U 2020. zaplenjeno gotovo sedam puta više nafte nego u 2019: Samo u januaru tri tone crnog zlata
Kriza zbog pandemije korona virusa nije prepreka za krijumčare nafte
O tome da kriza zbog pandemije koronavirusa nije prepreka za krijumčare nafte govori podatak da su carinici sprečili različite malverzacije s više od 223.000 litara tog derivata, dok je tokom 2019. godine zaplenjeno 33.938 litara. To je gotovo sedam puta više u odnosu na pretprošlu godinu.
Poslednji prekršaj dogodio se 25. decembra na graničnom prelazu Veliko Gradište, kada su carinici otkrili neobičan pokušaj krijumčarenja gotovo 1.000 litara nafte. Naime, prekršaj je otkriven prilikom ulazne kontrole rumunskog broda "Merkur 302", kada se ispostavilo da se u brodskim tankovima neocarinjenog remorkera "Atlas", koji je rumunski brod vukao, nalazi skoro tona neprijavljene nafte. Merenjem je utvrđeno da se u brodskim tankovima remorkera nalazi oko 995 litara pogonskog goriva, koje nije prijavljeno prilikom prijave samog broda. Pošto je reč o stranom brodu, nadležni sud doneo je rešenje o naplati novčane kazne u iznosu jednostruke vrednosti robe, kao i o naplati protivvrednosti nafte koja se ne može oduzeti. Kada se tome dodaju carina i druge uvozne dažbine, u buyet Republike Srbije, samo od tog prekršaja, biće uplaćeno oko 170.000 dinara, piše "Dnevnik"
Početkom novembra otkriven je milionski manjak u holandskom brodu. Carinici su utvrdili da na brodu "Servia" ima pet tona pogonskog dizel-goriva manje nego što je prijavljeno u brodskim knjigama, što znači da je gorivo negde usput istočeno i da je najverovatnije završilo na sivom tržištu naftnih derivata. Pošto je konstatovan manjak od 5,2 tone nafte, pokrenut je prekršajni postupak protiv zapovednika broda, koji je vođen po hitnoj proceduri jer je reč o stranom državljaninu. Sud je u tom slučaju doneo odluku da novčano kazni prekršioca s 251.000 dinara, kao i da naplati protivvrednost robe koja se ne može oduzeti u visini 250.535 dinara. Uz to, carinarnica Kladovo je donela rešenje o naplati carine i drugih uvoznih dažbina u iznosu od 505.286 dinara, što u zbiru prestavlja 1.006.821 dinar, iznos koji se sliva direktno u budžet.
Petnaestak dana ranije, pregledom brodske dokumentacije i merenjem pogonskog goriva u tankovima broda "Durnstajn", koji je plovio pod moldavskom zastavom, utvrđena su neslaganja u vezi s količinama prijavljenog i zatečenog pogonskog goriva.
Naime, upoređivanjem količine goriva koju je brod prijavio kada je dan ranije, 19. oktobra, na prelazu Veliko Gradište uplovio u našu zemlju, količine goriva koju je u međuvremenu potrošio i zatečenog stanja u brodskim rezervoarima, konstatovano je da postoji višak od 5.218 litara nafte, čija je vrednost procenjena na više od 200.000 dinara. Zapovednik broda, ukrajinski državljanin, odlukom suda u hitnom postupku kažnjen je novčano s 500.000 dinara.
Manjak goriva otkriven je i u julu prilikom izlazne kontrole austrijskog broda "Joćenstein", koji je u vlasništvu jedne mađarske kompanije. U tom slučaju, posada nije mogla da opravda utrošak određene količine nafte, što je carinike navelo na zaključak da je reč o zloupotrebi.
Krijumčari crnog zlata bili su izuzetno aktivni u prvoj polovini prošle godine.
