Spisak obmana i "olakšanih" namirnica: Prvo je čokolada od 100 grama pala na 80, a sada je velika tabla od 300 oslabila na 276
Na ovaj način proizvodi poskupljuju pred našim očima, a mi to ne možemo u prvi mah da primetimo
Čokoladu od sto grama, čašu jogurta od 20 mililitara, litar mleka, kesu sa 500 grama testenine i pakovanje napolitanki od 300 grama preko noći su zamenili 20 grama lakša čokolada, 20 miligrama manja čaša jogurta, znatno manje pakovanje špageta i 60 grama manje keksa. Danas na rafovima ne postoji proizvod koji nema svoju "mršaviju" verziju.
Kod mnogih robnih grupa, gotovo su nestale standardne težine, koje su se decenijama prodavale. Manjom gramažom proizvođači nastoje da zadrže kupce, jer bi mnoge povećanjem cena izgubili.
Manje mešavine začina ima i u supi iz kesice, pa sada jedna više nije dovoljna za četvoročlanu porodicu, već samo za tročlanu. Ni flaša jogurta više se ne meri na litar, već na grame, pa umesto 1.000 mililitara sadrži 960 grama.
Tegle kiselih salata i pekmeza teže 680 umesto nekadašnjih 800 grama, a 100 grama su lakše i kese zamrznutog voća i povrća koje više nemaju u sebi pola kilograma proizvoda.
Ali, tu nije kraj.
Naglo je smršala i velika čokolada, pa umesto 300 grama, težini po kojoj je dobila i nezvanični naziv "čokolada od 300 grama", sada teži samo 276 grama.
Na ovaj način proizvodi poskupljuju pred našim očima, a mi to ne možemo u prvi mah da primetimo, jer proizvođači i računaju na to da većina nas kupuje po navici i da namirnici koju smo kupili milion puta pre toga nećemo svaki put da proveravamo težinu.
Udruženja za zaštitu potrošača izgubila su glas skrećući pažnju na ove obmane već godinama, ali uzalud. Svako malo pojavi se nov proizvod koji teži manje, a košta isto ili više.
- Reč je o klasičnom marketinškom triku gde se u potpuno istoj ambalaži, istog oblika, sa istom cenom, čak ponekad i većom, prodaje proizvod koji je do juče imao veću gramažu - kaže Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
Ako malo bolje pogledamo primetićemo i da su kutije muslija postale uže, da se broj krekera u pakovanjima smanjio, a kažu da ima i manje listića u rolni toalet papira. Dno tegle sa kiselim krastavčićima izdignuto je kako bi u nju stalo manje sadržaja, a kesice grickalica duplo su veće od količine čipsa ili flipsa u njima, dok ostatak popunjava vazduh.
Zakon, međutim, kaže da kršenja zakona ovde nema, ali se trikovima obmanjuju potrošači. U standardnom pakovanju na koje su kupci navikli, proizvođači nude lakše proizvode i to po ceni istoj kao za "teži" proizvod. Prevara možda nije, ali obmana jeste.
VIDEO: Volite topljeni sir u listićima? Mi smo ga zapalili, a vi ćete se zgaditi
(G. Avalić/g.avalic@telegraf.rs)