozvoljena količina alkohola u krvi?
- Kada je reč o takozvanim "običnim" vozačima to je 0.2 promila. U prevodu možete popiti jednu čašu piva, ili pola čaše vina. Kod profesionalnih vozača, instruktora vožnje, kod vozača dvotočkaša i budućih kandita vrednost je 0 promila. Moj savet je da kada se vozi ne pije se ni malo.
- Kada je reč o vozačima koji voze pod dejstvom psihoaktivnih sitaucija kakva je situacija u Srbiji?
- Od početka godine otkrili smo oko 570 vozača koji su bili pozitivni na neku vrstu opijata. Što je za 75 odsto više u odnosu na prošlu godinu. Najčešće je reč o kanabisu. Inače, do sada su tri vozača koja su bila pod dejstvom narkotika izazvala saobraćajnu nesreću sa smrtnom posledicom. Vozač za koga se utvrdi da je pod dejstvom nekog opijata isključuje se na 12 sati iz saobraćaja i vodi se u policijsku stanicu na zadržavanje, kao i novčana kazna od 20 do 40.000 dinara ili kazna zatvora do 15 dana.
- Ko je rekorder u ovoj godini po brzoj vožnji?
- Reč je o jednom stranom državljaninu. Vozio je čak 233 kilometra na sat na delu auto-puta. On je kažnjen sa 120.000 dinara i zatvorskom kaznom u trajanju od 30 dana. Takođe, jedan naš državljanin vozio je čak 209 kilometara na sat tamo gde je maksimalna dozvoljena brzina bila 80. Još tragičnije od svega jeste taj podatak što on nije imao vozačku dozvolu i u trenutku upravljanja vozilom bio je pod dejstvom alkohola čak više od jednog promila.
- Kada je reč o mladim vozačima u našoj zemlji šta nam možete reći?
- U dve odvojene nesreće u januaru poginuo je četvoro mladih vozača. I jedno i drugo imali su probnu vozačku dozvolu, a automobilom su upravljali u noćnim satima. U prvom slučaju istraga je obustavljena jer je vozač nastrdao, u drugom devojka koja je vozila sa probnom vozačkom i pod dejstvom alkohola nalazi se u pritvoru. Rekao bih da su u slučaju mladih vozača problem roditelji. Oni su ti koji se trude da što pre detetu daju da voze. Samo da vam napomenem da smo prošle godine imali 9.500 vozača koji su noću vozili sa probnom dozvolom kada im je zabranjeno da upravljaju. Roditelji su ti koji svoja vozila daju deci.
- Sve češće se susrećemo sa slučajevi gde nakon nesreće sa smrtnim ishodom vozač pobegne. Da li znate šta je razlog za takvu njihovu odluku ?
- Često vozač koji izazove saobraćajnu nesreću je u već takozvanom činjenju nekog prekršaja, da li vozi bez vozačke dozvole, ili je pod dejtvom alkohola i on se nada da bi tim bežanjem jednostavno izbegao odgovornost. Međutim, to im je otežavajuća okolnost. Moj savet vozačima je da priteknu u pomoć povređenom, pozovu lekare i policiju i to će sudija imati u vidu.
- Koja su tri faktora koji utiču na veliki broj neseća sa smrtnim posledicama ?
- Na prvom mestu je brzina. Kada je u pitanju alkohol on je prisutan u svakoj petoj nesreći gde ima poginulih. Inače, sto ljudi godišnje pogine baš zbog toga što nije koristilo sigurnosni pojas.
Prema rečima našeg sagovornika, najteže im padaju nesreće u kojima su žrtve deca. Te slike ostaju za ceo život i nikada se ne zaboravljaju.
(Telegrfa.rs)