Gram kokaina u Novom Sadu košta od 50 do 120 evra: Potisnuo droge na tržištu, a dolazi ovim putevima
Ovakvi podaci ne treba da čude jer vodeće balkanske kriminalne grupe koje su uspostavile potpunu dominaciju na kokainskom tržištu imaju potrebu da snabdevaju malo, lokalno tržište
Pripadnici Ministarstva unutrašnjih poslova u Beogradu, u saradnji sa policijskim službenicima Policijske stanice Raška početkom prošle nedelje zaplenili su 6,7 kilograma čistog kokaina i uhapsili M. A. (49) zbog postojanja osnova sumnje da je izvršio krivično delo neovlašćena proizvodnja i stavljanje u promet opojnih droga.
Policija je na administrativnom prelazu Jarinje zaustavila automobil marke audi, kojim je upravljao osumnjičeni, a pretresom vozila policijski službenici su sa službenim psom, u posebno napravljenom bunkeru, pronašli šest paketa sa narkoticima.
Sumnja se da je M. A. drogu preuzeo u Albaniji i da je bila namenjena daljoj prodaji na teritoriji Beograda.
Iako su kriminalci s područja zapadnog Balkana jedni od vodećih igrača u međunarodnoj trgovini kokainom, podaci o zapleni sugerišu da ja na području regiona relativno malo kokaina. U 2019. godini policija šest zemalja sa zapadnog Balkana je zaplenika 255,4 kilograma kokaina, što je za trećinu manje nego 2018. godine. Većina zaplena se odigrala u Albaniji.
Ovakvi podaci ne treba da čude jer vodeće balkanske kriminalne grupe koje su uspostavile potpunu dominaciju na kokainskom tržištu, zbog lanca moći koji su ostvarili od izvora kokaina do potrošača u Evropi, zapravo nemaju potrebu da beli prah transportuju pomenutim rutama, osim prilikom snabdevanja malog ali ipak rastućeg lokalnog tržišta, navodi se u najnovijem izveštaju Globalne inicijative za borbu protiv transnacionalnog organizovanog kriminala koji se bavi trendovima krijumčarskih ruta u zemljama zapadnog Balkana.
Na osnovu dosadašnjih pokazatelja, primećuje se da su ipak luke u Albaniji i Crnoj Gori (Drač i Bar) postale interesantne narko-dilerima. Skupoceni beli prah u ove luke pristiže u velikim tovarima svežeg voća ili povrća, odakle se dalje širi automobilima i kamionima.
Glavna ulazna tačka je luka Bar u Crnoj Gori, a droga odande uglavnom odlazi na sever preko Nikšića, zatim u BiH, tačnije u Trebinje ili Bileću. Odatle dalje putuje severno ka Mostaru i Sarajevu i eventualno u Hrvatsku. U ovoj fazi transporta kilogram kokaina na veliko košta između 35.000 i 38.000 evra, navodi se u izveštaju Ministarstva unutrašnjih poslova.
Ova ruta ima i alternativu – droga odlazi u Podgoricu, a zatim dalje u Rožaje, onda ili severno ka Novom Pazaru ili istočno ka Peći na KiM. Iz ovih krajeva droga se mahom dalje transportuje u velike gradove za potrebe lokalnog tržišta. Tako je kilogram kokaina u Beogradu moguće nabaviti po veleprodajnoj ceni od 35.000 do 50.000 evra.
Prema nezvaničnim našim saznanjima, gram kokaina u Novom Sadu košta od 50 pa do čak 120 evra, u zavisnosti od njegove čistoće.
Već neko vreme kokain je potisnuo druge droge u Novom Sadu. Po rečima upućenih, pad zarade na marihuani opredelio je dilere da prvo „prošire ponudu” kokainom, a neki od njih su se vremenom i potpuno „posvetili” trgovini tom drogom.
– Odavno je dokazan taj paradoks da u kriznim vremenima raste potražnja za skupim stvarima i slična stvar se dešava i na narko-tržištu, gde je, po prikupljenim podacima, značajno porasla potrošnja kokaina, ali i sintetičkih droga – „spida” i „ekstazija” – prenosi dnevnik.rs
Drugi razlog za veće prisustvo kokaina je i znatno veća zarada u odnosu na ostale vrste droge.
