Okanović za Telegraf: Život u saobraćaju je sve jeftiniji, kaznena politika kao i pre 40 godina

Pijani vozač je od 20 do 40 puta opasniji od treznog. Za tri dana krajem prošle godine policija zaustavila oko 1000 pijanih vozača

"Život u saobraćaju se sve manje ceni, odnosno sve je jefteniji", ovako za Telegraf.rs tvrdi Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost u saobraćaju koji je zajedno sa Borisom Antićem, profesorom na Saobraćajnom fakultetu za naš portal govorio na temu nesreća u kojima su deca stradala, o pijanim i mladim vozačima, ali i o kaznenoj politici u našoj zemlji.

Devojčica (11) i dečak (15) nastradali su pre desetak dana u dve odvojene nesreće u Srbiji po istom scenariju- pokušali su da iza autobusa pretrče ulicu kada su ih pokosili vozači. Uhapšeni vozači koji se sumnjiče da su usmrtili mališane na saslušanju su se branili da "nisu mogla da izbegnu tragediju".

  • Ko je zakazao u sistemu i kako smo dogodili da deca olako stradaju?

- Zaista bih voleo da upoznam nastavnika koji je radio sa ovom decu i da ih pitam šta su učili sa njima. Porodica je na prvom mestu, ali roditelji nemaju taj kapacitet i smatram da država treba da preuzme na sebe odgovornost da sadašnjim generacijama da znanje- tvrdi Okanović.

  • Da li su vozači mogli da izbegnu tragediju?

- Moram da kažem da su vozači imali minimalne šanse da izbegnu tragediju. Kratko je vreme i mali prostor koji su vozači imali na raspolaganju - kaže profesor Antić.

  • Koja je kazna po našem zakonu propisana za vozače u pomenutom slučaju stradanja dece van pešačkog prelaza?

- Ukoliko je iz nehata došlo do nezgode sa smrtnom posledicom prema našem zakonu zaprećena je kazna zatvora od jedne do osam godina. Ukoliko je sa umišljajem od dve do 12 godina. Evo šta znači umišljaj, a šta nehat. Nehat je kada prosto niste hteli, zakon kaže olako ste držali da zabranjena posledica neće nastupiti ili da ćete je moći sprečiti. Umišlaj je po našoj sudskoj praksi kada je učesnik bio pod dejstvom alkohala ili pod dejstvom opijata ili prošao na crveno svetlo. Međutim, postoje slučajevi u praksi po mom mišljenju za koje ne smatram da je bio nehat, a tužilaštvo to tako kavlifikuje. Primer za to je saobraćajna nesreća na Karaburmi kada je stradao dečak od devet godina. Prema onome što znamo vozač je započeo preticanje autobusa neposredno ispred pešačkog prelaza gde je došlo do udarca u dete koje je bilo na pešakom prelazu. Tada se postavlja i pitanje zbog čega je to nehat? Vozač koji se približava pešačkom ne može da kaže ja nisam očekivao pešaka- objašnjava Okanović i dodaje da po "razvrstavanju nehata i umišljaja naša sudska praksa kao pre 40 godina i ništa se nije promenila".

  • Srpska groblja su puna žrtava pijanih vozača. Koji je promil alkohola dozvoljen?

- Alkohol na svakog čoveka drugačije deluje i to je više razlog da ne sedate za volan, ako ste prethodno pili. Ne treba licitirati sa time da li ćete popiti jednu ili dve čašice . Jednostavno ukoliko ste vozač i ukoliko učestvujete u saobraćaju ne konzumirajte alkohol- poručuje profesor Antić.

Prema rečima Damira Okanovića, kada nekoga usmrtite ili ga učinite invalidom niste samo njega. Ubili ste mu i majku i oca i sestru. Celu jednu familiju ste upropastili. Pijani vozač je od 20 do 40 puta opasniji od treznog.

  • Poslednjih dana u dve nesreće nastradalo je četvoro mladih. Šta je po vama razlog?

- U slučaju stradanja dve devojke u nesreći kod Vladičinog Hana nadam se da će policija da ispita i kakav je bio kolovoz tog dana. Kolovoz ne sme da bude klizav. Tako je tužilaštvo u slučaju pogibije dvojice momaka kod Vršca, odustalo od istrage zbog saznanja da su proklizali. Mora da postoji odgovoran za tragediju- tvrdi Okanović.

Video: Boris Antić, profesor Saobrćajnog fakulteta o mladim vozačima

(Telegrf.rs)