Krajem juna carinici su, u saradnji s policijom, prilikom kontrole domaćeg broda "Sombor" na Dunavu otkrili da nedostaje više od 4.000 litara nafte. Uvidom u brodsku dokumentaciju, utvrđeno je da je brod izdavao naftu drugim brodovima, što se smatra izuzimanjem robe ispod carinskog nadzora. Kako navode u Upravi carina, u posmatranom periodu sam je plovio tako što ga je vukao drugi brod, te shodno tome nije koristio sopstvene motore, niti trošio pogonsko gorivo. Osim toga, daljom kontrolom brodskog dnevnika i ostale dokumentacije ispostavilo se da nema nikakvih dokaza ni o tome gde je od 25. marta do 25. maja prošle godine utrošeno više od 24.000 litara nafte iz njegovih brodskih rezervoara jer je u pomenutom periodu takođe plovio tako što je vučen od drugih brodova.
Sličan prekršaj utvrđen je i tokom maja, kada je otkriven manjak od preko 12 tona nafte u tankovima domaćeg broda "Marabu". Brod je, po brodskoj dokumentaciji, u naše vode uplovio 19. maja preko CI Prahovo s oko 80.000 litara pogonskog goriva, a detaljnom kontrolom brodskih tankova i raspoložive dokumentacije utvrđeno je da ne postoje nikakvi dokazi o tome gde je i kada utrošeno više od 12 tona pogonskog goriva iz brodskih rezervoara.
U prošloj godini sprečena je i malverzacija s pogonskim gorivom na brodu "Sveti Filip i Jakov", koji je plovio pod slovačkom zastavom u vlasništvu domaće kompanije, na kojem je najpre otkriven manjak, a potom višak nafte, u ukupnoj količini od gotovo 120.000 litara.
Najpre je 22. aprila, prilikom vanredne kontrole u luci Bogojevo, tri dana nakon što je pomenuti brod ušao u našu zemlju, utvrđeno da u njegovim pogonskim tankovima nedostaje više od 67.000 litara nafte, koja je zamenjena vodom. Tada je protiv zapovednika broda i brodske kompanije pokrenut prekršajni postupak zbog izuzimanja robe ispod carinskog nadzora.
Kada je 18. maja u luci Veliko Gradište urađena izlazna revizija istog broda, na njemu je pronađen višak nafte u količini od preko 50.000 litara, za koju brodska posada nije imala ikakvu propratnu dokumataciju, dokaze o poreklu, niti objašnjenje kako se to pogonsko gorivo na volšeban način našlo u brodskim tankovima.
Na prelazu Bezdan, početkom marta, prilikom kontrole domaćeg broda "Steel Bee", koji se za izlaznu reviziju prijavio prazan, zajedno s vučnom baržom, carinici su otkrili da na njemu nedostaje gotovo devet tona nafte. Detaljnom kontrolom brodskih tankova i raspoložive dokumentacije, utvrđeno je da ne postoje nikakvi dokazi o tome gde je i kada utrošeno pogonsko gorivo iz brodskih rezervoara.
Fantastični rezultati koje su carinici ostvarili prošle godine potvrđuju da krijumčari ne mare ni za moralne nazore, ni za koronu, već isključivo za profit, a sve navedene slučajeve preuzeli su istražni organi i Tužilaštvo jer se malverzacijama i preprodajom goriva na crnom tržištu nanosi milionska šteta državnom budžetu.
Prati se kretanje brodova
Zbog brojnih slučajeva šverca plovnim putevima, Carina raspolaže rečnim informacionim sistemom (RIS) kojim se prati kretanje brodova na plovnom putu Dunav-Sava-Tisa.
Na osnovu prikupljenih podataka formira se baza koja daje mogućnost da se predvidi rizično plovilo ili rejon krijumčarenja. U okviru Odeljenja za suzbijanje krijumčarenja postoji tim za kontrolu vodenih puteva, koji poseduje pet najsavremenijih čamaca, tri patrolna i dva desantna, koji su opremljeni radarskim sistemom i sistemom za osmatranje tako da smo potpuno opremljeni za borbu protiv krijumčarenja - kažu u Upravi carina.
Više od tri tone otkriveno prvog januara
Prvi prošlogodišnji pokušaj krijumčarenja nafte dogodio se u luci Prahovo 1. januara. Tada je prilikom izlazne revizije rumunske samohotke s tovarnim prostorom - broda "Tami" otkriveno više od tri tone nafte. Merenjem pogonskog goriva u jednom od šest brodskih tankova, pronađeno je 3.203 litre goriva više u odnosu na prijavljenu količinu, naveli su u Upravi carina.
(Telegraf.rs)