– Na gramu kokaina mogu da zarade i do 50 evra, dok za toliku zaradu na marihuani moraju da preprodaju desetak grama, a da bi prodali desetak grama, moraju da obave i desetak primopredaja, što znatno povećava rizik od toga da budu uhvaćeni na delu. Osim toga, značajno se razlikuje i klijentela jer, dok marihuanu uglavnom kupuju klinci, i to najčešće bukvalno na ulici, kokain naručuju obično dobrostojeći kupci kojima se kokain isporučuje na adrese i mesta koja su daleko od očiju policije, ali i znatiželjnika koji bi to mogli videti – prenosi dnevnik.rs
Nekada se kokain takvim rutama šalje i ka Bugarskoj i Turskoj, gde se isporučuje kao kompenzacija za heroin.
Kokain koji stiže u Albaniju mahom ulazi preko luke Drač. Procenjuje se da je cena po kilogramu otprilike 90 odsto čistog kokaina pri isporuci bude između 25.000 i 30.000 evra.
Kokain najčešće stiže u Srbiju iz Zapadne Evrope tako što se krijumčari u teretnim vozilima, autobusima i drugim, putničkim prevoznim sredstvima, krijumčarskim rutama iz pravca Hrvatske, Mađarske i Crne Gore. Čistoća kokaina koji se krijumčari u Srbiju prilično je visoka. U pojedinim slučajevima, kokain avionom prenose „mule“ ili „gutači“ (gutanje ili skrivanje droge u telesnim šupljinama). Jedan od vidova krijumčarenja jesu i poštanske pošiljke, kada su i pošiljalac i primalac obično lica s falsifikovanim dokumentima.
Kokain se u poslednjem slučaju najčešće naručuje preko mračne mreže, a plaća kriptovalutama.
Prema dostupnim podacima, u Srbiji u periodu od 2015. do 2018. godine zaplenjeno oko 62 kilograma kokaina. Najviše ove droge je zaplenjeno 2015. i 2016. godine, po 18 kilograma godišnje, dok su godišnje zaplene 2017. i 2018. bile po 13 kilograma.
Cene narkotika u Evropi visoke
- Evropa je trenutno najatraktivnije tržište za kriminalne bande - izjavio je za Dojče Vele Džeremi Mekdermot. On je govorio o „cevovodu kokaina za Evropu“.
- Cene u Evropi su jednostavno mnogo više, a rizici mnogo manji nego u Južnoj i Severnoj Americi - kaže on. - SAD svake godine daju milijardu dolara za rat protiv droga. One imaju čitavu vojsku u borbi protiv droge.
Zato je, kako kaže Mekdermot, razumna poslovna odluka kartela da se orijentišu ka Evropi. On veruje da će tržište nastaviti da raste, posebno na istoku kontinenta.
Proizvodnja u zemljama poput Kolumbije, Bolivije ili Perua je i dalje velika. Odatle su se etablirale brojne rute ka Evropi.
- Trenutno omiljena vodi iz Kolumbije u brazilske luke - kaže Mekdermont. Dotle je kokain već prošao kroz četiri-pet pari ruku.
- Tamo im je potrebna druga banda koja se stara da sve završi u pravim kontejnerima za Evropu. Za to verovatno moraju biti podmićeni radnici u luci i carinici - kaže on.
U Evropi kontejnere prima druga posada i odvozi ih u privremeno skladište. Tu su, kako kaže, često angažovane holandske bande – luke u Roterdamu i Antverpenu su glavna mesta za pretovar.
U privremenom skladištu, kako navodi, biva podeljena roba.
- Jedna pošiljka često ima brojne vlasnike i brojne različite kupce. Oni preuzimaju robu i transportiraju dalje kroz Evropu - kaže Mekdermot.
Tako droga nalazi put do dilera na malo i kupaca. Evropska agencija za opservaciju droga procenjuje da je dvanaest miliona Evropljana barem jednom probalo kokain.
(Telegraf.rs)