Za manje od dva meseca cena goriva skočila je više od 5 dinara po litru, a evo šta se desilo sa gasom
- Za nešto više od tri meseca cena barela BRENT-a je povećana gotovo 40 odsto, od 50,47 dolara do 70,34 dolara, koliko je iznosila u petak - kaže Mićović
Gorivo u Srbiji je od 4. februara do 1. aprila je poskupelo u proseku za nešto više od pet dinara po litru, dok je cena TNG-a smanjena za 1,5 dinara, a na to je najviše uticalo promena cene nafte na svetskom tržištu, rečeno je Tanjugu u Udruženju naftnih kompanija Srbije (UNKS).
U tom periodu prosečna maloprodajna cena benzina je povećana za pet dinara po litri, a evrodizela za 5,5 dinara po litru, rekao je generalni sekretar UNKS-a Tomislav Mićović.
- Najveći uticaj na cenu goriva na svim tržištima, pa i u Srbiji, ima promena cene sirove nafte, odnosno, posledično promena kotacija benzina i dizela. Pošto je Srbija uvozno zavisna, svaka promena na globalnom tržištu se odložno odražava i na naše tržište - objašnjava Mićović.
Cena nafte tipa BRENT ima trend rasta još od kraja decembra.
Mićović kaže da je cena goriva u Srbiji bila u padu od oktobra 2018. godine sve do početka februara ove godine i da je u tom periodu benzin pojeftinio za 15 dinara po litru, dizel za 12 dinara po litru, a TNG autogas za oko sedam dinara po litru, tako da je od 4.februara posle dužeg vremena došlo do skoka cene goriva.
U UNKS navode da je u Srbiji udeo fiskalnih dažbina u strukturi maloprodajne cene benzina oko 57 odsto, dizela oko 54 odsto i TNG autogasa oko 50 odsto, dok se preostali deo cene formira na tržištu.
- Za nešto više od tri meseca cena barela BRENT-a je povećana gotovo 40 odsto, od 50,47 dolara do 70,34 dolara, koliko je iznosila u petak - kaže Mićović.
Cene goriva se formiraju na tržištu i zavise od mnoštva različitih parametara i nemoguće je precizno razlučiti koji od njih i u kojoj meri utiče na promenu troškova proizvođača i distributera derivata nafte, odnosno kasnije i na cenu goriva.
- Pored uticaja cene sirove nafte ne treba zaboraviti i na uticaj promene kursa dolara u odnosu na druge valute, troškova transporta, promene udela uvoznog goriva goriva u ukupnoj potrošnji - napominje Mićović.
U UNKS nisu želeli da predviđaju kretanje cena goriva u narednom periodu.
(Telegraf.rs/Tanjug)